Tjenare!!
Skulle handla ett par saker från internet och tänkte trycka ner Motuls bromsvätska på samma gång. Jag har ej bytt förut på denna bil och jag undrar hur mycket bromssystemet rymmer?
Jag antar att det är flera stycken här som bytt på sina e36or...
Sen kan jag passa på att fråga, Vilket luftningsverktyg är att föredra?
Jag har funderat på ett Vacuum verktyg som man kopplar till kompressorn, måste det vara DYRA kvalitetssaker för att det ska fungera bra?
Hur ligger det till och vad rekommenderar ni?
Tacksam för svar!
Bromsvätske mängd 325i E36 (Coupe) + Luftningsverktyg
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
En liter räcker. (tror det 0,9liter som behövs)
Bytte på min M3:a förut. Nån som trampar på bromsen och bit genomskinlig slang funkar fint också.
Tjejen var mitt luftningsverktyg. Jag körde med svart slang, det gick också men inte optimalt.
Bytte på min M3:a förut. Nån som trampar på bromsen och bit genomskinlig slang funkar fint också.
Tjejen var mitt luftningsverktyg. Jag körde med svart slang, det gick också men inte optimalt.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
Jag brukar hälla i vätska och sen öppna en nippel åt gången och låta det rinna med självtryck. Minst risk för bubbel i vätskan då. Man ser på vätskan när det kommer fräsch. Brukar nästan aldrig behövas någon luftning heller.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
finns en transparent slang man kan köpa på mekonomen, autoexperten osv..
På den sitter en backventil så man kan vara själv och lufta hela systemet.
Du trär bara på slangen på nippeln och öppnar den..
lossar sen lite på backventilen.. stoppar ner den i en flaska..
hoppar in i bilen och bromsar ett par ggr.. kollar i slangen så att det är fritt från luft.. stänger nippeln sen klart.
Mkt smidig sak
På den sitter en backventil så man kan vara själv och lufta hela systemet.
Du trär bara på slangen på nippeln och öppnar den..
lossar sen lite på backventilen.. stoppar ner den i en flaska..
hoppar in i bilen och bromsar ett par ggr.. kollar i slangen så att det är fritt från luft.. stänger nippeln sen klart.
Mkt smidig sak
Tack för alla svar...
Då kanske man köper 1,5L för att vara säker... (500ml/flaska)
Visst går det att lufta på det gammla traditionella sättet men för att göra det enkelt och väldigt bra så tänkte jag köpa en sådan då man ofta är ensam i garaget.
Är det någon som har använt en sådan vacuum luftare? Några nackdelar?
Hörde att det är att föredra när man har ABS bromsar...
Då kanske man köper 1,5L för att vara säker... (500ml/flaska)
Visst går det att lufta på det gammla traditionella sättet men för att göra det enkelt och väldigt bra så tänkte jag köpa en sådan då man ofta är ensam i garaget.
Är det någon som har använt en sådan vacuum luftare? Några nackdelar?
Hörde att det är att föredra när man har ABS bromsar...
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Någon som provat Motive:s Black Label European Power Bleeder?
http://www.motiveproducts.com/images/black_label_sm.jpg
http://www.motiveproducts.com/images/black_label_sm.jpg
Biltema har en luftare inkl. genomskinlig slang för 39.90kr som fungerar utmärkt.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
_Johnny_ wrote:Biltema har en luftare inkl. genomskinlig slang för 39.90kr som fungerar utmärkt.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
Jag köpte två sådana faktiskt, funkar bra att lufta med tyckte jag.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen