frågor ang: m50 i e30...

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
drunkensailor
Posts: 16
Joined: 20 Jan 2008, 20:49

frågor ang: m50 i e30...

Post by drunkensailor »

tjenare!

jag ska snart börja med mitt nya projekt som är en e30.

det är tänkt att jag ska ha ner en m50b28 maskin i den.

det jag har läst till mig så ska det gå att få ner den med e36motorfästen och e28 535 motorkuddar?

vilken låda är att rekomendera? passar zf? vilken lmm ska jag ha?

har tänkt att bara få i den och köra org. i sommar för att sen till nästa vinter turbokonvertera...

jag har även köpt på mig en komplett bakvagn från en 325 e30 med skivor och "stora" diffen.

nån som har nåt kopplingschema på vad man behöver och inte?

det vart ganska mycket frågor men hoppas att ni kan svara på nånting iallafall...


MVH//Jocke
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

du behöver oljetråg ifrån 5 serien också och oljepump... Altså det bästa är att köpa en m50 ifrån 5 serie och sen köpa till e36ans motorfästen...

Sen passar orginalväxellåda på, de 2 undre bultarna går inte i så där får man göra nån specialare..

Sen om du ska köra e30 svänghjul och koppling får man svarva av en kant på det..

Du bör även byta styrsystemet annars kommer nog inte mycket att funka ;)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
drunkensailor
Posts: 16
Joined: 20 Jan 2008, 20:49

Post by drunkensailor »

r.ivars wrote:du behöver oljetråg ifrån 5 serien också och oljepump... Altså det bästa är att köpa en m50 ifrån 5 serie och sen köpa till e36ans motorfästen...

Sen passar orginalväxellåda på, de 2 undre bultarna går inte i så där får man göra nån specialare..

Sen om du ska köra e30 svänghjul och koppling får man svarva av en kant på det..

Du bör även byta styrsystemet annars kommer nog inte mycket att funka ;)


ok vad e det som gör att jag måste ha 5 seriens oljetråg?
orginallådan... vilken org. låda?
funkar inte zf? hur blir det med spakstället där?

är det bättre att köra med e30in svänghjul eller?

jag fick med all el till motorn när jag köpte den så det e lugnt . nån som vet vad som behövs och inte? kan man plugga nånting typ styrservo ? farhållaren?

MVH//Jocke
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tråget passar inte mot E30 framaxelbalk annars.

Alla ZF passar, man får korta nedre staget om man kör med org E30 spakställ.

E30 har vanligt svänghjul, M50 har dubbelmasse vilket väger bra mycket mer.

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

du behöver inte byta olje pump men silen som suger upp oljan måste komma från e34

hur gör du med obd 2?

det är väll inbygd startspärr på 328orna

du måste nog ha orginal lyckel, tändningslås, databox, mm


det kanske går att använda sprutet från en äldre 325 med vanos. måste vara lättast
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

om du kör med org e30 broms servo och m50 lutning kommer det ta i broms servon.

Hetaste tipset är byt, jag har fått tips om att man ska fila hålen ovala så man kan flytta bort broms servon några mm. Jag har gjort detta utan resultat.

jag tog broms servo från en gammal golf 1:a (samma som gammla polo) den passar med små modifikationer.

1. kapa gaffeln i rätt längd, gänga om gaffeln, montera på gaffel från e30.
2. Använd huvudcylindern från e30, så behöver du göra en distans, som du enkelt lägger i röret.

Hur lång ska distansen vara? mät skillnaden på golfens "pinne" ut ur bromsservon, jämför mot e30.

3. Montera, passar rakt i e30 torpedväggen

Det här känns enkelt i efterhand, men jag böka en massa innan jag bytte.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Ballfroog
Posts: 552
Joined: 31 Jan 2008, 16:16

Post by Ballfroog »

m5 motorkuddar ska vara bra har jag hört. Sen om du ska bygga turbo i framtiden är inte m50b25 bättre då?
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

M50 gjutjärnsblocket med 2,8:ans smidda vev= M50B28

annars är det en m52B28 det talas om.(alublock) från 328 el.528.



EDIT: skitsamma, fysiskt utvändigt är de väl i stort sett likadana..
Last edited by powerpak on 22 Feb 2008, 20:32, edited 1 time in total.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

jag har E34 m50 tråg och oljepump med pickup med M50 i E30 till salu
om det är intressant..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
drunkensailor
Posts: 16
Joined: 20 Jan 2008, 20:49

Post by drunkensailor »

moonzhine wrote:jag har E34 m50 tråg och oljepump med pickup med M50 i E30 till salu
om det är intressant..


ja det låter väldigt intressant!. du kan väl PMa pris?

ingen som vet vad man typ ska "kasta bort" från kabelhärvan samt motor som inte behövs i e30n?

MVH//Jocke
Post Reply