Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kul att du utvecklade! Det visar att det fanns en tanke bakom. Självklart skall man vara frågande, om man nu har något att stå på.
Jag tror du glömmer en del ganska avgörande punkter.
- Detta är som sagt en s38. Utformningen jämfört med en m50 skiljer en hel del. Bland annat kan man kolla på konstruktionen av topplocket. Jag har en garagepolare som bygger m50, och även om det du jämförde med är en riktigt fin m50-topp har jag svårt att se att den skall kunna mäta sig med en s38.
- s38an jag bygger har ca 340 hk orginal (3,8l) och m50n har bara drygt 190.
- Denna motor kommer varvas 8500rpm, och varje liten detalj är konstruerad så att delarna skall "lira ihop".
- Den kommer köras på metanol, och högt komp vilket gör att du inte riktigt kan jämföra den med en "vanlig" motor.
- Den har kammprofiler som man inte väljer för att åka till jobbet med
- Den kommer köras med en 6-stegs torrsumpspump, och därmed förhoppningsvis ha vacum i motorn.
Det är bara att beklaga att toppen ni fick gjord åt er inte motsvarade era förväntningar. Dock känns det som att den som portad den inte tog full hänsyn till vad den skulle användas till.
Det är viktigt att det framgår när man beställer ett portjobb till en viss motor och som ska användas till ett visst ändamål.
Att min motor inte kommer gå som sugis är väl ingen nyhet, men med den negativa respons man fick här kommer det kännas ännu bättre den dagen man får upp den i bromsbänk.
mvh
Jag tror du glömmer en del ganska avgörande punkter.
- Detta är som sagt en s38. Utformningen jämfört med en m50 skiljer en hel del. Bland annat kan man kolla på konstruktionen av topplocket. Jag har en garagepolare som bygger m50, och även om det du jämförde med är en riktigt fin m50-topp har jag svårt att se att den skall kunna mäta sig med en s38.
- s38an jag bygger har ca 340 hk orginal (3,8l) och m50n har bara drygt 190.
- Denna motor kommer varvas 8500rpm, och varje liten detalj är konstruerad så att delarna skall "lira ihop".
- Den kommer köras på metanol, och högt komp vilket gör att du inte riktigt kan jämföra den med en "vanlig" motor.
- Den har kammprofiler som man inte väljer för att åka till jobbet med
- Den kommer köras med en 6-stegs torrsumpspump, och därmed förhoppningsvis ha vacum i motorn.
Det är bara att beklaga att toppen ni fick gjord åt er inte motsvarade era förväntningar. Dock känns det som att den som portad den inte tog full hänsyn till vad den skulle användas till.
Det är viktigt att det framgår när man beställer ett portjobb till en viss motor och som ska användas till ett visst ändamål.
Att min motor inte kommer gå som sugis är väl ingen nyhet, men med den negativa respons man fick här kommer det kännas ännu bättre den dagen man får upp den i bromsbänk.
mvh
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wuffee wrote:Å ni kommer ladda hur mycket med metanolen?
Mvh
Uffe
Som alltid ser man det då motorn körs i bänken.
Att bestämma sig för ett visst laddtryck i förväg känns dumt.
Det är bättre att se hur motorn/turbon svarar på påfrestningen, och utifrån det göra det bästa av situationen.
mvh
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Fido85 wrote:kan lova den inte ger 285hk för din putsning och tänker du orignal kammar också?
Du lovar och svär, bra stå för det då.
Du glömde räkna med att motorn som byggs här är en hög kompad mettis maskin med skit förbannade kamaxlar samt avstämd som en fiol.
PipeMax brukar inte vara helt ute och cyckla om man kan med programet och matar in mycket data.
Jag säger inte att den kommer ge 485 N/A hk men det blir nog bra med skjut. Att lova att den inte skulle kunna göra det känns bara naivt från din sida.
Simon kan nog tänka på orginal kammarna men frågan är om han ska andvända dom.
Näe Simon, det här ser och låter riktigt bra ut. Var lite besviken efter första flödningen men det verkar ju som att du redde upp den röran rätt fint
Ska bli gött och se hur maskin kommer vilja vara. Lär vara världens extremaste S38 bygge snart?
Mvh
ser kalas ut Ximon, man orkar bara inte komentera vissa tidigare inlägg
kommer ge sjukt med pulver denna snurra! som nobbe frågade: hur går det med sumpen?, fräste ni fram bara 1st tråg?
hör avdig till mig via pm istället!
/mvh
kommer ge sjukt med pulver denna snurra! som nobbe frågade: hur går det med sumpen?, fräste ni fram bara 1st tråg?
hör avdig till mig via pm istället!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Fina siffror där!
Lustigt att endel med detsamma skall börja ifrågasätta saker och ting (med negativ attityd) Jag tycker en jämförselse med andra bilar och med lite enkel matematik så är Simons effektuppskattning på rätt kurs...
Ex1. (Racebil) E30 M3 DTM bilarna hade ju runt 300hk och var på 2,5 liter vilket ger: 300hk/2,5liter=120hk/liter
Ex2. (Vardagsbil) Honda S2000 240hk/2liter=120hk/liter
Ex3. (Rallycrossbil) Fredrik Tigers M3 Compact 400+/3.3liter=121hk/liter
Simons skulle ge en sugmotor-litereffekt på: 485/3.8 (3.9?)liter= ca 128hk/liter (~125hk/liter)
Jag tycker i varje fall inte att det på nåt sätt verkar orimligt. So keep up the good work!
Kommer du att köra Toyo SDS i sommar?
Lustigt att endel med detsamma skall börja ifrågasätta saker och ting (med negativ attityd) Jag tycker en jämförselse med andra bilar och med lite enkel matematik så är Simons effektuppskattning på rätt kurs...
Ex1. (Racebil) E30 M3 DTM bilarna hade ju runt 300hk och var på 2,5 liter vilket ger: 300hk/2,5liter=120hk/liter
Ex2. (Vardagsbil) Honda S2000 240hk/2liter=120hk/liter
Ex3. (Rallycrossbil) Fredrik Tigers M3 Compact 400+/3.3liter=121hk/liter
Simons skulle ge en sugmotor-litereffekt på: 485/3.8 (3.9?)liter= ca 128hk/liter (~125hk/liter)
Jag tycker i varje fall inte att det på nåt sätt verkar orimligt. So keep up the good work!
Kommer du att köra Toyo SDS i sommar?
Henrik Back
Henka:
Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!
Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor!
MVH Jonas
Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!
Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor!
MVH Jonas
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Henka:
Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!
Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor!
MVH Jonas
Oj, jo de e ju helt sant... Tack för korrigeringen
Henrik Back
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
PipeMax brukar stämma ganska bra. Har mappat en Opel 2.0 16V som enligt programmet skulle lämna 265hk. Vi fick ut 260 i bänk.
Vad är det räknat på för grenrörslängder för att komma upp i dom liter effekterna som det är tal om?
Grymt bygge, hoppas det blir brutalt med pulver i maskin
Mvh Marco
Vad är det räknat på för grenrörslängder för att komma upp i dom liter effekterna som det är tal om?
Grymt bygge, hoppas det blir brutalt med pulver i maskin
Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
Nu kanske jag framstår som total idiot (i vanlig ordning) men:
Hur mkt spelar "uträknat" grenrör in på en turbomotor egentligen?
Sitter ju ändå en "broms" eftre kolektor/erna som bygger mottryck kan man tänka om man heter Nobbe, som motverkar den extraktorverkan man får ut av ett "uträknat" grenrör.
Nu tänker jag närmast på ett avstämt grenrör, inte på fel innerdiameter.
Hur mkt spelar "uträknat" grenrör in på en turbomotor egentligen?
Sitter ju ändå en "broms" eftre kolektor/erna som bygger mottryck kan man tänka om man heter Nobbe, som motverkar den extraktorverkan man får ut av ett "uträknat" grenrör.
Nu tänker jag närmast på ett avstämt grenrör, inte på fel innerdiameter.
-
- Posts: 122
- Joined: 23 Nov 2005, 17:03
M3JONAS wrote:Henka:
Du glömmer en liten aspekt när du pratar litereffekter och det är motorvarvet. S2000 ger väl maxeffekt vid ca 9000rpm och DTM motorn gav väl maxeffekt vid dryga 10000rpm. Dock så gav ju de närmare 340hk ur 2,5liter. Mao ca 136hk/liter.
Man kan ju annars jämföra med Supertouringmotorerna som var på 2,0liter och ca 300hk med ett reglementsenligt varvstopp på 8500rpm.
Hoppas inte detta tolkas som negativ attityd, det var inte menat så!
Förlåt för OT Simon. Kommer bli en grym topp och grym motor!
MVH Jonas
Sen så glömmer du också en liten aspekt
Den höga kompressionen och metanol. De där ca 135 sugliterhästarna som krävs för att den ska lämna 485 hk totalt känns inte alls orimliga för min del. Kan man bygga utan något reglemente som säger si och så samt med dragracingkrav på hållbarhet så borde det bli en del pulver.
Med det sagt så ska jag tillägga att jag inte har någon erfarenhet eller fakta att luta mig mot över huvud taget utan torgför bara min åsikt.
Kommer ni att bromsa som sugmotor?
Fränt bygge, lycka till i sommar!
Jane: Tror att det är en rimlig effekt å misstror inte alls beräkningarna, ville bara påpeka detta med varvet.
Simon: Vad kör ni för kompressionsförhållande?
Simon: Vad kör ni för kompressionsförhållande?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nobbe wrote:Nu kanske jag framstår som total idiot (i vanlig ordning) men:
Hur mkt spelar "uträknat" grenrör in på en turbomotor egentligen?
Sitter ju ändå en "broms" eftre kolektor/erna som bygger mottryck kan man tänka om man heter Nobbe, som motverkar den extraktorverkan man får ut av ett "uträknat" grenrör.
Nu tänker jag närmast på ett avstämt grenrör, inte på fel innerdiameter.
Frågan är väll hur mycket pulserna påverkas av mottryck? Fram till turbin så bör du ju kunna utnyttja pulserna i vilket fall men hela den idén faller kanske iom avgasmottryck.
Bra med exempel i tråden ang. liter effekt ger lite perspektiv.