slavcylinder 328 zf låda i e30 325?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

slavcylinder 328 zf låda i e30 325?

Post by beemerbojan »

jag har montat en 328 zf låda i e30 325. men jag undrar om man ska använda slaven som hör till den lådan? förlänga eller korta pinnen i slaven?´blir faen gråhårig snart...har luftat både genom att trycksätta och genom att trycka vätskan genom luftningsnippeln,men kopplingspedalen möter inget motstånd förän man trampat ned den till hälften. :x
driftr
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag kör med zf tds låda. luftade kopplingen igår. prova att trycksätta först, då tog pedalen en bit ner. sen efter massa luftning genom att bara pumpa på kopplingen blev den bra. kör med tds slavcylindern med en förlängd pinne. ca 10mm. vet inte hur det funkar än, men kopplingen känns som den gjorde med standardlåda/slavcylinder.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Hur förlänger ni pinnen? Svarvar ni en hylsa och sätter på eller plockar ni isär slavcylindern och svarvar en ny kolv med längre kolvstång??
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

kapar pinnen och svetsar dit en bit till bara
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

blir det stabilt och fint?

Ska själv köra m3 låda på m50 spis men e30 svänghjul och 618 platta...

eller om man ska svarva till något och lägga mot urtrampningslagret?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

Post by beemerbojan »

Nisse977 wrote:Hur förlänger ni pinnen? Svarvar ni en hylsa och sätter på eller plockar ni isär slavcylindern och svarvar en ny kolv med längre kolvstång??
jag tog loss pinnen o kapade den o svetsade på 1 cm från en annan pinne.blev dock för LÅNG ...nu tar gaffeln i tryckplattan. :cry: ska prova o sätta dit originalpinnen o lufta ännumera...den här gången manuellt med pedalen.
driftr
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

JA det verkar lite lurigt? En del säger att det funkar som det är om man använder ZF lådans slavcylinder och en del andra säger att man ska förlänga?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

hmm, ingen ordning här =)

jag provar utan att förlänge först..

Ett annat problem, hur fäster man "gaffeln" på ZF lådan? verkar inte vara samma som på e30 lådan?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

r.ivars wrote:hmm, ingen ordning här =)

jag provar utan att förlänge först..

Ett annat problem, hur fäster man "gaffeln" på ZF lådan? verkar inte vara samma som på e30 lådan?


Mohaha, det känner jag igen :D

Image

Så ser det slutligen ut i min efter massa problem.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Jag tror mer på att svarvarva ett schims till urtramp lagret så det slipper tryckas förlångt.

Min gaffel tog i tryckplattan innan jag slipade bort lite grader från den.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

ippe wrote:Jag tror mer på att svarvarva ett schims till urtramp lagret så det slipper tryckas förlångt.

Min gaffel tog i tryckplattan innan jag slipade bort lite grader från den.

Ja det shimset borde teoretiskt sett bli hälften av det mått man annars hade fått förlänga kopplingscylindern med....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

Post by beemerbojan »

jag gjorde en 1 cm tjock alu distans mella gaffel o urtrampningslager.Nu funkar de klockrent.borrade ett hål i distansen o gängade i en kulled som jag svetsade fast i gaffeln,så nu kan urtrampningslagret röra sig i sidled utan att lossna. :wink:
driftr
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

beemerbojan wrote:jag gjorde en 1 cm tjock alu distans mella gaffel o urtrampningslager.Nu funkar de klockrent.borrade ett hål i distansen o gängade i en kulled som jag svetsade fast i gaffeln,så nu kan urtrampningslagret röra sig i sidled utan att lossna. :wink:


fränt! Vad var ditt recept då?

M50 med e30 svänghjul och typ 618 platta,
ZF låda med tillhörande slavcylinder och urtrampningslager + arm ?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

en kompis svarvade en ny pinne åt mig bara. de verkar då funka de lilla jag kört. kopplingen tar på samma ställe som innan iaf.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply