Köparen körde sönder bilen och vill att de ska gå tillbaka

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Frozz

Köparen körde sönder bilen och vill att de ska gå tillbaka

Post by Frozz »

Som rubriken säger. Jag hade en vovlo 745 som jag sålde. (köpte en bmw till istället) Bilen gick dåligt i motorn till sist för att den hade gått 38000 mil. Jag och min styvfar bytte då motorn till en som gått 22000mil. Vi hade bilen i 2 månader efter bytet och den gick klockrent. Vi hade aldrig problem med den. Och så för ca2 veckor sen sålde vi den till min sambos systers svägerskas gubbe. Han kollade på bilen provkörde den och vi skrev kvitto där de stod att den e såld i befintligt skick. Vi fick höra av systern att hon va mycke nöjd med bilen och körde överallt. Efter 6 dagar gick bilen sönder. Oljan luktade och de va inget komp i motorn. Systern sa att de ände de gjort va att köra hästar och då blev den litevarm och dom ville inte stanna med hästarna. Jag tycker att de låter som om dom kört den varm och inte stannat för att kolla upp de och kyla den så har de skurigt den. Dom ringde mej och tyckte att köpet skulle gå tillbaka då bilen dom köpt hade en kass motor! Jag undrar nu hur jag ska göra och vad för lagar och regler som gäller. Uppskattar all hjälp jag kan få. MVH
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

när den är såld i befintligt skick så betyder det väl att köparen godkänt skicket på bilen genom att ha skrivit på kvittot! då kan ju inte köpet gå tillbaka!
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Köpt i befintligt skick
Andreas K

Post by Andreas K »

Befintligt skick är bara en myt, snarare än att fria säljaren ställer det utrycket högre krav på att man förevisat alla för säljaren kända fel.
I detta fallet har du nog ryggen fri eftersom det verkar vara ett fel som varken du eller köparen kände till vid affärens genomslag.

Dessutom så är min personliga bedöming att du möjligtvis kunde blivit ålagd att fixa kylning men i detta fallet verkar ju raset bero på ett handhavande fel och då kan du ju knappast drabbas.

Nu vet jag inte köpeskillingen men en möjlig förlikning i detta fallet är ju om ni delar på kostnaden för en beg motor och att ni hinkar i den på goodwill?
Bonje

Post by Bonje »

Inget snack om saken!
Om sedan tjejen själv har erkänt att dom kör bilen "lite varm" *eller lite mer än så egentligen* :shock: men ville inte stanna pga havremopparna..
Det låter inte som om det var några större pengar heller.. :roll:
ragge_c

Post by ragge_c »

det e lungt för dig du kune ju ignet veta ?! så dom får stå sistt kasst..
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

precis, det är inte ditt fel alls så jag tycker inte att du ska göra något. Däremot om det är en säkting eller någon du känner så kanske de är kinkigt att bli ovänner.

Jag skriver alltid "Säljes i sett skick" på kvittot, då kan det inte missuppfattas.

Mvh
Last edited by _Kalle_ on 03 Mar 2006, 17:13, edited 1 time in total.
Vigge

Post by Vigge »

Lite synd när det blir så där ändå, när man "känner" dom som köpte den kan ju bli lite skitsnack osv. Men de e klart du inte ska köpa tebax den.
FoX

Post by FoX »

jag skriver alltid befintligt skick, ej garanti... då kan de ju inte komma o begär något sedan..

dom där mupparna körde ju sönder bilen själva.. dom har ju tillomed erkännt.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
BigMack

Post by BigMack »

Tråkigt när sånt händer, befintligt skick är det bara dumt å skriva eftersom det aldrig skulle hålla om man skulle gå vidare med det. När jag sålde min förra bil så skrev jag på kvittot att bilen är i inspekterat och godkännt skick, då står det klart och tydligt hur det förhåller sig och det är juridiskt korrekt.
bemmerfanatic

Post by bemmerfanatic »

når bilen er i god orden når den selges og den nye eieren ikke har peiling på hva de driver med så får de stå for problemet selv!! that's it!
idioter som har kjørt den..hehe

det er min mening..
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
kallevedlund

Post by kallevedlund »

som privatperson har du ryggen fri, men eftersom det var bekanta kan man ju som sagt kanske dela på kostnaden eller nåttt sånt.
Värre är det när man säljer som bilhandlare, då kan du bli skylldig att kopa tillbaka bilen för mycket mindre saker än detta....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Frozz

Tack för alla svar.

Post by Frozz »

Uppskattar hjälpen. Då de e en stor förredetta mc kille för ett känt gäng e de inte roligt heller. Bilen sålde jag för 7000. Dom sa dock att de pratat med ombudsmannen i komunen och att denne sagt att köpet ska gå tillbaka eller att jag ska bekosta reperationen eller undersökning av bilen på volvo verkstad. Ska ringa dom snart igen. Hans sambo ringde innan och skrek. Vi sa att vi skulle ut villket vi skulle och att hon skulle ringa sen. Då sa hon att vi skulle prata nu om de eller så skulle han komma.
_Kalle_

Re: Tack för alla svar.

Post by _Kalle_ »

Frozz wrote:Uppskattar hjälpen. Då de e en stor förredetta mc kille för ett känt gäng e de inte roligt heller. Bilen sålde jag för 7000. Dom sa dock att de pratat med ombudsmannen i komunen och att denne sagt att köpet ska gå tillbaka eller att jag ska bekosta reperationen eller undersökning av bilen på volvo verkstad. Ska ringa dom snart igen. Hans sambo ringde innan och skrek. Vi sa att vi skulle ut villket vi skulle och att hon skulle ringa sen. Då sa hon att vi skulle prata nu om de eller så skulle han komma.

öö, va är det för muppar? och 7000:- är väl inte mycket att bråka om när de själva haft sönder bilen, och ja menar, att byta motor i en volvo 740 tar inte alls lång tid. Tycker att du också ska ringa och höra med ombudsmannen.

Mvh
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Om man köper en 745:a för 7000:- ska man väl vara glad att den rular öht... De brukar väl av någon anledning alltid stå betydligt högre än så.

Det där med befintligt skick och försäljning är knepigt...
Det kan vara så illa att du i en rättegång skule kunna bli tvungen att lämna garanti på bilen då det skulle kunna tyckas att det var ett fel som du borde ha känt till även om så inte var fallet.
Braxen

Post by Braxen »

Ring till ombudsmannen du också.
Inte kul att ha att göra med stora stygga killar, men oftast så är dom så "smarta" att dom inte spöar upp någon för en "struntsumma" som 7000kr är.
Har dom kört bilen varm får dom väl ta och skylla sig själva, men för att vara snäll så kan du ju alltid köpa en topplockspackning åt dom. Är han en HDnisse så lär han ju vara van att meka. :wink:
Frozz

Post by Frozz »

Har diskuterat med dom hela dagen nu. Vi kom först överäns om att jag skulle ringa till ombudsmannen på måndag och sen lösa de med dom. Efter 20minuter ringde dom och sa att de skulle lösas idag. Då jag påpeka att vi skulle lösa de på måndag hotade han mej och min familj. Tyvär visste jag inte att han skulle göra de och han inte spela in något av de. Då jag hört en hel del mer om hans förflutna i några änglamc gav jag upp. Jag anser inte att de e värt att utsätta oss alla i familjen för något när en motor på skroten här kostar 1500. Så nu har han fått tillbaka pengarna och jag bilen. Ska kolla upp motorn nästa helg om jag hinner. Tack för all hjälp av alla.
Post Reply