Någon duktig på Megasquirt!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
thompan
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2007, 14:12
Location: Ljusne

Någon duktig på Megasquirt!!

Post by thompan »

Tjena! Har lite problem med min m20b25 Turbo och megasquirt!
Det är så att jag kan köra den på tomgång i några minuter sedan så blir grenröret helt rött av hetta,vet inte vad det kan vara men tror att det är något med tändningen iaf,jag har strobbat och det ser ut att vara ok och jag har lambdat mellan 0,95-1,0 ungefär. Börjar ta slut på idéer,är det någon som vet. Grymmt tacksam för svar!

Megasquirt 1v3,0 med extrakoden,orginal fördelare+spole,vr 60-2,
550cc högohm.

Lite inställningar

Constants page1

Req fuel: 5,3
Injector opening time: 1,0
Battery voltage correction: 0,15
Pwm current limit: 100%
Pwm time threshold: 25,5ms
Fast idle threshold: 7,8
Barometric correction: off
Control algorithm: speed density
Injections per engine cycle: 2
Injector staging: alternating

Power cycle after changes

Wheel decoder base teeth: 60
2nd trigger enable: off
Missing teeth: -2
Trig pos A: 5
Trig return pos:13
Trig pos B: 25
Trig return pos: 33
Trig pos C: 45
Trig return pos: 53
Dual dizzy mode: normal
Wheel decoder routine: 025 style

Distributor(msns): off
Wheel decoder: generic wheel
Led 17(d14)funktion: spark output A

Spark settings

Trigger angle: 65
Trigger angle addition: 0
Cranking timing: Time based
Cranking advance angle: 6
Hold ignition: 1
Spark output inverted: yes
Experimental oddfire: no
Fixed angle: -10
Trim angle: 0

Dwell settings

Dwell control: dwell control (har även provat fixed duty)
Cranking dwell: 6,0
Running dwell: 2,7
Minimum discharge period: 0,5

MVH/Thomas Henriksson
BMW 325im T 500+hk som mål! :)
070-5193087
thompan
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2007, 14:12
Location: Ljusne

Post by thompan »

Glömde att säga att jag har provat att ändra i mappen,har kört med 10,5,0 och -5 grader och den gick bäst på 0 men ingen skillnad med hettan, har också provat Trigger angle 60 och höjt alla Trigger pos med ett men ingen större skillnad. :evil:
BMW 325im T 500+hk som mål! :)
070-5193087
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har du -5 grader tändning och undrar varför den blir varm?

Du lär ha ca 10 grader på tomgång.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
thompan
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2007, 14:12
Location: Ljusne

Post by thompan »

Ja!! Har provat det,men ej högre än 10 kanske ska göra det men jag tänkte att med lägre tändning så blir det kallare.
BMW 325im T 500+hk som mål! :)
070-5193087
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

stämmer din nollmarkering?.
10-15 grader på tomgång är ganska vettigt.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Lägre tändning(mindre förtändning) så blir det varmare.

Helt seriöst så ska du nog inte hålla på med det där själv då jag tror att du kommer förstöra motorn rätt omgående med tanke på att du inte verkar ha koll på grunderna.

Om du känner någon som kan hjälpa dig så fråga den personen, annars får du gärna komma och få bilen bromsad och justerad.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
thompan
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2007, 14:12
Location: Ljusne

Post by thompan »

Ja man är ju inte superduktig på den här biten precis men skulle ju vilja få bilen att gå hyffsat så att jag kan köra ner den till er.

Provade med högre tändning idag och då blev det bättre men inte 100%.
och då hade jag 17grader på tomgång så får kolla lite mer nogrannt med tändlampan,men det är lite svårt när den fladdrar fram och tillbaka när motorn inte går som den ska.
BMW 325im T 500+hk som mål! :)
070-5193087
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bara den inte läcker massa vätskor så spelar det ingen roll hur den går när du kommer hit.

Ställ på 0 i mappen eller om man har en lock timing funktion i MT, minns inte. Sen kollar du med strobben så du verkligen har 0.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
thompan
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2007, 14:12
Location: Ljusne

Post by thompan »

Japp ska göra det idag.Tack :D
BMW 325im T 500+hk som mål! :)
070-5193087
thompan
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2007, 14:12
Location: Ljusne

Post by thompan »

Får väl boka tid hos er snart då, Beckis om ni har nå tider över!? :)
BMW 325im T 500+hk som mål! :)
070-5193087
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Inga problem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply