Hur mkt HK har det plockats ur sug m20??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nobbe

Post by Nobbe »

Amplify wrote:
Andreas K wrote:torrsump ger endel effekt på en sådan sugmotor också. Går ju bygga 3 liter sugmotor om man vill.


Kan du vidareutveckla torrsumptänket?


Ingen olja veven måste motarbeta i sumpen + att det är vacuum i hela motorn typ med riktig torrsump.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja en torrsump i sig är ju inget effekthöjjande. Men om du har en exclusivare pump som vaccum sätter maskin (eller anna sump men ihop med vaccum pump)

Men om det är själva vaccumet eller spel e.t.c. som tillåts då som gör effekt höjjningen vet jag faktiskt inte.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

http://www.psa.se/bilen.htm

den ligger nog nära de där 300.. Men oj vad den har kostat pengar.. pratade med honom och bara insuget har kostat 60 tusen att ta fram.. MEn, de kostar att ligga på topp :).. Går som helvete gör den iaf :D

Mvh
Uffe
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

torrsumpen ger mindre pumpförluster samt att man vinner lite på att veven går fritt från olja. Vidare kan man köra utan ventiltätningar = mindre friktion. På mercedes DTM motorer från början av 90-talet gav det ca 20-30hk extra med torrsump gentemot orginalpump.

På peters m20 (länken) så tror jag det var 280-290hk han sa att det var på v-power i den. Men då är det bara en 2,5 pga reglementet.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ja, de kan nog stämma, men då va de inte långt ifrån 300 iaf :)..
Ang torrsump så förespråkar våran motorrenoverare de.. pga precis de Andreas säger... +att man kan öka varvet lite för vevn går ju inte i oljan så den skummar inte å håller på :)..

Mvh
Uffe
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Varför har ni fått för er att veven går i oljan?
/M|cke F@.gner
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

oljan ligger knappast still i tråget utan hoppar och plaskar i tråget....
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Ja absolut, jag tolkade det dock som att ni trodde att veven nådde ner till oljenivån och det gör den INTE :lol: 8)
/M|cke F@.gner
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Framförallt kommer det ju olja från lagren och den vill man ju få bort från veven så snart den tittar ut, sen kommer det ju en del ner på sidan från toppen också.
Så det är ju inte bara för att det plaskar runt i tråget heller.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Visst kommer det olja ur lagren men med en torrsump så lär man säkert få mer flöde än original oljepump också? (osäker) Isåfall innebär ju det mer massa som ska bort från veven och sen med tanke på rotationshastigheten hos veven tvivlar jag faktiskt på att det spelar någon roll öht att få oljan av veven, centrifugalkraften kommer att slunga ut oljan iaf. Men visst, såna här argument kan jag köpa :) Som sagt så tolkade jag tidigare inlägg som att dom trodde att veven gick i oljebadet.
/M|cke F@.gner
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
fortpelle
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2008, 21:17
Location: Strömsholm

Post by fortpelle »

Anledningen till att använda torsumpsmörjning är bla att inte behöva ha så mycket olja i sumpen. Varför, vart tar oljan vägen när man kör en rundbana? Inte vill den ligga kvar i sumpen, den far omkring å skvalpar å smiskas av vevaxeln.
Och att man kan välja mängden olja i systemet och kylsystemet för oljan kan manipuleras bättre.
Och man kan göra sumpen mindre för att sänka motorn och därmed hela bilens tyngdpunkt.

Att ett torrsumsystem skulle påverka att man kör utan ventiltätningar? Oljan skvätter ju ut uppe under ventilkåpan vid samma smörjställen och kommer att smörja dessa delar och rinna ner i insug & avgaskanal vare sig torr eller våtsumpsystem.
Att tätningarna ger friktionsförluster är helt klart, men i jämförelse med tex kraften för att trycka ner ventilfjädrarna så silar man mygg å sväljer kameler i jakten på effekt.

En motor där veven skvätter runt olja från sumpen är antingen felkonstruerad eller överfylld med olja under normala omständigheter.

Att en torrsumpsmörjningssystem skulle ge mera effekt? Betänk att i ett torrsumpsystem är oljepumpen uppdelad (om det är en seriös variant) i en sug och en tryckdel. Sugdelen suger upp oljan via pickup i sumpen till oljebehållaren (ev sätter man oljekylet hära). Sedan tar trycksidan från pumpen olja från oljebehållaren och trycker ut kyld olja in i kanalsystemet ut till smörjställena å ner i sumpen igen.

Så torrsump är ett dyrt over-kill eller kul bling-bling om man inte kör rundbana.

Enda att säkra upp för gatåkning är att pump-pickupen inte suger luft om man gasar på kurviga vägar eller kör drag-racing.
:roll:
Last edited by fortpelle on 06 Apr 2008, 01:00, edited 1 time in total.
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Sättet ett torrsumpsystem kan ge mer effekt på är dels minskad oljedimma runt veven, marginellt men alltid något.
Om man sedan har kolvringar anpassade för torrsump så minskar friktionen i cylindrarna, ger också mer effekt.
Anledningen är att ringarna får hjälp att täta av vacuumet sugsteget skapar i vevhuset.
Men det handlar kanske om 20hk på en vass V8?
Och en förutsättning är ju att man vet vad man gör med ringar osv.
Så visst är det så att det i första hand är för att motorn mår bra av det, blir av med vehusgaserna direkt och får stabil smörjning, än att det skulle ge så mycket effekt, på en M20.
Rakt fram-åka underlättar ju inte heller för oljesystemet när sumpen sitter fram, så det gör gott då med.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

att torrsumpspumpen är till för att den inte ska gå torrt är väl bekant för alla. Men den ger andra fördelar som skrivet ovan. Läs på lite om det hela innan du skrivet emot ett antal som redan skrivit...

Nu handlar det ju om vassa sugmotorer och där gör man väl rimligtvis allt som ger det minsta lilla extra i effektväg.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Är ni goa eller? Har jag skrivit att jag inte tror att det ger något mer effekt? Som sagt var mitt inlägg baserat på en feltolkning och någon effektökning har inte ifrågasatts...
/M|cke F@.gner
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Micke wrote:Är ni goa eller? Har jag skrivit att jag inte tror att det ger något mer effekt? Som sagt var mitt inlägg baserat på en feltolkning och någon effektökning har inte ifrågasatts...


syftat på inläggen ovan ditt...
Post Reply