Håller på att räkna ut lite på vilken storlek jag behöver på spridarna för den effekten jag hade tänkt. Men jag undrar hur mycket man kan trycka ut ur en spridare tills den inte klarar mer. och vad är Durationen och hur ändrar man den? (bränsletryck eller elektronisk väg? )
T.ex.
Behöver ungefär 6*400cc spridare och undrar om man kan använda sig utav 6*300cc och öka bränsle trycket med 1bar till för att få 400cc ??
JErngren wrote:Håller på att räkna ut lite på vilken storlek jag behöver på spridarna för den effekten jag hade tänkt. Men jag undrar hur mycket man kan trycka ut ur en spridare tills den inte klarar mer. och vad är Durationen och hur ändrar man den? (bränsletryck eller elektronisk väg? )
T.ex. Behöver ungefär 6*400cc spridare och undrar om man kan använda sig utav 6*300cc och öka bränsle trycket med 1bar till för att få 400cc ??
Därav kom den första frågan i detta inlägg.
Kommer inte räcka för att få ut dina 400cc tyvärr, man kan säga generellt att dubbla det speccade soppatrycket ger ca 40-45% mer sås. Köp ett par i rätt size innan då det blir enklare så, tex volvos ljusblå som är speccade för 391cc@3,8bar ger strax över 400cc vid 4bars soppatryck.
Dom brukar gå för runt 1500kr för 6st, så är inte direkt blodigt.
Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.
Om vi säger att en WG har ett grundtryck på 0.7 bar tex, för att komma lägre än detta, är det bara att byta fjäder som gäller eller kan man styra det med luft på något sett?
om man ska välja mellan Kompsänkning med MLS packning eller svarva kolvarna vilket är mest prisvärt,för kör man med MLS så är man ju även försäkrad att inte den packningen sticker så småningom.
så vilketbär bäst om man inte har råd med båda varianterna?
om man ska välja mellan Kompsänkning med MLS packning eller svarva kolvarna vilket är mest prisvärt,för kör man med MLS så är man ju även försäkrad att inte den packningen sticker så småningom.
så vilketbär bäst om man inte har råd med båda varianterna?
skulle behöva hjälp med en sak, ska bygga crossflow kylning på en m20b25 men har fasnat lite på vart jag ska göra hålen i toppen. nån som kan hjälpa mig med det?
Tja!
Jag skriver en fråga från polarens användare, eftersom jag är för ung för att bli medlem (18 om fåtal månader)
Jag håller på och fixar på min första bil och första projekt, det är en Bmw 320 e30 utan katt. Jag ska göra mig en turbokonvertering(lite seriösare än sniik) och frågan är: Hur ska jag veta hur mycket jag ska svarva ner kolvarna? Har räknar jag ut vilket komp jag ska ha?
Sattsar väl på 1 bar i ladd, funderar också på att köpa mig värre kolvar, fast beggade.
MVH Tobbe
Last edited by jgranath on 11 Mar 2009, 19:26, edited 2 times in total.