m50 vanos vs icke vanos, om man ska preppa toppen?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

m50 vanos vs icke vanos, om man ska preppa toppen?

Post by Thell »

Har funderat lite nu om man ska bygga på en vanos eller inte?
har ju ändå tänkt göra iordning toppen med andra kammar, ventiler o ventilfjädrar så då kanske det tom är bättre med vanos motorn?

Alla säger ju jämt att man ska köra icke vanos, men om man ska preppa toppen som jag så spelar det väl egentligen ingen roll? kanske tom är en fördel pga. dom smalare ventilskaften?

fråga nr2.

Är vanosen känslig o går sönder eller strular vid turbokonvertering?
hade tänkt styra motorn och vanosen med ett vems. nån som vet om detta funkar eller är det bara massa onödigt strul och det istället är bättre att låsa vanosen?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Man brukar la skippa vanosen för att det blir svårt att få det att lira till 100 då man mappar, dessutom behöver man ju inte den kraften som vanosen ger då man kör överladdat.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

Post by Thell »

pelko wrote:dessutom behöver man ju inte den kraften som vanosen ger då man kör överladdat.

Mvh Mathias


Beror ju på vad man är ute efter, men jag skulle gärna vilja slippa krana på så mycket på laddet så man får en mer körbar motor...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Går fint att köra m50 vanos, den är bara av/på vid ett visst varvtal.
Men oftast byter vi ju kammar och då kör man inte vanos..
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

Post by Thell »

Bmwandreas wrote:Går fint att köra m50 vanos, den är bara av/på vid ett visst varvtal.
Men oftast byter vi ju kammar och då kör man inte vanos..


så då är det alltså onödigt för mej då att köpa en vanos motor?
eftersom man låser vanosen då?
eller blir det iaf värt det med det bättre flödet pga. dom smalare ventilskaften?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hhu rgår man tillväga när man låser vanosen eftersom jag själv kommer köra vanos motor?

Jag antar att mitt MS inte har någon vanossstyrning.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

för att styra vanosen (enkelvanos då), är det bara att dra en utgång, alla insprutningar tror jag har en extra utgång man kan ställa på varvtal+last.
Dock är det inte säkert att det är värt något och märks. Då du ändå inte trimmat bilen för att puttra runt på låga varv :P
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Om du bara ger fan i att koppla in kontakten så är den låst i högvarvsläge där den ska stå.
Ske1eton
Posts: 10
Joined: 15 Nov 2007, 20:33

Post by Ske1eton »

Låner tråden da jeg undrer om det kan være noe poeng i å benytte en B25vanos eksoskam som innsugskam på nonvanos?

Leste det en plass.

Takk :D
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Det går väl inte? Det är ju insugskammen vanosstyrningen sitter... Då får du i så fall plocka bort vanosen, eller?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply