BMW Evo Turbo(s50) nya bilder 7/6

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

BMW Evo Turbo(s50) nya bilder 7/6

Post by Fear This »

tänkte passa på och hänga ut en projekttråd nu när de tyvärr inte finns så många kvar...
egentligen borde jag hängt ut den mkt tidigare iom att en hel del jobb är redan gjort på bilen mm.. men men e man seg så e man:) så de får bli att ni får följa den under vinterns jobb istället som bl.a är att bygga om till kraftigare bakvagn, kompsänka och gå igenom motorn, lite fix av finish i motorrum, special strålkastare, ny front, förmodligen bygga coilovers mm..

men lite kort om bilen då så är det från början en 320 från -87 nu är det bara karossen kvar från den 320´n typ.. som är ombyggd med ett sk evo3 kit, fram & bakruta, rutram bak, baklucka, vinge från m3 e30, svart skinn inredning från m3 e30, lackad i bmw´s titansilver...
Image
Image
Image
framvagnen består i dagsläget av bärarmar och fjäderben från m3 e36 med gula koni i och kapade eibach sänkfjädrar, gr-n topplagringar..
bakvagnen så är balken omgjord med exenterskruvar så man kan ställa vinklarna sen sitter det gula koni och weitec fjädrar samt alu bussningar till balken och diffen, diffhus från e30 325 med diffat innehåll från m3 e36 utväxling 3,15:1
motorn är en s50b30 från m3 3.0 med ett pulssplitt grenrör, en master power t70 turbo, 50mm rosenkrantz wg, ombyggt plenum trattar etc, en eftermarknads ic som alla verkar sälja numera :lol:
Image
Image
passa på å njut nu för svetsarna som blev på downpipen å wg´n är de enda som är fula, resultatet av stressmek.. olyclkigtvis var de de som syns men vafaan 8)

tja vettefan va mer ja ska skriva eller hänga upp bilder på men de e en början iaf.. uppdaterar väl allt eftersom, ha de sålänge!!
mvh johan
Last edited by Fear This on 07 Jun 2009, 17:35, edited 40 times in total.
christian l
Posts: 136
Joined: 20 Nov 2005, 16:56
Location: Örebro

Post by christian l »

Förjävla snygg bil!! Ligger några timmar bakom det hela va :wink: Lite finish i motorrummet är ju det ända som saknas då om man ska va petig 8)
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Grymt stilig, gissar att den rör på sig också. Mycket trevlig bil.

Mvh// Adde FekZen.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

fan vilken snygg bil du har....
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Vad är det för skillnad på en vanlig e30-framruta och en m3-ruta?
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

hehe jaa det är ju ett par timmar nerlagt på den om man säger så.. angående finishen så har du helrätt men det tar jag under vintern, åkte som sugmotor typ hela sommarn sen hade jag förberätt vissa saker för turbo redan innan sen typ en vecka innan sista racet på tullinge rev jag ner den och gjorde det sista så målet var mest å få det å lira oavsett hur de såg ut :wink:

laddar 0,7bar och tycker blilen är skitkul å köra å visst tycker ja den rör på sej, har iofs aldrig åkt nån riktig värstingbil så ja har inte så mkt att jämföra med.. men de blir bla å kompsänka till nästa år så man kan ladda lite mer

angående rutan så är m3ans större och limmad mm medans en "vanlig" e30 har en mindre ruta som sitter i en tjock gummilist lite kortfattat..

kanske bör sägas att målet med bilen inte är att bygga racebil för att vinna div tävlingar etc utan mer ha en allroundbil som är hyffsat driftsäker och går bra, vill inte vara värst utan mer vara med i gamet å leka lite.. kommer testa lite på strippen för å se vad jag presterar, rätt kul sånt där 8) å tack för komplimangerna!
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

FekZen wrote:Grymt stilig, gissar att den rör på sig också. Mycket trevlig bil.

Mvh// Adde FekZen.


ja kan tala om för dig att den rör på sig=)


är en riktigt snygg bil måste ja säga..bra jobbat johan=)
å idag har du ju fått se hur det blev me nya bakvagnen, glada miner blev det :D

(bara å bygga) å d gör du bra!
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Skitfräckt bygge!
Ska bli kul att följa
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Fyfan vad fin!
Lite mer puts i motorrummet så är det den grymmaste jag sett!
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Fy fan va snyggt :) Var hittade du det M3E30 kitet? Är det i plåt?
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

hehe ja följ tråden ni, förra söndan rev jag ner bakvagnen och plockade ren motorn från all kringutrustning typ turbo, grenrör, insug mm.. den här söndan smällde jag upp en ny bakvagn på den samt handlade en fuelcell, idag kapade jag upp lite så den gick fri från allt och till helgen kommer den sitta monterad och klar... ska försöka fixa bilder under helgen så kan ni få ha gissningstävling 8)

kittet jag har kallas "evo3" på annonssidor mm och köpte det av en som hade annons på ett kit.. det är i glasfiber så man får tillverka egna innerskärmar och limma det emot.. eller så gjorde iaf jag
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

brutal, har du kört den i rullarna ännu?

satan vilka feta fälgar!!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

tyvärr inte.. hade tänkt att bromsa den, vore ju kul å se va den lämnade med originalkomp men kopplingen sa upp sej så de blev inget av med det.. ska bromsa den nästa år iaf så man vet, dock kompsänkt och ökat ladd mm.. kul me lite siffror på skiten åxå :)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

ok, vad kör du med för sprut och tändning just nu?

-förresten vart har du fått tag i fälgarna? :D
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Otroligt tuff bil.

Ang fälgarna.. tror det är Breyton Vision.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

sprut och tändning är ett mappat original motronic, vill dock inte gå in djupare än så på det :roll: fälgarna däremot köpte jag nya på annons på power börsen för typ 2 år sen, de ska vara hamann kopior vad jag förstod, står inget märke på fälgarna å så.. feta som fan men väger bly tyvärr..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
danke
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2005, 16:54

Post by danke »

Är C stolpen i glasfiber också?
Ett verkligen lyckat bygge på alla sätt! :D
Post Reply