M3JONAS wrote:Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg. Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger... Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
Oljenivån ligger precis mellan översta och understa tråget, alltså där dom bultas ihop...
M3JONAS wrote:Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg. Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger... Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
Oljenivån ligger precis mellan översta och understa tråget, alltså där dom bultas ihop...
Ok, tack för det. Då sitter inte turbon mycket över oljenivån
Får kanske fundera på evakueringspump?!
Fick ett paket från BMW metropolen Avesta i förrgår så då var helgen räddad!
Tack för snabba och enkla leveranser!
Lite rördelar och en avgashuskondom var det som trillade ner med posten.
Har kapat sönder intercoolern idag för att flytta på anslutningen in i ic´n. Inloppet blir nu på undersidan. tyckte att cellpaketet såg helt ok ut.
Har punktat upp fästena för att montera dumpventilen på utloppet av intercoolern. Lite synd att gömma undan en så fin dump men vad gör man inte för original looken!?
Dagens stora överaskning kom dock då jag lånade polarens ac/dc svets. Jag har tillgång till en 3 fas svtes på jobbet som kräver 25A säkringar och som skjuter dem ibland om man mosar på för mycket.
Svetsen är en jättekluns på 150-200kg.
Polaren har en liten Selco 1 fasare på 200A. Ser inte mycket ut för världen men satan vilken skillnad det var att svetsa med den! Känns inte som om de var från samma planet! En sådan vill jag ha hemma i garaget!
Hittade ett bänkpapper från Barkarby i somras där jag körde bilen i Vtech tunings rullande landsväg. Maxeffekt och vrid då var 455hk samt 530 nm.
Det roligaste med kurvan var dock att vid 2000rpm hade jag 300nm i vrid. Detta utan att låsa bänken på det varvet utan bara genom att köra ett svep. Sen är ju frågan vad man ska ha massa vrid så långt ner till, det blir ju ingen effekt å det blir grymma tryck och belastningar på allting.
Nisse977 wrote:Den måste haft väldigt lätt att spinna loss med sånt vrid
Det gick att spinna om man ville men den kom så snällt så det blev ingen momentpik som fick hjulen att spinna. Kändes rätt tam faktiskt.
Du sa det själv Kändes ungefär som en 350hk turbomaskin tyckte jag, hahah.
Hahaha! Då måste jag satsa på hur mycket pållar som helst för att det inte ska kännas slött Ladda 1,4 på 2,7 liters och få ut 500hk är det minsta jag måste satsa på, eller vad tycker du
Blir säkert fint med turbo. Har nog frågat förut, men ska du satsa på ca 400-500 turbo hästar nu då Jonas?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bäckis wrote: Du sa det själv Kändes ungefär som en 350hk turbomaskin tyckte jag, hahah.
Nu har inte jag samma erfarenhet som du har av turbomaskiner men som sagt var så kändes den snäll. om det är bra eller dåligt kan man ju diskutera Lättkört var det iaf. (När den höll )
Nisse977 wrote:Hahaha! Då måste jag satsa på hur mycket pållar som helst för att det inte ska kännas slött Ladda 1,4 på 2,7 liters och få ut 500hk är det minsta jag måste satsa på, eller vad tycker du
Blir säkert fint med turbo. Har nog frågat förut, men ska du satsa på ca 400-500 turbo hästar nu då Jonas?
Nja, målet är väl snarare 500-600 körbara hästar. Får se vad det blir när man fått ihop allting...
Idag fick sig plenumet en omgång med svetsen. Vet inte hur bra de håller original men nu blev det ett par 10mm stänger som förstärkning. Självklart tog gasen slut så jag hann inte göra helt klart
Ska även svetsa igen ett par gamla hål som varit med sedan den tiden då man åkte med lustgas: Ska även försöka hitta nånting vettigt att plugga stora gängade hålet i botten av plenumet. Någon som vet vad det är för gänga där?