Vilken tändning till M106T, MSD6a eller Enkel spolen?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Vilken tändning till M106T, MSD6a eller Enkel spolen?

Post by 3riksson »

Har lite funderingar för hur jag ska bygga mitt tändsystem till motorn nu
Är inne på 2 alternativ antingen "MSD 6a samt en blaster 2 spole."
eller "MSD tändspole med inbyggt tändsteg"
Sprutet jag tänker använda är ett VEMS.
Så jag behöver för och nackdelar med dessa två förutom priserna vilket i detta sammanhang spelar mindre roll.
Finns det några åsikter om vad som passar och kanske inte passar alls för mig?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Re: Vilken tändning till M106T, MSD6a eller Enkel spolen?

Post by Vision79 »

3riksson wrote:Har lite funderingar för hur jag ska bygga mitt tändsystem till motorn nu
Är inne på 2 alternativ antingen "MSD 6a samt en blaster 2 spole."
eller "MSD tändspole med inbyggt tändsteg"
Sprutet jag tänker använda är ett VEMS.
Så jag behöver för och nackdelar med dessa två förutom priserna vilket i detta sammanhang spelar mindre roll.
Finns det några åsikter om vad som passar och kanske inte passar alls för mig?


MSD6A är ett ok alt om du behåller fördelaren, annars stödjer väll oxå VEMS wastedfire så du kan köra 3 dubbelspolar..?!
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Ja det gör det, tyckte jag tänkte över frågan men glömmer ändå att nämna att jag ska ha fördelaren kvar och isf bara köra med en enkelspole till denna.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ska du köra fördelar kan du köra vilket som.

Spoeln monterade vi på en Golf VR6 som gav rätt bra med mos utan tändmissar.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Jag kommer i alla fall köra med "MSD 6a samt en blaster 2 spole."

Jag ringde till Emil som ska installera mitt VEMS och frågade.
Det var hans rekommendation.
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Okej, men du vet inte varför han rekomenderade den framför nått annat?
Man vill ju gärna veta varför och inte bara att man ska ha en viss sak.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Ja vad jag kunde tolka det till var att man får "mest" tändning för pengarna.
Man får en kraftig och driftsäker tändning för en relativt liten peng.

Så fick jag det förklarat för mig, jag kan själv inte säga nåt då jag inte har någon erfarenhet av varken den ena eller den andra tändningen.

Jag frågade Emil exakt samma sak som du frågar här och det var det svar jag fick.

Då han är både erfaren och duktig på detta så litar jag på det han sa.

Men det finns säkerligen olika teorier även i detta ämne.

Mvh
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

MSD spolen med inbyggt steg tar mycket mindre plats och ger mer gnista och kostar mindre.

Men smaken är ju som baken :lol:
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Ja isf är det ju inte svårt att bestämma sig =)
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Lyfter lite här.

om jag tolkar det rätt så räcker det med 1 !!?? MSDspole till 6 cylindrar?

Har jag fattat det rätt då? :oops:
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Polarbear wrote:Lyfter lite här.

om jag tolkar det rätt så räcker det med 1 !!?? MSDspole till 6 cylindrar?

Har jag fattat det rätt då? :oops:


Japp. ;)

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Fasen, då var det ju tur att jag inte haft råd med ett MSD 6A än..Hehe
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Är det en sån här ni pratar om?
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=546
Ska man ersätta orginal spolen med 1 såndan?
hur kopplas det där i isåfall? :roll:
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Fanzy wrote:Är det en sån här ni pratar om?
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=546
Ska man ersätta orginal spolen med 1 såndan?
hur kopplas det där i isåfall? :roll:


Ja det är då en sån som jag syftar på.

Har ingen aning hur man kopplar in den, antar att det följer med om man köper en sån?
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Jo det antar jag med.
Men vilka sprut är den kompatibel med?
Många som kör megasquirt brukar ju köra Msd 6a.
Och i ms finns det ju Dwell så då förstår ja inte varför man köper tändning för 3000 istället för 1000:-?

Finns säkert en vettig förklaring till detta?
Så nån som kan ämnet skulle ju kunna förklara :roll:
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Fanzy wrote:Jo det antar jag med.
Men vilka sprut är den kompatibel med?
Många som kör megasquirt brukar ju köra Msd 6a.
Och i ms finns det ju Dwell så då förstår ja inte varför man köper tändning för 3000 istället för 1000:-?

Finns säkert en vettig förklaring till detta?
Så nån som kan ämnet skulle ju kunna förklara :roll:


Jag vet att Raceaddic körde med en sån spole på sin maskin med ett VEMS sprut.
Så VEMS:et är den kompatibel med.
I övrigt så är jag också mycket intresserad av att få veta skillnaden.
Mvh
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
Post Reply