Race Taunus 20m -65 CSB Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Flödet i toppen och ventillyft är viktigt.
Vad ska du köra för kam?
User avatar
Turboá
Posts: 2147
Joined: 22 Aug 2007, 07:22
Location: Hungary Bmw Racing Club Soltvadkert
Contact:

Post by Turboá »

hát ez nem szar!
Very serious, nice work. The competence shows. Bravo!
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Bmwandreas wrote:Flödet i toppen och ventillyft är viktigt.
Vad ska du köra för kam?


Jag har hittat en kam, men vet inte hur de kommer funka med den.

258 grader vid 0.050 In 268 grader vi 0.050 Ut, Lobe lift .413 in ut .430 och lobe seperation 106 grader.
Vad tror du om den?
MvH Klabbe
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Skulle du inte tjäna på mer lyft?
Vad flödar den vid olika lyft?

Hur mycket varv har du tänkt köra?

Lobseparationen är alldeles för lite, låter som en sug kam?
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Bmwandreas wrote:Skulle du inte tjäna på mer lyft?
Vad flödar den vid olika lyft?

Hur mycket varv har du tänkt köra?

Lobseparationen är alldeles för lite, låter som en sug kam?


Det är lobseperationen som jag också tycker är alldeles för tigt. de blir alldels för mycke överlapp, vilket man inte vill ha på en turbo motor.

Jag hade inte tänkt varva mer än 7000.
Vad de flödar vet jag inte.

Lyftet som är specat är väl vid durationen vid 0.050? Jag är inte så jätte haj på de här med kammar än.

Jag har inte köpt kammen än, fick bara värdena på den av en polare som visste om den. Och det är en sugmotor kam, förmodligen därav lobseperationen.

Så de får bli en custom made kam med värdena som Jens Gustavsson uppe från Sävar hjälpt mig med.
Den är lite mer lagom med:
Duration at 050 inch Lift: 248 int./254 exh.
0.576 int./0.582 exh. lift
Lobseperation på 112 grader.
Den kommer säkert funka kanon.
MvH Klabbe
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja den kammen låter mycket bättre.

Min är 248/252 och har 0.600 i lyft och 114 lob.
Den ska ge max effekt 7000-7500 rpm.
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Ja Jens trodde att jag hade max Vrid vid 3500 med en sån kam och sen max effekt mellan 5500 och 6500.
Så ska bara försöka ordna någon som kan slipa en sån till mig. Blir lite knixigt när man har 50mm kamlager.

Du har ingen bra kontakt som kan slipa 50mm kammar till cheva sb?
MvH Klabbe
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Finns det inte färdiga comp?
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Nej inte 50mm. Verkar som man måste special beställa isåfall.
MvH Klabbe
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

En sak e klart.. Att i k-stad & åhus etc byggs de snabbar bilar =)

Detta ser bra ut, Denna kommer synas på Rinkaby flygfält ??
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
B!ffen
Posts: 281
Joined: 23 Dec 2006, 16:29
Location: Mariestad

Post by B!ffen »

Mycket fint bygge =)
/ Stefan Svensson i Mariestad

# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]

0708-395696
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Drullen wrote:En sak e klart.. Att i k-stad & åhus etc byggs de snabbar bilar =)

Detta ser bra ut, Denna kommer synas på Rinkaby flygfält ??


Japp de blir lite snabba bilar i mellan allt annat skit som kör rundor här istan.

Japp får dom bara igång de med körningar på Rinkaby fältet så ska de köras.
MvH Klabbe
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Jo så e de ju i alla städer, 100 volvo raggare med tonade rutor och dönsystem...

Men du, Pontan när han hade 325Turbo, Martin både 745an & pickisen, Emils audi lär gå bra när den e klar.. Synd Oskar inte byggde klart bara =/


Ska bli kul att se detta monster sen =) Vart ska du annars åka om rinkaby inte öppnar i år ?? Premiär på Emmaboda kanske..
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Nej Emmaboda lär de inte bli. Blir nere i malmö anners. Sen finns ju lite på Uråsa, vet inte hur kinkiga dom är när de gäller bes eller ej. Sen lite fel utv för 402 tror jag men måste prova iaf.

Ja Pontans blir fin nu me. O martins såklart. Jo emils lär ju röra på sig också. Finns några kandidater till också faktiskt.
MvH Klabbe
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Idag har jag varit o hämtat lite rör som ska fylla ut dörröppningarna med och även lite stagning till kikcupen.
Även rör till att göra alla fästen med tex till front, ic kylare mm mm.
Får se om de blir lite mek i helgen. Måste åka o mäta lite på polarens rattstång o rattnav så ja vet hur min ska se ut, har inte fått mitt nav än.
MvH Klabbe
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Liten update.

Post by klabbe.p »

Ikväll har jag börjat greja lite med fästena till rattstången.

Image
Började med en liten plåt bit vi torpeden. som röret ska gå igenom.

Image
Punktad på röret. Slant lite med vinkelslipen :twisted: Syns ändå inte så mycke sen...

Image
Sen bockade jag till ett rör som ska vara fästet "inne" i bilen.

Image
Så här kommer de bli ungefär, ska i ett par små rörstumpar till bara.

Blir väl lite fortsättning på de hela imorgon.
MvH Klabbe
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Rattstången på plats!

Post by klabbe.p »

Ikväll har de hänt lite till. Saktam men säkert :)

Rattstången klar så när som på svetsningen. Så det är bara de som ska till sen är den klar.
Väntar bara på rattnavet sen är de riktit seriös torrkörning på g :)

Image
Fästet klart, blev ganska smidigt och stabilare än jag räknat med.

Image
Så här blev det vid den övre leden.

Image
Ligger hyfsat nära motorplåten, men nära är tillräckligt långt ifrån :hihi:

Image
Image

Så nu kan jag börja snida lite grenrör, de ska bli kul :)
MvH Klabbe
Post Reply