Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

sparco har ju två varianter på den ratten. en som bygger ca:9cm ut och en annan som bygger ca:6cm ut. vilkan har du?

har du provsuttit i bilen med nya ratten? hamnar den inte för högt upp eftersom den bygger utåt en hel del?
The Lower Class
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag har den som bygger 90mm.

Den hamnar precis perfekt, jag är ganska lång och den sitter helt klockrent.

Om man skulle tycka att den satt för högt upp så är det bara att schimsa rattstången, den sitter simpelt fast med två muttrar under brädan typ. Man kommer lätt åt.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tog lite bilder idag på det jag har gjort dem tre senaste dagarna, fan vad allt ska ta tid. Idag blev det inget gjort på BMWn men ni ser vad jag gjorde på dem sista bilderna. VEMS'et har inte dykt upp, ska ringa Jörgen imon och se vad som händer, vill ha skiten nu.

Fick även lite saker utav en "polare", utöver detta kommer det hem 8st fina saker snart :D

Bilder:

Bussningar till växellådan.
Image

Biltemas ANALPLUGGAR till avgasfästen, fan vad sur jag blev. Hängde upp allt och skakade lite i det så lossade tre stycken bultar, dem har fan rostat på insidan och dom ska vara helt nya. Ska byta dom till likadana som jag la dit för lådan.
Image

Fronten sitter där, gjort nya fästen för lampor, grill osv.
Image

Image

Fästena i golvet för den nya fronten.
Image

IC och kylare på plats. Ska dock dit ett stag mellan IC och den övre balken.
Image

Ny manlig IC. 4" utgångar, ska dock inte användas nu.
Image

Image

Fick även en kollektor, dock med fyra rör. Ska bygga om den för två till rör.
Image

Image

Oljefläns till turbon.
Image

Allt uppifrån.
Image

Den nya växellådsbalken med bussningar.
Image

Här ser ni vad jag gjorde idag. Började tillsammans med ett par polare att bygga en snabb "moppe" med massa överblivna delar. Hoppas på runt 20hk och 45kg. Vätskekyld och 70cc.
Image

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Rudolf
Posts: 402
Joined: 01 Mar 2007, 10:46
Location: Tumba(Stockholm)

Post by Rudolf »

Ratten vet jag sitter som en käftsmäll.... Har ju en själv i E30n. Dock har jag ett snapoffnav nu också ;)
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

haru svarva kuddarna till lådan själv eller är dom köpt..isf vart?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

moonzhine wrote:haru svarva kuddarna till lådan själv eller är dom köpt..isf vart?


Biltema, 29kr styck eller något liknande. Mycket hårdare än org.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Ser mycket bra ut det här!

Lite nyfiken på front-bygget måste jag säga!
Hur gör du med fästen för lyktor och plastdelarna i fronten?

Vill gärna se lite mer bilder, men vi kan ta det via pm om så önskas!

//Scrazher
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Scrazher wrote:Ser mycket bra ut det här!

Lite nyfiken på front-bygget måste jag säga!
Hur gör du med fästen för lyktor och plastdelarna i fronten?

Vill gärna se lite mer bilder, men vi kan ta det via pm om så önskas!

//Scrazher


Tack. Vi kan ta det här :)

Lyktorna är inga problem att fästa, det sitter tre fästpunkter original men en på varje sida försvinner om man ska ha IC'n som jag då silikonslangen tar emot på vä-sidan (med dubbla lyktor) och på högersidan försvinner helhjuset helt.

Men ett fäste fäster man i karossen, sitter i inner-framskärmarna. Det andra fästet sitter ungefär 2-3cm nedanför den översta balken i fronten. Så man får svetsa ut en distans på ca 4cm som man sedan skruvar fast lyktan i. Då blir det totalt att lyktorna sitter i två st fästen vardera.

Angående plastdetaljerna så ska jag bygga ihop alla tre delar till en, ska alltså fästa mittendelen (njurarna) med dem andra två plastdelarna runt lamporna. Sedan så vet jag inte riktigt hur jag ska fästa plasten i fronten, men det finns massa alternativ. Mindre bultar eller osynliga buntband är nog det lättaste.

Jag är inte helt klar med dom småfästena men får se vad jag hinner med imorgon, kan posta lite bilder på hur det blir sedan.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det ser bra ut Pelko!! Fint med nya avgassystemet också. Jag byggde ju bara med 2,5 tum efter katten... kanske var lite för litet.....? Men det är ju bara en racecat och en fullflödesdämpare i vägen så det kanske funkar ok ändå. Extraktorn är 6x1,5 tum sen till 2x2", så det är väl lite fetare än original.

Går de där gängstängerna rakt igenom växellådskuddarna eller sticker det ut en på varje sida var för sig?

/N
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tack Nisse :D

Det bör la fungera med 2.5" också, det märker man ju om inte annat.

Jag försökte kolla om det var stänger rakt igenom bussningarna till lådan men jag tror dom bygger som samma konstruktion som avgasupphängningarna, alltså inte genomgående. Får hoppas att dom håller och inte blir som avgasupphängningarna vid lite belastning ...

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Nä de där sexkantiga upphängningarna var inget bra du :) De där till växellådan håller nog bättre får vi hoppas!

Ditt bygge ser jättebra ut! Imponerande att du bygger så mycket. Själv är jag ca 10 år äldre och bygger inte om lika mycket 8) Jag gör väl dock mer med motorn istället :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tack igen :D

Ja idag gick en till sån upphängning sönder så någon på Biltema ska få höra den hårda sanningen.

Det är rätt svårt att bygga när man inte har körkort för man vet inte hur man ska prioritera. Nu har det blivit lite av vad man har kommit åt för saker. Men men, efter denna sommaren får jag se hur jag gör. Om man ska satsa på chassi eller öppna motorn seriöst, allt handlar om pengar som de flesta vet :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Blev en heldag idag igen även fast man inte fick något nämnvärt gjort, det tar tid när jag måste använda saken bakom pannan.

Avgassystemet blev klart, återstår ett fäste och helsvetsning. Gasen tog slut, lika lämpligt som vanligt.
Fick även lackat fuelrailen en gång till samt den övre balken på den nya fronten. Dem gamla gummi-motorkuddarna ersattes med fyrkantsprofiler och m10 gängstång, stumt är gott.

Bilder:

Lackade fronten och fuelrailen.
Image

Byggde klart avgaset. Detta mystiska hål är guld värt, hade svurit mycket annars.
Image

Hyffsat rak dragning, ser fan ut bakom bakaxeln med alla skarvar :D
Image

Sedan tappade man lusten, blev hungrig och trött ... Den gamla stereon fick smaka på stryk.
Image

Ville komma igång, ringde en polare och så steg lusten lite igen med hög och grym musik.
Image

Image

Skylthållaren monterades.
Image

Motorkuddarna.
Image

Blir fina svetsar då man svetsar utan gas ;)
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Lekte lite med kameran också:

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Får nog ge ett lite halvtråkigt besked nu och det är att jag kommer att sälja allt som har med turbo att göra. Detta för att projektet i fråga redan har spårat ur för mycket, så ekonomin räcker inte till. Har varken fast inkomst eller miljadärer till föräldrar så jag har två val, det ena är att bygga klart med turbo men då kommer jag inte ha råd att köra, dyrt med två bilar ...

Det andra är att köra sugmotor iår och ha goa pengar till bensin och även kunna använda bruksbilen dagligen utan att behöva leva på dom sista kronorna hela tiden.

Inte så svårt enligt mig.

Så planerna är nu att installera VEMS'et, montera den nya bränslepumpen och köpa ett coooolt öppet filter. Detta tillsammans med en ganska schysst mapp i VEMS'et borde ändå resultera i över 200hk. Och 200hk i 1000kg bil blir nog ändå en rolig förstabil som man kan sladda med.

Inget utav det arbetet jag hittills har gjort kommer gå "förlorat" utan att jag ska köra sugmotor innebär enbart att bilen kommer bli start och körklar betydligt snabbare.

Jag tycker själv det suger att jag måste överge turbo för iår men jag måste lyssna på verkligheten en stund :D

Säljesannons på turbosakerna:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 124#147124

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Jonte_smte
Posts: 498
Joined: 23 Aug 2006, 13:42
Location: Vedevåg

Post by Jonte_smte »

jag vet exakt hur det känns !!! jag var i ditt läge för några år sedan.. det är inget fel med att ta "sug år"


http://www.garaget.org/jonte_smte
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Självklart kan du köra sugmotor ett år :) Bara roligt att sen kunna bygga vidare efter ett tag. Och som du säger så är inte 200hk i 1000kg bil helt tråkigt!

Jag körde Anderstorp med 200 sughästar och 1220kg bil på 2,02min så det kan rulla på ganska ok ändå.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply