Oljefiltret för långt.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
Oljefiltret för långt.
Har precis införskaffat ett turbogrenrör till min 320. Men när jag skulle montera det tog det i oljefiltret så inte grenröret gick på.
Filtret är från Biltema, är Bmw originalfilter kortare? Eller om filtret till m20b25 motorn är kortare men ändå passar?
Filtret är från Biltema, är Bmw originalfilter kortare? Eller om filtret till m20b25 motorn är kortare men ändå passar?
- bmwHolmberg
-
- bmwHolmberg
-
Mighty Leif wrote:Har fått tag på ett filter från Renault som är ungefär 3cm långt. Hur blir det med flödet genom det? Funkar det?Andreas K wrote:Oljekyl är en av motorns viktigaste försäkringar!
Har en oljetempmätare så jag håller koll på oljan.
Flödet är nog inget större problem men jag skulle aldrig sätta dit ett sånt om du inte vill byta filter hela tiden. Jag tror på filosofin "ju större desto bättre" då det gäller just oljefilter
Henrik Back
Mighty Leif wrote:Har fått tag på ett filter från Renault som är ungefär 3cm långt. Hur blir det med flödet genom det? Funkar det?Andreas K wrote:Oljekyl är en av motorns viktigaste försäkringar!
Har en oljetempmätare så jag håller koll på oljan.
Okej, men om ditt filter var från biltema misstänker jag att mätaren är därifrån också. hade en billig variant av en oljetempmätare förut, visade 120 grader efter 5 minuters hårdkörning, och då med 19-raders oljekylare, så den där mätaren ska du kanske inte lite till 100% på.. Som Andreas K sa är oljekylare viktigt, och det verkar ju dumt enligt mitt tycke att snåla in på en tusenlapp på en oljekylare när man har byggt en motor för massa pengar.
Mvh
- bmwHolmberg
jag skulle rekomendera en olje kylare också.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Jag skulle kanske också rekommendera oljekyl.
Men jag skulle framförallt rekommendera att INTE använda Biltema oljefilter!
Ett insatsfilter sprack i gavlarna för mig en gång!
Har även hört enbart dåligt om deras oljefilter och med tanke på att det har en viss betydelse för motorn, köp nåt annat!
Olja kan man köpa på Biltema, men absolut inte filter!
Har även hört enbart dåligt om deras oljefilter och med tanke på att det har en viss betydelse för motorn, köp nåt annat!
Markus F wrote:Jag skulle kanske också rekommendera oljekyl.
Olja från biltema ?
- Nemesis_turbo