M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Japp den är glidlagrad.
Effektmässigt så är det rätt spridda effektuppgifter men nånstans mellan 550-680hk verkar det som om de ska räcka till. Självklart beroende på avgashus och impeller storlek.
Ärtan och Bäckis har bättre koll på effekterna. Det är iaf en sånhär: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=263
Effektmässigt så är det rätt spridda effektuppgifter men nånstans mellan 550-680hk verkar det som om de ska räcka till. Självklart beroende på avgashus och impeller storlek.
Ärtan och Bäckis har bättre koll på effekterna. Det är iaf en sånhär: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=263
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Downpipe klar:
Även luftfilterplaceringen:
Borde kunna bli bra med friskluft då filtret sitter pecis vid luftintaget/dimljuset.
Tankern är troligtvis att lacka alla tryckrör svarta, funderar på om man även ska göra samma sak med kylarplåten och vattenröret?
Wastegaten sitter på plats, blev dock inte helt 100 passform och det är bökigt att få dit downpipen. Vad ska man ha för flexslang om man ska ha lite justermån på röret mellan grenröret och wastegaten?
Även luftfilterplaceringen:
Borde kunna bli bra med friskluft då filtret sitter pecis vid luftintaget/dimljuset.
Tankern är troligtvis att lacka alla tryckrör svarta, funderar på om man även ska göra samma sak med kylarplåten och vattenröret?
Wastegaten sitter på plats, blev dock inte helt 100 passform och det är bökigt att få dit downpipen. Vad ska man ha för flexslang om man ska ha lite justermån på röret mellan grenröret och wastegaten?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Ok, då får det vara som det är. Tack för det raka å snabba svaret.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Svetsade ihop returen ut från turbon idag på lunchen.
Nu väntar jag bara på en bit alurör så jag kan svetsa in anslutningen i tråget också. 25mm är röret utvändigt.
Nu väntar jag bara på en bit alurör så jag kan svetsa in anslutningen i tråget också. 25mm är röret utvändigt.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Returen kommer att hamna under oljenivån.
Jag har tjuvkikat på Ärtans byggtips i den här tråden: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur och om det funkar på en m50 så borde det väl funka på en s14 kan man ju tycka.
Jag har tjuvkikat på Ärtans byggtips i den här tråden: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur och om det funkar på en m50 så borde det väl funka på en s14 kan man ju tycka.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Om det är så trångt så man inte kan få till rätt "fallhöjd" på slangen/röret.. Kan man inte sätta dit en mycket större slang, eller nästan som ett kärl under turbon som oljan kan trilla ner i under just kurvtagning åt vänster? Och hålet in i blocket kan fortfarande vara lika litet som det var tänkt från början så inte oljan från trågen dundrar in underifrån under kurvtagningen?
Bara lite tankar och teorier.....
Bara lite tankar och teorier.....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bmwandreas wrote:Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.
Så blev det för Helge när han körde bana.
Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?
Hmm, det kan ju vara en bra tanke. Vad händer då? Turboras eller trycker turbon ur sih olja bara?
Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger...
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Bmwandreas wrote:Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.
Så blev det för Helge när han körde bana.
Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?
Hmm, det kan ju vara en bra tanke. Vad händer då? Turboras eller trycker turbon ur sih olja bara?
Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger...
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
den kommer ryka om det trycker tillbaka så...gör en "låda" med skvalpskydd/backventil i..