Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen:)


Jaa...det är ju verkligen DRAGRACE rätt igenom så...riktigt brutalt!!, men jag lovar att min kommer vara ännu snabbare













mellan Sundsvall - Härnösand ;)
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Bmwandreas wrote:Borde väl bli 1000kg och 1400-1500hk :twisted:


Bmwandreas wrote:Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen :)


Tur man inte har just nå krav på sig :wink:

Vi mätte upp cylinderväggarna ikväll med en suuupermaskin, och det är nog bäst ni överlåter wg-fjädern med 3 bars grundtryck till mig :twisted:
Då ska det nog gå leva upp till förväntningarna!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Vision79: Hehe.. jag visste att det skulle börja spekuleras direkt :)

Bilen ligger nog på ca 1200 kg startklar skulle jag tippa och turbon har 88 mm in.

Går det åka 7sek med bilen är nog samtliga inblandade nöjda :)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Tror du kommer ha duktig med pulver vid 2-2.5 bar :)
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Ximon wrote:Vision79: Hehe.. jag visste att det skulle börja spekuleras direkt :)

Bilen ligger nog på ca 1200 kg startklar skulle jag tippa och turbon har 88 mm in.

Går det åka 7sek med bilen är nog samtliga inblandade nöjda :)


Haha...men man kan ju räkna ut det mesta med arslet o en bit krita ;)..allt går ju läsa sig till., dock lite lat o ville höra dina egna ord.

Ja menar..vi bygger våra bilar med en dröm eller önskan om vissa mål..och så lär ju du ha oxå mena ja :)...passerar du 12-1300hk på 1200kg så åker du 7:or om än höga....
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:Borde väl bli 1000kg och 1400-1500hk :twisted:


fy fan, vad ska ni åka med för komp? :lol: som jag sagt förut, lågt komp*högt ladd=mycket hög effekt!!

ser för övrigt superb ut!!!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Högt komp och mkt ladd = mer effekt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:Högt komp och mkt ladd = mer effekt.


man ska få det att hålla med :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Inga problem med racefuel/E85 eller metanol. Visst ska man köra vanlig bensin bör man ha lågt komp, men det ska det nog inte köras i denna motor:)

10.0 i komp samt 2 bar med e85 går hur bra som helst iafl på Audi 20v.
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

det enda som är säkert är att vi nog inte behöver oroa oss för effektbrist.
hur lyder formeln för max laddtryck kontra fodertjocklek?
fodertjocklek / 2 = bar?
Nobbe

Post by Nobbe »

Klart ballaste bygget :) :shock:

Ang komp diskutionen så kan man bara säga "here we go again" :lol:

Men jag tänker såhär:

Låt räkna enkelt och helt utan rätt formler (för dom kan ja inte)
Men som exempel, det börjar spika vid låt säga 25bars komp-tryck, dvs 2,5kilo övertryck vid 10:1 i komp (teoretiskt), men 3,125bar vid 8:1 i komp. (teoretiskt)

Mao kan man köra med samma tändkurva i bägge fallen.
Och eftersom det är mängden bränsleblandning som avgör effekten så borde ju ett högre övertryck/lägre komp ge mer eftersom det går att fylla cylindern med mer blandning.

Låt säga att man kan ladda hela 4bar vid 10:1 med supersoppa, då kan man ladda 5bar vid 8:1 med samma tändkurva osv.

el ha aggresivare tändning vid lägre komp.

Allt är som sagt bara tankar och i teorin i min skalle ;) Vad som är bäst/sämst osv får dom vise tvista om ;)

Sjukt grymt bygge hur som helst! Keep up! :shock:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man lär även kolla hur effektiv turbon är vid tryckförhållanden.
Många turbos flödar inte så bra över 2.5 bar..
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fast vad är det som gör effekten? Cylindertrycket eller trycket i insuget? :?
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Till att börja med. Motorn kommer köras på metanol, och därför ganska högt komp, och även högt laddtryck.

Robbz: Tack! Kolvarnas konstruktion är inte 100% klar ännu. Men den bör bli i början av veckan.

Bäckis: Så sant!

Emil: Du kom fram till formeln till slut :) Jag satt och bläddrade i formelsamlingen, men hittade ingen som gick applicera på det aktuella problemet. Dock ser resultatet klokt ut!

Nobbe: Hehe.. Jag får alltid ett smile i ansiktet när jag läser dina inlägg :)
Jag/vi vill även få en pigg sugmotor, och på så sätt kunna få snurr på grejerna fortare, då det inte är läge att stå och ladda 3 sek efter starten gått :wink:

Bmwandreas: Det var väl du som sa att 488an var mer lämpad för högre laddtryck? Har du någon kompressormapp tom?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

hehe ja som sagt mycket disskusion blir det när man pratar laddtryck VS komp.

anledningen till att jag undrade det, var för när man sitter och dreglar på gurneyflap och ser att 1986 åkte man med 7.5:1 i komp och 5,5bar övertryck vilket resulterade i 1300hk, i en m12:a!!
-visst är det mycket hokus pokus gjort i toppen, men vi snackar ändå
1,5lit 4:a hehe, så blir man lite nyfiken på ditt recept.

men ska du köra metis så har jag ingen erfarenhet alls om det så, den som lever får se...

nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura ut formler på allt :wink: , och oftast så verkar allt stämma, lill einstein :D

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Man lär även kolla hur effektiv turbon är vid tryckförhållanden.
Många turbos flödar inte så bra över 2.5 bar..


Mjo, precis ;) nånstans går gränsen åt alla håll, och metanol, tjaa då kan man ladda helt enkelt :D

M3JONAS wrote:Fast vad är det som gör effekten? Cylindertrycket eller trycket i insuget? :?


Nja, förbränningstrycket. Varken komptryck el överladdet mao.
Å desto större mängde luft/soppa destohögre tyck generellt.

Ximon wrote:Jag/vi vill även få en pigg sugmotor, och på så sätt kunna få snurr på grejerna fortare, då det inte är läge att stå och ladda 3 sek efter starten gått

Ska man åka mettis så behöver man inte kompromissa så mkt, underbart bränse, oftast. :D
Dock så märkte varken ja el robbz nån skillnad på lågvarv när han gick ner i komp, men den motorn var iof bra mkt slöare än vad din kommer bli.

robbz wrote:nobbe: förstår att du har svårt att sova om nätterna, du kan ju inte göra nåt annat än att ligga o spekulera o klura


Säger som elekrikern på jobbet "sova är bara för negrer å bögar"
Nej, nu ska jag gå å kolla på en maskin i 8 timmar, hörs.


Åter igen för at komma tillbaka till Topic. Ultra rått bygge! :twisted:
du kan få bygga om min kärra till röris vilken dag du vill :D
User avatar
Turboá
Posts: 2147
Joined: 22 Aug 2007, 07:22
Location: Hungary Bmw Racing Club Soltvadkert
Contact:

Post by Turboá »

Ximon wrote:Nu är min 60mm PPF wg på plats.
En ren dröm att jobba med kvalitetsgrejer. Man ser hur genomtänkt denna wg är. Kan helt klart rekomenderas!

Image


Favourite project, I look at it always. Bravo!
Greeting from Hungary!
Image
Image
Post Reply