M30B35 + KKK K27 rekomenderat max laddtryck innan varmluft..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
turbo4fun
Posts: 11
Joined: 23 Mar 2008, 21:48
Location: Åhus

M30B35 + KKK K27 rekomenderat max laddtryck innan varmluft..

Post by turbo4fun »

Efter lite inhandlande har jag nu insett att pengarna självklart inte kommer räcka till för mina önskemål...
Så jag får klara mig på denna setup tills vidare som ett första bygge:

- M30B35 kompsänkt genom urgröpta förbränningsrum till 8,5:1
- Standard, O-ringad och renoverad botten med org kolvar
- Link LEM v.4 sprut
- 475cc @ 3bar spridare
- Ställbar BTR 1:1
- Dubbla org soppa pumpar
- Gnistan kommer från enkelspole via fördelare
- KKK K27 med avgashus 12 (intern WG pluggad)
- Std kam
- Extern 50mm WG HKS-kopia
- EVO 3 IC
- 765 platta med org lamell
- Bredbandslambda Innovate LC-1

Min fråga är nu (eftersom jag är helt värdelös på att tyda kompressor mappar) hur mycke laddtryck vågar jag mig på med den lilla K27'an innan den börjar bottna skjuta på varmluft? skulle gissa på ca 400-450hk är väl max för den snurran...

Alla kommentarer uppskattas!!
Turbo - it's for the fun of it!
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Jag gissar att du får ut mellan 350-380hk på motorn vid 1.2bar...
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

Håller med Jonas här. Strax under 400hk... 370-380 kanske...
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
turbo4fun
Posts: 11
Joined: 23 Mar 2008, 21:48
Location: Åhus

Post by turbo4fun »

Lite dom siffrorna jag förväntade mig... Kanske inte helt tråkigt med 360-370hk, men 500hk är mer intressant...
Vilka förändingar i setupen borde bli nästa steg om man siktar på 500hk?

Kan det räcka med att uppgradera spridare och turbo? Eller vassare kam är obligatoriskt för 500hk?
kanske är så illa att en org botten inte orkar med 500hk? Eventuell portning av toppen är kanske oxå nödvändig?
Turbo - it's for the fun of it!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Spridarna räcker till 500hk om du inte tänkt köra E85.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Ang std kammen & 500 hp

Har inte bromsat hajjen (E28 535) men åkte en 490hp/550nm bil och den kändes slö gämförelsevis. Kör med std kammen.
Post Reply