M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Japp den är glidlagrad.

Effektmässigt så är det rätt spridda effektuppgifter men nånstans mellan 550-680hk verkar det som om de ska räcka till. Självklart beroende på avgashus och impeller storlek.

Ärtan och Bäckis har bättre koll på effekterna. Det är iaf en sånhär: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=263
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Han har en SC61 med P-trim och A/R 0.68 och den räcker till ca 550-600hk på hjulen med E85. Ca 500hk på hjulen med bensin..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Japp
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Downpipe klar:
Image

Även luftfilterplaceringen:
Image
Image

Borde kunna bli bra med friskluft då filtret sitter pecis vid luftintaget/dimljuset.
Image

Tankern är troligtvis att lacka alla tryckrör svarta, funderar på om man även ska göra samma sak med kylarplåten och vattenröret?
Image

Wastegaten sitter på plats, blev dock inte helt 100 passform och det är bökigt att få dit downpipen. Vad ska man ha för flexslang om man ska ha lite justermån på röret mellan grenröret och wastegaten?
Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du kan inte ha flexslang där, kommer gå av.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ok, då får det vara som det är. Tack för det raka å snabba svaret.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Varför skulle det inte funka med flex? Audi har ju det orginal på vissa b.l.a.

Men det är oftast på returen från wg'n, d.v.s. wg'n hänger inte i slangen.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Svetsade ihop returen ut från turbon idag på lunchen.
Nu väntar jag bara på en bit alurör så jag kan svetsa in anslutningen i tråget också. 25mm är röret utvändigt.

Image
Image
Image
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

funkar verkligen de där borde inte oljereturen komma under oljenivån?
(dvs så den inte evakuerar turbon)

kanske bara ser fel ut från den här vinkeln..?
Björn Strömberg
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Returen kommer att hamna under oljenivån.
Jag har tjuvkikat på Ärtans byggtips i den här tråden: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur och om det funkar på en m50 så borde det väl funka på en s14 kan man ju tycka.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.

Så blev det för Helge när han körde bana.

Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Får bygga ut en låda med en klaff och ett rör...så går det nog bra att svänga oxå :)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Om det är så trångt så man inte kan få till rätt "fallhöjd" på slangen/röret.. Kan man inte sätta dit en mycket större slang, eller nästan som ett kärl under turbon som oljan kan trilla ner i under just kurvtagning åt vänster? Och hålet in i blocket kan fortfarande vara lika litet som det var tänkt från början så inte oljan från trågen dundrar in underifrån under kurvtagningen?

Bara lite tankar och teorier..... :roll: :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.

Så blev det för Helge när han körde bana.

Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?


Hmm, det kan ju vara en bra tanke. Vad händer då? Turboras eller trycker turbon ur sih olja bara?
Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger... ;)
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:
Bmwandreas wrote:Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.

Så blev det för Helge när han körde bana.

Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?


Hmm, det kan ju vara en bra tanke. Vad händer då? Turboras eller trycker turbon ur sih olja bara?
Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger... ;)
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...


den kommer ryka om det trycker tillbaka så...gör en "låda" med skvalpskydd/backventil i..
Post Reply