Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

ojoj mettis å grejer, kul att du verkar ta steget fullt ut med euro dragster!!
keep up simon!
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Tack!
Kul med positiva kommentarer!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Jag söker en vevaxel från m5 3.8. Alternativt defekt motor eller liknande

Den bör vara i gott skick, men mindre skavanker är inget problem.
Jag betalar bra för rätt delar.

Delarna är:

- Vevaxel
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Triggerskiva samt smådelar för fastsättning av denna

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Bröstkåpa
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10


mvh
/Simon Markström, 073-0479287, ximon86@hotmail.com
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Ximon wrote:Jag söker en vevaxel från m5 3.8. Alternativt defekt motor eller liknande

Den bör vara i gott skick, men mindre skavanker är inget problem.
Jag betalar bra för rätt delar.

Delarna är:

- Vevaxel
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Triggerskiva samt smådelar för fastsättning av denna

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Bröstkåpa
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10


mvh
/Simon Markström, 073-0479287, ximon86@hotmail.com



hoj.. Kika Med Hilda här på forumet.. han kan tänkas ha de grejer du söker..
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Tack för tipset, men jag har redan Pm:at honom, och han skulle kola upp det..
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Varför byte till 3.8 vev? större slagvolym? eller att den är lite finare/rundare utformad på vevtapparna? eller nån annan (hemlig) anledning?
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Volym är alltid bra.
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Jo helt sant! Skulle ju själv vilja få ihop 3.7 liter M106...sånt man kommer på efter man sålt 2 st 3.8 vevar i höstas :cry: (ena krävde iofs rejäl omslipning)... som vanligt mao, man ska spara som en hamster :idea:
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

///Peter wrote:Varför byte till 3.8 vev? större slagvolym? eller att den är lite finare/rundare utformad på vevtapparna? eller nån annan (hemlig) anledning?


Gissar även att kompet skall höjas drastiskt då han ska köra metanol, då kanske det ev går att snygga till de kolvarna som sitter i maskinen nu... men det är bara spekulationer :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nya kolvar ska det bli, eftersom han ska köra med 144 stakar fortfarande.
Och kompet blir höjt!
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Som ärtan säger har vi lite ideér som vi ska prova, men nya kolvar blir det.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Ibland skulle man kunna tro att det står still, men ack så fel man har då :)

Den senaste veckan har jag hållit på med toppen. Vi provflödade den hos Jens Gustavsson med större ventiler som enda skillnad mot orginal 3.6l.
Den flödade då ca 280 cfm vid 28" vattenpelare och 10,5mm lyft på insug och ca 240 cfm på avgas vid samma förhållanden.

Nu har vi tillämpat lite nya ideér och när jag grävt klart i den hoppas vi på att nå en bit över 300 cfm på insug :twisted:
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

vet du vad en orginal topp till 3,6an flödar vid 28"vattenpelare??
om du vill dela med dig av det...

M V H larsson
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

larsson wrote:vet du vad en orginal topp till 3,6an flödar vid 28"vattenpelare??
om du vill dela med dig av det...

M V H larsson


Tyvärr flödade vi den aldrig helt orginal.
Ska jag spekulera tippar jag ca 270 cfm.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
S38B35Turbo
Posts: 66
Joined: 19 Jan 2007, 19:04
Location: Finland

Post by S38B35Turbo »

Skulle minnas att en standard flödar under 260cfm vid 28" och 11mm lyft.
Har du några bilder i genomskärning på s38 toppen (standard) som du vill dela med dig av?
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

S38B35Turbo wrote:Skulle minnas att en standard flödar under 260cfm vid 28" och 11mm lyft.
Har du några bilder i genomskärning på s38 toppen (standard) som du vill dela med dig av?



okej tackar för det... o tack ximon o s38b35t för snabba svar..


M VH
Post Reply