m50 b25 i e30 med m20 lutning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
m50 b25 i e30 med m20 lutning
Har sökt men hittar för mycket info och massa olika svar. ville bara dubbelkolla de info jag fått fram
om jag tar en m50 b25 ifrån en e34 så skall den alltså passa på original motor fästem och då får jag m20 lutning, det enda jag behöver göra om då är tråget litegranna och byta till en mindre broms servo tex polons för att få plats. har jag uppfattat det rätt då?
vilken startmotor skall jag ha? tänkte köra med m20:ns svänghjul och svarva av dte lite så det inte tar i tråget.
om jag tar en m50 b25 ifrån en e34 så skall den alltså passa på original motor fästem och då får jag m20 lutning, det enda jag behöver göra om då är tråget litegranna och byta till en mindre broms servo tex polons för att få plats. har jag uppfattat det rätt då?
vilken startmotor skall jag ha? tänkte köra med m20:ns svänghjul och svarva av dte lite så det inte tar i tråget.
det som händer ifall man inte rätar tråget är att markfrigången blir sjuukt låg. tycker mitt tråg är nog lågt som det är. jag mätte bara av m20tråget och kapade upp. sen kapade jag pickupen och gjorde klart det innan jag (dick) svetsa ihop det. och insuget måste göras om även med 535 bromsservo (hydrauliskt).
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
det fanns då inte en chans att få plats me originalinsuget för mig. kör m50 med m20lutning och m20motorfästen osv. 535 bromsservo osv.
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
-
- Posts: 16
- Joined: 20 Jan 2008, 20:49
MathiasH wrote:Detta är taget ur FAQ!
E36 motorfästen från 325
motorkuddar från e28 528/535
oljetråg från 525 e34
svänghjul från m20 + startmotor
växelåda från m20 getrag eller zf låda från m50
m50 motor från 90-92 böhöver man inte byta stödlagret i vevaxel 92- måste man byta lagret.
ändra vinkel på det bakre grenröret annars kommer det ta i framvangsbalken.
-------------------------------------------------
M20 lutning:
* Standard motorkuddar och motorfästen
* Bygga om oljetråg och pickup för att få rätt lutning
* Mindre bromsservo från E28
* Startmotor, svänghjul från M20
* Växellåda från M20, Getrag 260 tex.
* Annan dimension på stödlager
* Svarva svänghjulet
om man ska ha m50 lutning och har en motor nyare än 92...
vad ska man ha för andra stödlager till vevaxeln då?
vad är det som gör att man inte kan ha typ zf låda om man har m20 lutning?
varför måste man svarva svänghjulet vid m20 lutning?
drunkensailor wrote:
om man ska ha m50 lutning och har en motor nyare än 92...
vad ska man ha för andra stödlager till vevaxeln då?
vad är det som gör att man inte kan ha typ zf låda om man har m20 lutning?
varför måste man svarva svänghjulet vid m20 lutning?
lagret i veven är grövre (15mm?) på dem nya lådorna mot 12mm på dem gammla.
du kan köra zf låda från en tds (då får du samma lutning som m20). det som gör det omständigt med m3/328 zf lådorna är ju att dem har fel lutning om du ska köra m20lutning.
lutningen har ju ingen betydelse om du måste svarva svänghjulet. men ifall du kör m20 svänghjul så måste du antingen ta bort lite från det på sidan mot blocket, eller fila borta lite på oljetråget. annars tar det i.
nemesis:
eftersom insuget tar i själva bromsbehållaren osv så tror jag inte det funkar nå bättre med polons bromsservo.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h