Har lite dålig tomgång på bilen sen jag turbokonverterade den. Tänkte jag skulle åtgärda det, men jag finner inte tomgångsmotor. I Haynes boken står det att den ska sitta under instrumentbrädan. Har kollat där men finner den inte. Nån som kan säga mer exakt vart den sitter?
320- 86
Tomgångsmotor
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
På motorn i närheten av insuget lär den finnas, eller menar du någon styrbox till den?
Hursomhelst så har du ingen på en 320i -86, där har du en helt mekanisk ventil som styrs av kylvätskans temp.
Två vattenslangar och två luftslangar är anslutna på den, under insuget.
Det enda den gör är att kompensera så du inte får för låg tomgång när motorn är kall och det går tungt.
När motorn är varm ska den ha stängt helt, så kan du leva med att stödgasa när den är kall kan du ta bort den och plugga.
Hursomhelst så har du ingen på en 320i -86, där har du en helt mekanisk ventil som styrs av kylvätskans temp.
Två vattenslangar och två luftslangar är anslutna på den, under insuget.
Det enda den gör är att kompensera så du inte får för låg tomgång när motorn är kall och det går tungt.
När motorn är varm ska den ha stängt helt, så kan du leva med att stödgasa när den är kall kan du ta bort den och plugga.
Last edited by Markus F on 29 Feb 2008, 12:57, edited 1 time in total.
-