Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Chrille wrote:
ippe wrote:Skall tydligen vara tight med en ny kedja med mlsen. Behövde kämpa lite för att få på drevet på kammen men inget allvarligt.

Vad använde du för hylsa när du lossade toppen med kammar och bryggorna monterade?



Ska ju köra med original kedjan 23K mil så det borde väl gå då antar jag.. slapp och uttänjd :)


använde mig av vanlig biltema torxhylsa med 3/8 infästning samt förlängare.
inga problem alls att komma åt... Behövde inte ans anväda led..



Blir nog inga problem !

Okej, vad har den hylsan för beteckning, e? Vet du om muttern till arp bulten skiljer i storlek gentemot orig toppbult?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Kommer inte ihåg vilken storlek det är.

Jag har en sån här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80424


Har inte kollat om det skiljer på toppbultarna och ARP-muttrarna.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Chrille wrote:Kommer inte ihåg vilken storlek det är.

Jag har en sån här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80424


Har inte kollat om det skiljer på toppbultarna och ARP-muttrarna.


Okej, då är arp muttern snäppet större då. Halvjobbigt att behöva bort med kammar och bryggor för att kunna efterdra arpen :x

Se till att limma alla lagren på mlsen noga innan montering så slipper du förhoppningsvis problem.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nä va fan e de du säger... fuck, va jobbigt :cry:
Det hade jag ju inte räknat med :(
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

3/8" 12mm 12kants långhylsa från wurth funkar annars
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Ser smutt ut =) kommer bli bra det där!
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Chrille wrote:Avslutar med en lite bild på hur det blev med remhjulen:

Image


Ser riktigt fint ut! ska blästra mina prylar imorgon och funderar på vilken färg jag ska ha (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Chrille wrote:Nä va fan e de du säger... fuck, va jobbigt :cry:
Det hade jag ju inte räknat med :(


Fick tips av johankihl så skall det som Moker sa tydligen gå att dra åt med 3/8" 12mm 12kants långhylsa. Verkade dock inte som wurth kudne få tag i denna enligt dom jag pratade med över teefon.

Springer du över en sådan hylsa så köp gärna två så köper jag en.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja det vill jävla till att jag springer över för nu har jag ju redan satt i kammarna, orkar inte ta väck dom igen...

Jag ska kolla i kväll hur det går.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Farsan har ARP bultar på sin maskin, han behöver inte montera bort kammarna för att dra toppen..
Ska kolla vad de är för någon han har..

Mvh
UFfe
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Dessa borde väl fungera eller, så slipper man jaga wurth hylsan http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90750
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ingen som testat biltema hylsan i istället för wurth?



ARP-pinnbultar monterade...

Race, som fan ju :twisted:

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Om vi säger att jag skulle köra på E85 räcker min wallbropump till och hur stora spridare bör jag ha...

Jag har ingen aning om hur mycket mer effekt som går att trycka ut på E85 gentemot BF98.

Därför har jag inte gjort mitt spridarval än...

Men de borde väl var på 600-700 cc om jag skall köra BF98...

Tror ni skiten skålla hålla för runt 500 påsar i motorn om det nu går att plocka ut så mycket med orginal kolv/stakar/kammar...
Last edited by Chrille on 25 Mar 2008, 09:29, edited 1 time in total.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Då får du köra med dubbla walbro :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Jag gick och köpte kort hylsa på wurth. Dom hade hemma.
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag använde biltemas hylsa, funkade kanon :D

Mvh/ Anders
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Körde också med biltemas... gick skitbra :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply