Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Ja, så ska den se ut, nu minns jag.
Måste vara en bit avbruten på den du har.
Kollar man bilden för en ZF låda så ser den ju inte ut så där, men så såg min ut i verkligheten, också en ZF som din.
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

pelko wrote:Image


Nu när jag ser din kylare så skulle jag föreslå att du vänder på den så du kan använda den lilla som avluftning (så du slipper göra t-kors på övre slangen)
Det gör inget att avluftningen kommer på andra sidan jämfört med expansionskärlet, inte heller att övre slangen hamnar en bit ner.
Luftningen kommer funka kanon då.
djm
Posts: 255
Joined: 16 Nov 2006, 23:17
Location: sthlm, sollentuna

Post by djm »

pelko wrote:Den bilden har jag inte sett förrut, bara kollat på E34 lådan :roll:

Tack för hjälpen.

Mvh Mathias

:wink:
David Martin

dejiem@gmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Markus: Jo det var tanken sedan igår, får dock svetsa om fästena.

Ingen som har den där fula fjädern till salu? :D

Ska ringa BMW också men den kommer inte fram till helgen isåfall :(

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Fick ett paket idag ...

Image

Image

Image

Image

Som ni kan se, ett efterlängtat VEMS. Ska börjas koppla nu i nästa vecka, ska få ner motorn i helgen tänkte jag igen. Bredbandslambda, avgastemp och allt annat ni kan se fick jag med. Snart börjar som sagt det roliga med projektet ;)


Fick även åka med ett monster idag. En superseven med, i dagsläget ca 300hk, på 800kg. Blir runt 450-500hk om jag förstod ägaren rätt då den är mappad och klar. Detta höjde motivationen rejält. Tack till www.skoterjocke.com , för åkturen och fjädern till kopplingsarmen.

Tror ni inte på ovanstående så fråga Nisse på forumet ;)

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bilden på slavcylindrarna borde man göra till sticky :D Där ser man tydligt den stora skillnaden mellan original 325 E30 och ZF slaven.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jo om det skulle behövas så är det bara att ta bilden, men låt mig åtminstone ta en ny bild med en riktig kamera :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

herre jävlar..

den boxen var inte lite fin :O

nästan så man borde skämmas om man gömmer den i handsfacket..

ang VEMS't är det nåt "startpaket" fick ju hur mycket som helst till...
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

pelko wrote:Fick även åka med ett monster idag. En superseven med, i dagsläget ca 300hk, på 800kg. Blir runt 450-500hk om jag förstod ägaren rätt då den är mappad och klar. Detta höjde motivationen rejält. Tack till www.skoterjocke.com , för åkturen och fjädern till kopplingsarmen.

Tror ni inte på ovanstående så fråga Nisse på forumet ;)

Mvh Mathias

Javisst gick den fint!!

Det är första turbobilen jag åkt med som har rolig karaktär och inte dör av på höga varv :) Laddet kom vid ca 4000rpm och bilen drog hårt ända till varvstoppet :D

Bilen väger runt 760kg men jag vet inte om han räknar full tank och förare på 70kg med då?

Han pratade om att den turbon skulle kunna ge runt 440hästar, så där någonstans vill han nog lägga sig på sin "strippenmapp" sen blir den lite annorlunda för bankörningsmappen efter vad jag förstod.

8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
makkan_nykvarn
Posts: 960
Joined: 19 Sep 2006, 00:08
Location: Varberg

Post by makkan_nykvarn »

nu får du allt skicka pm till mig lr ringa mig på 0704786284 fölr tänkte komma imorrn lr så o titta in lite :)
kan nås på: 0704786284
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kan bli lite tight med tid i helgen tyvärr, morsan fyller år och sedan ska vi iväg till halva släkten :( Kommer bara bli korta stunder i garaget, men nästa helg blir det långa heldagar om du kan komma då? :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Angående VEMS så köpte jag till allt man kan köpa till utan en liten display, som tydligen inte var något att ha ändå. Men man kan själv skräddarsy sina paket.

Nisse: 760kg med full tank utan förare vill jag minnas att Jocke sa.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jahapp. Blev några timmar idag också. Monterade kopplingsarmen och slavylindern, lackade motorrummet, blåste ur bilen på 2kg slipskit m.m. Rullade även ut bilen i det kanonfina vädret och knäppte lite bilder. Jag svetsade även fast de sista fästena för frontbalken. Tryckte även dit bromsservot och huvudbromscylindern.

Imorgon åker motorn i tillsammas med lådan, den ska förhoppningsvis dit för gott i sommar. Sedan ska jag montera kylaren, lamporna och bygga sista stumpen på avgaset, från grenrör till avgasrör. Sedan återstår eljobb, kylarslangar, gasvajer osv innan uppstart.

Bilder:

Bilen rullades som sagt ut.
Image

Image

Svetsade fästena till frontbalken.
Image

Image

Boström visar hur det ska rattas.
Image

Kopplingsarm monterad.
Image

Motorrum lackat med nya bromsservot.
Image

Image

Munspray.
Image

Slappt :D
Image

Bemwä.
Image

Såhär ser det ut utanför garaget om någon skulle vara intresserad ...
Image

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Motorn åkte i idag. Hoppas den får sitta där för gott nu i sommar. Luftfiltret sitter inte fast och kommer sitta högre upp med ett fäste till hjulhuset. Fortsätter imorgon...

Bilder:

Image

Image

Tight mellan bromsservo och insug.
Image

Lekte lite.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Porriga bilder... gött att det rör på sig...


Lurar på mitt bromservo men det är alltså E21 som gäller... Fick du modda fästerna något eller är det bara stången som måste kortas?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Post by Blomgren »

Snyggt! De börjar arta sig 8)
Sebastian Blomgren
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tack.

Ja servot är ifrån en E21. Som du ser i bilderna högre upp på sidan så fick jag korta av staget till bromspedalen en bit så den blev lika lång som org.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply