robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Pimplaren wrote:Konst, riktigt nice dedär!

Hur kommer du lösa kamtrigger? nån idee eller bild eller så? kommer köra m30 med SM4 och har ingen idee själv...


tack, hur menar du med kamtrigger? ppf har riktigt fina lock som ersätter originalet, jag dock kommer pga att jag la ner en massa jobb på min kåpa, att borra ett hål och täta givaren bara.
-sen får man montera ett plåtbleck på kammen.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Ser ut å va riktigt bra passform på det kittet! hur mycket av bakskärmen kapa du bort?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

robbz wrote:
Pimplaren wrote:Konst, riktigt nice dedär!

Hur kommer du lösa kamtrigger? nån idee eller bild eller så? kommer köra m30 med SM4 och har ingen idee själv...


tack, hur menar du med kamtrigger? ppf har riktigt fina lock som ersätter originalet, jag dock kommer pga att jag la ner en massa jobb på min kåpa, att borra ett hål och täta givaren bara.
-sen får man montera ett plåtbleck på kammen.

/mvh


Precis, det där locket. men sen då? vilken givare och vilket läge? :) hehe
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

bmw_fredde wrote:Ser ut å va riktigt bra passform på det kittet! hur mycket av bakskärmen kapa du bort?


ja passformen är det inget fel på, endast några småjusteringar, men både finish och passform verkar vara helt suveränt.
kittet är gjutet av originaldelar så jag borrade bort hela bakskärmen i ett stycke, så jag kommer bara popnita och limma hela bakpartiet, med andra ord så slipper man spackla helt 8)

pimplaren: du kan ta en original hallgivare som jag körde med som både vev och kamsync, men då lär du ha en reluctor som omvandlar signalen, men köper du autronics givare för skitpengar så slipper du reluctorn.
vad gäller dess placering så spelar det ingen roll, bara du har en sync att skitet snurrar( gäller alltså endast kammen) :wink: , allt står i autronic boken :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Allt blir så jäkla nice! Fortsätt så! Fint garage btw., fin fint med kyl för ölen :D :wink:
Henrik Back
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

robbz wrote:pimplaren: du kan ta en original hallgivare som jag körde med som både vev och kamsync, men då lär du ha en reluctor som omvandlar signalen, men köper du autronics givare för skitpengar så slipper du reluctorn.
vad gäller dess placering så spelar det ingen roll, bara du har en sync att skitet snurrar( gäller alltså endast kammen) :wink: , allt står i autronic boken :wink:

/mvh


Okey! prima, då är det bara att skaffa autronics givare, den borde PPF ha?
Och deras fina alulock så ska det lira!

Tackar;)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nobbe

Post by Nobbe »

En grej kan ju vara att ta alla pulser uppe vid kammen (som nissan gör) Så man ju banta ner triggerskivan totalt så det bara blir en remskiva kvar.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Nobbe wrote:En grej kan ju vara att ta alla pulser uppe vid kammen (som nissan gör) Så man ju banta ner triggerskivan totalt så det bara blir en remskiva kvar.


Låter riktigt nice, går detta på m106 och autronic sm4?

Tänkte köra 60-2 trigger ifrån m30b35 på min m106 motor.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Henka. wrote:Allt blir så jäkla nice! Fortsätt så! Fint garage btw., fin fint med kyl för ölen :D :wink:


tack du, japp fint med ölkyl så man kan kyla bärsen innan den inmundigas.
-ingen som är sugen på att köpa Budweiserkylen btw?, fullt fungerande dessutom!

pimplaren: ja ppf borde ha såna, annars har mrm.

nobbe: fan du har rätt, de skulle man ju fan göra för att vara lite extra egen :wink: , synd bara att jag redan har gjort iordning triggerhjulet :(
-fixade även till ett icke planerat glapp i det flångnya rattnavet jag köpte, gjorde en shimsbricka på 2 hundringar, så nu är det stumt :D

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

jahopp, nu har man dragit igång med rattstångsbygget igen då....
-nu är allt uppungtat, så nu väntar jag på gas till tigen, sen jävlar....

OBS!! förresten, ingen som har några original styrleder (alltså förbindelsen mellan rattstång och styrväxel) och sälja?
skulle behöva 2st! pm:a gärna om ni har nåt!

började med att kapa upp lite..
Image
sen fick man jobba med hålsågen i plattjärn..
Image
Image
börjar likna nåt..
Image
Image
voila...mitt nya kontor börjar ta form
Image
Image

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

najs, men kommer det inte kännas irriterande med "stativet" mellan benen?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Zwofurti wrote:najs, men kommer det inte kännas irriterande med "stativet" mellan benen?


Har inte du ett stativ mellan bena? =)

Ser skitbra ut robbz!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Stiligt!

Kul att se alla customdetaljer :)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Ser på nedersta bilden ut som stativet kommer böka när det blir dags att bromsa? Men det har du väl kringgått på nått fiffigt sätt. :wink:

Ser mycket bra ut!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Pimplaren wrote:
Zwofurti wrote:najs, men kommer det inte kännas irriterande med "stativet" mellan benen?


Har inte du ett stativ mellan bena? =)

Ser skitbra ut robbz!


haha den va skön...
nejdå det är ruskigt lungt med det, men jag blir tvungen till att flytta tillbaka gaspedalen mot torpedväggen ca 5cm :cry: , för jag kunde inte flytta tillbaka förarstolen så mycket som jag hade velat.
så då får gaspellen åka ett snäpp fram istället, så då kommer man åt bromsen ännu bättre :wink:
-men som sagt allt är byggt efter funktion, så det är inga problem med stativet.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Ren motorporr rakt igenom! hoppas man får se denna best i sommar på våra banor runtom i landet :D
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

så läckert bygge! Diggar allt egna detaljer!
Post Reply