BMW 325 med endast sugtrimmad M20B25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 325 med endast sugtrimmad M20B25
Tänkte det kunde vara vara lite kul att lägga upp en liten outsider här.
Bygger min bil för tävlingsbruk.
Bilen:
Ursprungligen en orginal 325 im -89, nu helt strippad, ser ut som en vanlig 325i.
Är redan ganska lättad och kommer att lättas mer i vinter, bla får den plastrutor.
Totalt rensad inne i kupen, en racestol med 4-punktsbälte, fullbur.
Vi håller nu på att byta ut alla bussnignar mot Powerflex, special exentriska delrinbussningar till länkarmarna.
Dessutom får bilen justerbara krängare och nytt chassi, ett H&R Clubsport, höjdjusterart coiloverkit alltså.
Bromsar är orginal förutom att jag har monterat ATE Powerdiscs och racebelägg samt monterat en rejäl bromskylning ( absolut nödvändigt vid banpiskning...)
Diffen är specialbyggd med 40 % bromsverkan och 4.10 utväxling.
Motorn:
Håller också på att bygga ny motor eftersom min gamla totalrasade
Vad som göres med den nya är:
# Renoverad och portad topp med 288 graders Dr Shrick
# Smidda högkompressionskolvar, komp 11,0:1
# Renoveringsborrat och planat block ( 84,5 mm )
# Viktad och balanserad bottendel, lättat svänghjul
# Luftmassamätare från 330 E46 ( monteras av JWR )
# Spridare från 535
# Extraktorgrenrör och SBF-godkänd racekat
# Mappning av JWR
Naturligtvis alla packningar nya, ny oljepump ny vattenpump nya remmar och alla skruvar och muttrar, dessutom utrustas oljetråget med skvalpplåtar.
Får väl lägga in någon bild när bilen kommer ur sin dvala i garaget igen..
Bygger min bil för tävlingsbruk.
Bilen:
Ursprungligen en orginal 325 im -89, nu helt strippad, ser ut som en vanlig 325i.
Är redan ganska lättad och kommer att lättas mer i vinter, bla får den plastrutor.
Totalt rensad inne i kupen, en racestol med 4-punktsbälte, fullbur.
Vi håller nu på att byta ut alla bussnignar mot Powerflex, special exentriska delrinbussningar till länkarmarna.
Dessutom får bilen justerbara krängare och nytt chassi, ett H&R Clubsport, höjdjusterart coiloverkit alltså.
Bromsar är orginal förutom att jag har monterat ATE Powerdiscs och racebelägg samt monterat en rejäl bromskylning ( absolut nödvändigt vid banpiskning...)
Diffen är specialbyggd med 40 % bromsverkan och 4.10 utväxling.
Motorn:
Håller också på att bygga ny motor eftersom min gamla totalrasade
Vad som göres med den nya är:
# Renoverad och portad topp med 288 graders Dr Shrick
# Smidda högkompressionskolvar, komp 11,0:1
# Renoveringsborrat och planat block ( 84,5 mm )
# Viktad och balanserad bottendel, lättat svänghjul
# Luftmassamätare från 330 E46 ( monteras av JWR )
# Spridare från 535
# Extraktorgrenrör och SBF-godkänd racekat
# Mappning av JWR
Naturligtvis alla packningar nya, ny oljepump ny vattenpump nya remmar och alla skruvar och muttrar, dessutom utrustas oljetråget med skvalpplåtar.
Får väl lägga in någon bild när bilen kommer ur sin dvala i garaget igen..
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Amplify wrote:tufft!
begär bilder snarast!
dessutom,vad i helvete är "skvalpplåtar" och vad är det bra för?
Svalpplåtarna gör att oljan stannat kvar där oljepickupen är även i långa kurvor och vid inbromsning och acceleration, för att motorn inte ska tappa oljetrycket allt för mycket....
Har en bild jag skulle kunna lägga in, men jag fattar inte hur man gör...!?
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
tufft
du måste ladda upp bilderna på en annan server sen länka hit dom..
http://upl.silentwhisper.net borde funka
du måste ladda upp bilderna på en annan server sen länka hit dom..
http://upl.silentwhisper.net borde funka
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Hmm, krångligt...
Ni får kika här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... highlight=
Första bilden är som bilen såg ut vid inköp, sen har ni en liten bild i längst ner i varje inlägg hur den ser ut nu, kommer inte ihåg på vilken sida det finns nån vettig bild.....
Ni får kika här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... highlight=
Första bilden är som bilen såg ut vid inköp, sen har ni en liten bild i längst ner i varje inlägg hur den ser ut nu, kommer inte ihåg på vilken sida det finns nån vettig bild.....
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
Bistec wrote:Amplify wrote:värdelöst forum....
"För att använda det här forumet så måste du logga in"
Det gäller väl bara om du ska svara i inlägg osv...!?
Nee, även om man ska kolla på vissa delar av forumet, t.e.x projektsidan!
Adios!
Ps. Rejsa.nu är ett kalasbra forum för övrigt! De är inte så jobbigt att skaffa ett login där och mycket intressant läsning än om man bara ska åka rakt fram!
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact: