Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu skulle du bara haft en elektrisk vattenpump så du får bort det fula termostathuset :lol:
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Bmwandreas wrote:Nu skulle du bara haft en elektrisk vattenpump så du får bort det fula termostathuset :lol:


Jo, det är ju egentligen inte så mkt att fundera på.
Hur drar man rören då, och vart placerar man termostaten?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Ximon wrote:
Bmwandreas wrote:Nu skulle du bara haft en elektrisk vattenpump så du får bort det fula termostathuset :lol:


Jo, det är ju egentligen inte så mkt att fundera på.
Hur drar man rören då, och vart placerar man termostaten?


de brukar vara inbyggd termostat på de pumparna :)
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Alla har inte det, så frågan återstår..

Skulle man inte kunna köra men den mekniska pumpen och en slang-monterad termostat? (För att hålla nere strömförbrukningen)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Elvattenpumparna anpassar flödet så att temperaturen håller sig konstant.
Dvs så slipper man termostat och luftfickor problem..
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Nu är min 60mm PPF wg på plats.
En ren dröm att jobba med kvalitetsgrejer. Man ser hur genomtänkt denna wg är. Kan helt klart rekomenderas!

Image
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Inte så många onödiga böjar där inte, ser bra ut!!
Du får skicka ner grenrör och turbinhus på coatning sen.

Vad blir det för utväxling i axeln?
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Bmwandreas wrote:Inte så många onödiga böjar där inte, ser bra ut!!
Du får skicka ner grenrör och turbinhus på coatning sen.

Vad blir det för utväxling i axeln?


Tackar! Det blir nog bra det här. Turbon sitter mellan cyl 3 och 4 så alla rör fick en smidig lösning, samt att det är lätt att montera.
Jo, jag får väl ta och göra det :)

Det sitter 4,29 nu så den ska väl gå upp emot 290 km/h iaf :twisted:
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

vi hade lite diskussioner i garaget ikväll
någon som vet hur tjocka cylinderväggarna är på dessa motorer, eller skall vi låna mätare och kontrollera?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du lär nog mäta upp..
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Nu har det hänt lite grejer igen :)

Image
Wheelie bars på plats

Image
Det blåa är bara en skyddstejp, och under den är det polerad finish.

Jag har även gjort fästen i fronten så man bara kan skjuta på den in i ramrören. Kommer låsa fast den med ett gänd dzus-fästen.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Coolt bygge :)

Vad är målet tidsmässigt för 2008 ?...ska ni köra TOYO serien ?
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Vision79 wrote:Coolt bygge :)

Vad är målet tidsmässigt för 2008 ?...ska ni köra TOYO serien ?


Tack!

Jag brukar inte uttala mig angående framtida effektsiffror eller tider. Det får kommande sommar utvisa :)

Jag hoppas kunna köra flertalet tävlingar i TSDS i antingen SSB eller Pro Street beroende på deltagarantalet.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Ximon wrote:
Vision79 wrote:Coolt bygge :)

Vad är målet tidsmässigt för 2008 ?...ska ni köra TOYO serien ?


Tack!

Jag brukar inte uttala mig angående framtida effektsiffror eller tider. Det får kommande sommar utvisa :)

Jag hoppas kunna köra flertalet tävlingar i TSDS i antingen SSB eller Pro Street beroende på deltagarantalet.


Ok...jag kan väll få räkna sj då :)....har du ngn aning om ca vikt efter mållinjen? hur mkt e turbon god för? :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Borde väl bli 1000kg och 1400-1500hk :twisted:
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:Borde väl bli 1000kg och 1400-1500hk :twisted:


hehe fiffan...så skönt med så elak bums :), men då ere en mitten 7 sek bil..?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bara det blir sveriges snabbaste BMW så blir jag nöjd. Annars försvinner sponsringen:)
Post Reply