Markus F wrote:Sättet ett torrsumpsystem kan ge mer effekt på är dels minskad oljedimma runt veven, marginellt men alltid något. Om man sedan har kolvringar anpassade för torrsump så minskar friktionen i cylindrarna, ger också mer effekt. Anledningen är att ringarna får hjälp att täta av vacuumet sugsteget skapar i vevhuset. Men det handlar kanske om 20hk på en vass V8? Och en förutsättning är ju att man vet vad man gör med ringar osv. Så visst är det så att det i första hand är för att motorn mår bra av det, blir av med vehusgaserna direkt och får stabil smörjning, än att det skulle ge så mycket effekt, på en M20. Rakt fram-åka underlättar ju inte heller för oljesystemet när sumpen sitter fram, så det gör gott då med.
Menar du på fullt allvar att sugdelen på oljepumpen är till för att suga luft för att skapa vaccum i vevhuset?
Vem har lurat i dig d?
Sugdelen är till för att suga upp returolja från systemet till oljetanken inget annat, går den torr slits den som vilken annan mekanisk del som hällst.
Det finns en pryl som kallas vaccu-pan som är ett system som suger vevhusgaser med hjälp av avgaserna. Man svetsar fast en ventil vid collectarn (på hedders på V8) och så drar man en slang till vevhusventilationen. Moroso har sålt dessa satser vaccu-pan-kit, det är bara att kolla upp. Moroso säljer även torrsumpsystem-delar.
För raktframåka med sumpen framtill går det alltid att säkra upp så olja inte förs bakåt med en trap-door.
Oljedimma pga av olja som vispas upp av veven så finns ju plåtar som ska skydda från detta.
Andreas K wrote:att torrsumpspumpen är till för att den inte ska gå torrt är väl bekant för alla. Men den ger andra fördelar som skrivet ovan. Läs på lite om det hela innan du skrivet emot ett antal som redan skrivit...
Nu handlar det ju om vassa sugmotorer och där gör man väl rimligtvis allt som ger det minsta lilla extra i effektväg.
Jag har skruvat bil och MC sedan 1983 och har hört en massa underligheter som jag kollat upp. Det förekommer en massa uppgifter som inte stämmer och många messerschmittar.
Men tur är väll D, annars skulle inte alla som säljer delar få sälja något. och det finns trimmare som är självutnämda experter som vet bättre än dom som konstruerat grundmotorerna.
jag har nämligen fått gå igenom ett antal motorer som trimmats eller meckats av självutnämnda experter som sedan rasat.
Varför finns inte torrsumpsystem på dom vassaste MC-motorerna???
Vill ni inte ha information via ett antal års erfarenhet så ok...
Den där är goo som fan, vems är det? vad heter han här på forumet? Vet att han hängt här, har för mig jag såg att han hade separata spjäll i den där..
Hur mycket effekt är det i den?
Den där är goo som fan, vems är det? vad heter han här på forumet? Vet att han hängt här, har för mig jag såg att han hade separata spjäll i den där.. Hur mycket effekt är det i den?
MvH
Runt 230hk. Vi byggde motorn men tyvärr så hade han inte en topp gjord av mig och en kam som inte jag ville använda. Hade gått att få mer, men den gick faktist skitbra
Den där är goo som fan, vems är det? vad heter han här på forumet? Vet att han hängt här, har för mig jag såg att han hade separata spjäll i den där.. Hur mycket effekt är det i den?
MvH
den bilen gick riktigt bra !!!!! saknar den lite nu
bmw 530d -10
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524