m50 b25 i e30 med m20 lutning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

m50 b25 i e30 med m20 lutning

Post by Nemesis_turbo »

Har sökt men hittar för mycket info och massa olika svar. ville bara dubbelkolla de info jag fått fram

om jag tar en m50 b25 ifrån en e34 så skall den alltså passa på original motor fästem och då får jag m20 lutning, det enda jag behöver göra om då är tråget litegranna och byta till en mindre broms servo tex polons för att få plats. har jag uppfattat det rätt då?

vilken startmotor skall jag ha? tänkte köra med m20:ns svänghjul och svarva av dte lite så det inte tar i tråget.
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

m20 startmotor.

det andra är korrekt uppfattat så vitt jag vet.

Jag vetefan om man måste göra om tråget egentligen, borde räcka kröka pickupen lite och eventuellt höja oljenivån något.. men visst, är man jättenoga så.. :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Börjar bli dags för en M50 i E30 FAQ .. Någon som har lust att plocka ihop informationen och skriva lite?

Kan tänka mig att göra det då mer tid finnes, och det lär dröjja.. Då eliminierar vi ju dessa strö trådar och flertalet olika svar så folk blir blir osäkra.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Såg att det redan ligger i FAQ'n men istället för att hjälpas åt att få dit rätt svar så ligger det två poster med olika svar? You gotta love the internet.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

det som händer ifall man inte rätar tråget är att markfrigången blir sjuukt låg. tycker mitt tråg är nog lågt som det är. jag mätte bara av m20tråget och kapade upp. sen kapade jag pickupen och gjorde klart det innan jag (dick) svetsa ihop det. och insuget måste göras om även med 535 bromsservo (hydrauliskt).

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

men med vw polo broms servo skall det gå bra utan att göra om insuget, jo det är det dära med markfrigången jag tänkt bygga om tråget för
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

en sissta fråga då, visst ska jag använda m50:n styrservopump och generator eller skall jag ta dem ifrån m20:n dem passar inte va?
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

m50 pump/generator, du måste fixa andra hydralslangar till styrväxeln bara.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

okej, ja det är juh inget större problem, hydoscand finns i närheten så..

e28 broms servo, passar det ifrån en e28 528??? eller skall det vara den hydrauliska ifrån m535? fast tror jag kör med polosn för den skall juh tydluigen vara bolt on
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Måste vara det hydrauliska servot från E28 som menas, det sitter ju på 528 också.
I så fall måste du ju ha ventilhuset med bomben på också.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

får den plats då med m20 lutning? var någon som sa att den fortfarande var ivägen för insuget
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

det fanns då inte en chans att få plats me originalinsuget för mig. kör m50 med m20lutning och m20motorfästen osv. 535 bromsservo osv.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Mycket möjligt att det inte går med M20 lutning.
Jag kör M50 lutning och hydrauliskt servo från en 528 och det är inte jättemycket plats över.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

okej, någon som vet hur det gårmedpolons broms servo då? gården fri emdm20 lutning?
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
drunkensailor
Posts: 16
Joined: 20 Jan 2008, 20:49

Post by drunkensailor »

MathiasH wrote:Detta är taget ur FAQ!



E36 motorfästen från 325
motorkuddar från e28 528/535
oljetråg från 525 e34
svänghjul från m20 + startmotor
växelåda från m20 getrag eller zf låda från m50
m50 motor från 90-92 böhöver man inte byta stödlagret i vevaxel 92- måste man byta lagret.
ändra vinkel på det bakre grenröret annars kommer det ta i framvangsbalken.

-------------------------------------------------

M20 lutning:

* Standard motorkuddar och motorfästen
* Bygga om oljetråg och pickup för att få rätt lutning
* Mindre bromsservo från E28
* Startmotor, svänghjul från M20
* Växellåda från M20, Getrag 260 tex.
* Annan dimension på stödlager
* Svarva svänghjulet



om man ska ha m50 lutning och har en motor nyare än 92...
vad ska man ha för andra stödlager till vevaxeln då?

vad är det som gör att man inte kan ha typ zf låda om man har m20 lutning?

varför måste man svarva svänghjulet vid m20 lutning?
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

drunkensailor wrote:

om man ska ha m50 lutning och har en motor nyare än 92...
vad ska man ha för andra stödlager till vevaxeln då?

vad är det som gör att man inte kan ha typ zf låda om man har m20 lutning?

varför måste man svarva svänghjulet vid m20 lutning?


lagret i veven är grövre (15mm?) på dem nya lådorna mot 12mm på dem gammla.

du kan köra zf låda från en tds (då får du samma lutning som m20). det som gör det omständigt med m3/328 zf lådorna är ju att dem har fel lutning om du ska köra m20lutning.

lutningen har ju ingen betydelse om du måste svarva svänghjulet. men ifall du kör m20 svänghjul så måste du antingen ta bort lite från det på sidan mot blocket, eller fila borta lite på oljetråget. annars tar det i.

nemesis:
eftersom insuget tar i själva bromsbehållaren osv så tror jag inte det funkar nå bättre med polons bromsservo.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply