Turbo fråga

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Turbo fråga

Post by markus »

Ska hjälpa en kompis snik-konvertera sin omega 3000.. har funderat på om ett t-03 agg (740 tic) blir för litet för en 3 liters motor ska ladda max 0,5 utan ic och max 6500 rpm ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag tror nog att den där turbon inte vill vara med upp till 6500 rpm på en 3 liters motor.

- Motorn skulle må bättre med något som inte kommer funka som en plugg.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

för liten, den kommer bli spik känslig pga av motrycket.
och speciellt om du ska snik-konvertera då du säkerligen inte kommer ha något seröst sprut, o kan ge exakt rätt bränsle mängd

turbo från gammla toyota supra 3.0 skulle passa bra
har faktiskt en sån liggades :D men i renoverings behov :?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Ludde wrote:för liten, den kommer bli spik känslig pga av motrycket.
och speciellt om du ska snik-konvertera då du säkerligen inte kommer ha något seröst sprut, o kan ge exakt rätt bränsle mängd

turbo från gammla toyota supra 3.0 skulle passa bra
har faktiskt en sån liggades :D men i renoverings behov :?


Det blir högre bränsletryck och någon kallstarts ventil på tryckvakt.. är det agget funktons bart går det provköra med det på lågt laddtryck ? hur mycket vill du ha för det (om det funkar) ? PS- ska vara så biligt som möjligt :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

okej,, ja då! det är en vinge som gått av längst ut i kanten så det kommer funka ett tag. det blir ju obalans i turbinen.
turbon ska maxa typ 450 har ja läst nånstans...
pris kan vi ju ta på pm isf, blir nog inte dyrt efter som den bara ligger
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
YBP
Posts: 31
Joined: 12 Feb 2006, 12:31

Post by YBP »

CT26?
isf ikke alt for mye over 300hk.
Image
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

YBP wrote:CT26?
isf ikke alt for mye over 300hk.


Vi ska inte ha mer än 220-240hk
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

stor mening att lägga ner jobb på att snickra dit en turbo då.. köp en t04b eller nått billigt men ganske effektivt.
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

jeppan wrote:stor mening att lägga ner jobb på att snickra dit en turbo då.. köp en t04b eller nått billigt men ganske effektivt.


Man måste ju börja någon stans och hans budjet är mycket begränsad..
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

markus wrote:
jeppan wrote:stor mening att lägga ner jobb på att snickra dit en turbo då.. köp en t04b eller nått billigt men ganske effektivt.


Man måste ju börja någon stans och hans budjet är mycket begränsad..
Men om det knappt kommer funka så kan man lika gärna vänta lite och köpa en annan turbo :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Nisse Järnet wrote:
markus wrote:
jeppan wrote:stor mening att lägga ner jobb på att snickra dit en turbo då.. köp en t04b eller nått billigt men ganske effektivt.


Man måste ju börja någon stans och hans budjet är mycket begränsad..
Men om det knappt kommer funka så kan man lika gärna vänta lite och köpa en annan turbo :)


Varför skulle det inte funka ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

markus wrote:
Nisse Järnet wrote:
markus wrote:
jeppan wrote:stor mening att lägga ner jobb på att snickra dit en turbo då.. köp en t04b eller nått billigt men ganske effektivt.


Man måste ju börja någon stans och hans budjet är mycket begränsad..
Men om det knappt kommer funka så kan man lika gärna vänta lite och köpa en annan turbo :)


Varför skulle det inte funka ?
För att turbon är för liten helt enkelt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Det blir CT26 eller något liknande och det ska ju funka fint till 220-240hk
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

markus wrote:Det blir CT26 eller något liknande och det ska ju funka fint till 220-240hk
Ok, ja då lär det ju funka :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

jag menade bara ni kan väl lägga några kronor på det så kan ni få ut lite effekt i allafall...
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

jeppan wrote:jag menade bara ni kan väl lägga några kronor på det så kan ni få ut lite effekt i allafall...


Det här är mer av ett "gasa tills det rasar" projekt :twisted:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply