s50b32 komp forhold.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

s50b32 komp forhold.

Post by sh0rty^ »

Hei

Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?

Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.

Mvh Lars Olafsen
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Re: s50b32 komp forhold.

Post by Vision79 »

sh0rty^ wrote:Hei

Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?

Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.

Mvh Lars Olafsen


Garrett GT3582R A/R 1.06 - 600Hk+
Rycker du sladden till styrningen av vanosen ska den ställa sig i vassaste läget har ngn här sagt?
Ska du köra vanlig Bf98 kan du köra 8,1 - 8,5 komp? , ska du köra racebensin eller E85 kan du lägga dig närmare 9
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Re: s50b32 komp forhold.

Post by sh0rty^ »

Vision79 wrote:
sh0rty^ wrote:Hei

Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?

Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.

Mvh Lars Olafsen


Garrett GT3582R A/R 1.06 - 600Hk+
Rycker du sladden till styrningen av vanosen ska den ställa sig i vassaste läget har ngn här sagt?
Ska du köra vanlig Bf98 kan du köra 8,1 - 8,5 komp? , ska du köra racebensin eller E85 kan du lägga dig närmare 9


Takk for raskt svar. Angående vanosen har jeg også hørt det samme, så satser vel på at det skal gå fint.

Skal kjøre e85 så da går jeg for et komp forhallande på 8.8 ?
Magnus B
Posts: 20
Joined: 15 Jan 2006, 11:33

ANG. Vanos

Post by Magnus B »

Om man ställer vanos i det vassaste läget tror jag att den kommer att gå skitdåligt på tomgång och lågvarv.När min M3 -96 cab krånglade i vanosen så fastnade avgaskammen i racerläge,då gick den jävligt
dåligt ruskade som fan.

Mvh. Magnus B
TURBO POWER
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

3.2 kan man inte rycka kontakterna på.

Du får montera 2st avgasdrev från 3.0 motorn..
PureSpirit
Posts: 173
Joined: 05 Sep 2006, 09:45
Location: Norrköping

Post by PureSpirit »

Eller modda den splincade delen av orginaldreven = fräsa plant längst fram så att du kan bulta dreven stumt...
Ett plus är att justeringen på orginaldreven finns kvar att leka lite med...

EDIT: Efter att av "misstag" kommit över 3,2ans kamdrev kan jag säga att dessa går inte att bulta stumt om man inte modifierar dit fler hål på insugsdrevet... Avgasdrevet är i princip helt kört...
Har man S50B30 är det som sagt bara att köpa upp ett insugsdrev till av nån som har bytt (lär ju finnas en del) och fräsa plant så får man justeringen kvar...
Last edited by PureSpirit on 02 Apr 2008, 17:09, edited 2 times in total.
--=BMW 335i E30=-- No more....

Reroute to Remain!

Christoffer Karlsson
070-3487484
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

tar man bara bort vanoset och ersätter det med en "platta" istället? har hört att de är något oljetryck man måste ta itur med?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du kapar bara bort piggarna ut ur vanosen, sen kan den sitta där. Då behöver man inte plugga något...
TurboTore
Posts: 137
Joined: 30 Oct 2006, 20:14
Location: Oslo / Vinstra, Norge

Re: s50b32 komp forhold.

Post by TurboTore »

sh0rty^ wrote:
Vision79 wrote:
sh0rty^ wrote:Hei

Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?

Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.

Mvh Lars Olafsen


Garrett GT3582R A/R 1.06 - 600Hk+
Rycker du sladden till styrningen av vanosen ska den ställa sig i vassaste läget har ngn här sagt?
Ska du köra vanlig Bf98 kan du köra 8,1 - 8,5 komp? , ska du köra racebensin eller E85 kan du lägga dig närmare 9


Takk for raskt svar. Angående vanosen har jeg også hørt det samme, så satser vel på at det skal gå fint.

Skal kjøre e85 så da går jeg for et komp forhallande på 8.8 ?


Jeg har ca 8.8:1 , bruker GT35R A/R 1.06 og bremser 563hk på hjula med 99 oktan.
Meget funksjonabelt oppsett - har ladetrykk fra 1900 omd/min.

Bruker 2x eksosdrev fra 3.0 har bare montert dobbelvanosen på plass,urørt.
Normality is the death of personality

----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

piggar? mennar du de som går in i kammarna? om man tar bort dom va e de som ska pluggas då?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du kapar bort det som sticker in i kammarna, och monterar 3.0 avgasdrev.

Då pluggar man ingenting.....
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

men om man inte har vonosen kvar och har en adapterplatta va gör man då? går det oljekanaler i vanosen?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja det går kanaler, då lär man plugga
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

det går 1 kanal va? sitter en o-ring runt en kanal som ser utt att gå "ner" i vanoset. är det bara 1 kanal*? så vitt ja ser så är de de ända stället de kan komma in olja om man tar bort de som går in i kammen*?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vet ej, det lär du nog undersöka.
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

förlåt för lånade tråden. men de kan nog va till nytta.. ser utt som de bara är 1 kanal som går in i vanoset i all fall.. får foska litte mer i det
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply