Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nobbe

Post by Nobbe »

peppe wrote:Frågan är väll hur mycket pulserna påverkas av mottryck? Fram till turbin så bör du ju kunna utnyttja pulserna i vilket fall men hela den idén faller kanske iom avgasmottryck.

Bra med exempel i tråden ang. liter effekt ger lite perspektiv.


Hänger med. :)

Dock så brukar man ju vilja dra kolektorn så nära turbinen som möjligt, så då borde ju idén om att utnyttja pulserna från föregående cylle för att suga ur försvinna, iom att det kommer en turbin i vägen när det är dags att åka snålskjuts.

Tänker bara högt nu ;)

Förlåt om vi sabbar din tråd Simon, men se det som nått possitivt, ditt bygge väcker grymt engagemang för alla dårar här inne ;)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Iom att pulserna hänger med ända ut till wg'n så bör man ju kunna utnyttja dom? Men jag drar iväg ett PM kan vi fortsätta spåra ur.

Så får Simon gosa vidare med sin tråd, jag håller mig iaf updaterad här på riktigt d.v.s. stänger inte ned webläsaren :)
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Helt klart intressanta teorier som kommer upp då folk börjar diskutera, och lägga fram lie kloka frågeställningar/ideer!

Denna typ av diskusion tycker jag är helt klart relevant i en projekttråd som denna, då den motor som byggs inte bara lutar sig mot ideér från tidigare s38-byggare, utan även försöker hitta nya lösningar.

mvh
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Jag skall efter bästa förmåga svara på alla de frågor som kom upp idag...

Peppe: Vrider mig i skratt! :) Första flödningen var i princip orginal, så den upplagan av toppen kan man inte förvänta sig flöda mkt mer än den gjorde.

Nobbe: Tråget är inte påbörjat ännu, men jag har lite ideér om hur det kommer se ut. Pumpen kommer nog inom 2 veckor, så då lär det påbörjas.

Raceaddic: Jo, precis, men för denna typ av motor kommer nog arean användas. Och, ja den ser inte riktigt laglig ut :)

Robbz: Du har pm

Henka: Kul med lite praktiska jämförelser! Jag kommer köra så mkt som möjligt av TOYO-serien (norr), men hoppas även hinna med t.ex Action Meet på Mantorp.

M3Jonas: Tack! Som sagt, detta skapar en givande diskussion där man ser hur olika bilbyggare tänkt, och vilket resultat de fått av det. Ang. komp kommer vi åka ca 10,5:1.

Marco Garver: Grenröret var tillverkat innan toppen färdigställdes, och jag har inte dessa siffror i huvudet tyvärr. Jag har för mig att vi mätte grenröret, och att det stämde ungefär med vad PipeMax rekomenderade.
Dock tror jag ej att man bör stirra sig blind på grenrörslängder. Man bör även ta hänsyn till övrig utformning.

Plain_Jane: Sant. Dock tar PipeMax hänsyn till både komp och bränsle. Den kommer mest troligt inte bromsas som sug, då den aldrig kommer användas som det.

Peppe o Nobbe: Som sagt, intressant ämne :)
Jag hävdar, som jag skrev tidigare att söka den ultimata grenrörsutformningen på en turbomotor är att slösa tid på fel sak. Det är en otrolig mängd faktorer man skall räkna in för att få det rätt i teorin - och sen är det inte ens säkert att det stämmer i praktiken :)
T.ex. längd, antalet böjar (kort, lång) kollektorutformning m.m.

En kul anekdot är att Magnus och Sören (Hunchbackracing - Kolfiber PV:n) testade ett grenrör, som de tyckte skulle vara perfekt, och ett som de mer eller mindre bara slängt ihop. Resultatet i bänken var en skillnad på bara ett fåtal hk..

God natt på er!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

WOOOHOO!

det här kommer bli galet.. Galet bra!


Är det B38 ventiler du plockade i eller? vanligt säte eller sportiga radiesäten?


Nyiken.. har också en 3,6 som ska masseras snart =)
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Det är PPF Raceventiler och "sportiga radiesäten" :)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
S38B35Turbo
Posts: 66
Joined: 19 Jan 2007, 19:04
Location: Finland

Post by S38B35Turbo »

Ser grymt fint ut :shock:
Vad hade du för medel flöde i kanalen?
Blåste ni genom avgaskanalen nå?

mvh
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Medelflödet har jag ej tillgång till nu. Avgas var ca 260 cfm vid 11mm tror jag.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Påbörjat lite insugstillverkning idag..

Image
Trattar som pressats ovala

Image
Kapade för att matcha kanalen

Image
Pappmallar tyder på att man är gammal sägs det :)

Skall försöka jobba på med plenumet i veckan, men det kom lite grejer emellan så vi får se när det blir tid över..
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Ximon wrote:Påbörjat lite insugstillverkning idag..
Image
Pappmallar tyder på att man är gammal sägs det :)

då är du inte ensam om det kan ja säga :)
kul med massa intressant läsning i tråden nu åxå! ser bra ut så kämpa på du!
mvh
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Tack tack!
Jo, jag ska se om det går få alu-biten valsad i morgon..
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Igår punktade vi iaf ihop insuget för att se så det passade - och det verkar trivas bra på sin plats!

Image

Image

Image

Nu är det upp till Ola att helsvetsa när han känner att han har tid..
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Ser mkt bra ut!skippar du ic pga att du kör med metanol eller finns det en annan anledning?..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Mestadels pga metanol, ja.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Det är mest små-grejer som görs nu i väntan på mer speedparts.

Image
Dzusfästen till skärmar

Image
Snidade till en alubit där "avgssystemet" kommer ut.

Det är både bra och dåligt att vänta på grejer. Visst det är tråkigt att vänta, men då hinner man med att göra bort en del småsaker som annars aldrig hinns med.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur kommer det sig att du inte använder original spjällen?

MVH Jonas
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

ser bra ut simon. vart har du köpt domdär Dzusfästen eller vad dom heter som du har fast skärmarna med?mvh
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Post Reply