birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"
Tänkte att det är dags att starta ett projekt nu när det blir lite värre till sommaren -08. Ingen mördar-maskin men lär röra på sig iaf.
Sommaren 07 gick den som helt original maskin. Ny topp packning och bultar bara.
Adapter-rör
Liten S...b turbo usch.
M5 spridare
1:1,4 btr med hemmasnickrad adapter.
GFB öppen dump
535 LMM
Hyffsat stor IC
Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
Körde sönder en vippa och sedan började turbobygget.
Slängde ihop allt över vintern då som fattig student så det gick inte fort kan jag lova.
När allt var ihopbyggd till sommaren så skulle vi testa. Hade då ingen fungerande laddtrycksmätare
vi körde en eftermiddag för att ställa in allt så det lirade. Sköt på riktigt bra, sköt slangar åt helvete och kopplingen ville inte riktigt hänga med på 3:an!
Dagen efter fick jag tag i en mätare och det visade sig att vi körde med 1,4 bar ops.. Dags och ställa ner om det inte ska skita sig totalt.
Körde med denna setupen hela sommaren från och till jobbet samt på lite träffar fungerade kanon(0.6 bar vanlig körning och 0.8-1bar vid "race"), stötte bara på småfix men ingen allvarligt, skitskojj!
Bilder från sommar -07
"Seriös installation av mätare..hmm.."
Oljeretur. Funderar på att göra ny dock..
Nu till -08
Motor:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
555cc @ 3bar
Sprut:
MSI v2.2 byggt för edis tändning
Koppling:
Orginal Låda med Sachs 618 tryckplatta
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29 med inbyggd WG (Får se hur det funkar..)
Funderar på att köpa en PPF 50mm dump istället för GFB dumpen eller tror ni den hänger med?(22 mm typ)
Chassi:
Gula Koni dämpare med sänkfjädrar.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Är lite klyven om vad jag ska köra för kolvar. Antingen Svarvade org-Kat kolvar eller 318is kolvar. Vad är att föredra?
Lite bilder på nya delar:
Gammla vs nya
MSI v2.2
GFB Dump
BTR
Det var allt för nu. Väntar på Blocket som är inlämnat borde få det om cirka 1 vecka sen blir det att dra iväg beställning på ram+vevlager och slänga ihop maskinen. Ska bli skönt!
Ha de!
Sommaren 07 gick den som helt original maskin. Ny topp packning och bultar bara.
Adapter-rör
Liten S...b turbo usch.
M5 spridare
1:1,4 btr med hemmasnickrad adapter.
GFB öppen dump
535 LMM
Hyffsat stor IC
Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
Körde sönder en vippa och sedan började turbobygget.
Slängde ihop allt över vintern då som fattig student så det gick inte fort kan jag lova.
När allt var ihopbyggd till sommaren så skulle vi testa. Hade då ingen fungerande laddtrycksmätare
vi körde en eftermiddag för att ställa in allt så det lirade. Sköt på riktigt bra, sköt slangar åt helvete och kopplingen ville inte riktigt hänga med på 3:an!
Dagen efter fick jag tag i en mätare och det visade sig att vi körde med 1,4 bar ops.. Dags och ställa ner om det inte ska skita sig totalt.
Körde med denna setupen hela sommaren från och till jobbet samt på lite träffar fungerade kanon(0.6 bar vanlig körning och 0.8-1bar vid "race"), stötte bara på småfix men ingen allvarligt, skitskojj!
Bilder från sommar -07
"Seriös installation av mätare..hmm.."
Oljeretur. Funderar på att göra ny dock..
Nu till -08
Motor:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
555cc @ 3bar
Sprut:
MSI v2.2 byggt för edis tändning
Koppling:
Orginal Låda med Sachs 618 tryckplatta
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29 med inbyggd WG (Får se hur det funkar..)
Funderar på att köpa en PPF 50mm dump istället för GFB dumpen eller tror ni den hänger med?(22 mm typ)
Chassi:
Gula Koni dämpare med sänkfjädrar.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Är lite klyven om vad jag ska köra för kolvar. Antingen Svarvade org-Kat kolvar eller 318is kolvar. Vad är att föredra?
Lite bilder på nya delar:
Gammla vs nya
MSI v2.2
GFB Dump
BTR
Det var allt för nu. Väntar på Blocket som är inlämnat borde få det om cirka 1 vecka sen blir det att dra iväg beställning på ram+vevlager och slänga ihop maskinen. Ska bli skönt!
Ha de!
Last edited by birro on 13 Apr 2008, 14:21, edited 2 times in total.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Re: birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"
birro wrote:Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
bara halva sanningen ju. Största anledniningen var väll att du fick ut en bonus på typ 30k ifrån jobbet som du inte visste vad du skulle göra med, men som du fick betala tillbaks då dom räknat fel. Några veckor senare!!!
Gött att du fått upp en tråd iaf!! Håller tummarna
btw
Antar att det är mina gula koni som står i beskrivningen?
Kan sponsra med dom
Förresten, jag glömde ta in momentnyckeln när du lämnade den utanför garaget. farsan hiddade den för någon vecka sen.. bara legat där i ett halvår lr så
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Re: birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"
Amplify wrote:birro wrote:Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
bara halva sanningen ju. Största anledniningen var väll att du fick ut en bonus på typ 30k ifrån jobbet som du inte visste vad du skulle göra med, men som du fick betala tillbaks då dom räknat fel. Några veckor senare!!!
Gött att du fått upp en tråd iaf!! Håller tummarna
btw
Antar att det är mina gula koni som står i beskrivningen?
Kan sponsra med dom
Förresten, jag glömde ta in momentnyckeln när du lämnade den utanför garaget. farsan hiddade den för någon vecka sen.. bara legat där i ett halvår lr så
Haha jo dedär med bonusen stämmer väl också
Haha Momentnyckeln ja.. ett halvår räcker inte. är nog mer ett år sedan men tur att ni hittade den då
Vad kostade honingen deckninge och oringningen? samt vart gjorde du det?
Blir nog en trevlig motor!
Blir nog en trevlig motor!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha okey, jag har tomt block liggandes så priset kanske är lite mindre då =)
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag har det ramlat in lite saker med posten så som:
Spridare 550cc@3bar
Vev och ramlaget samt ARP topplocksbult.
Imorn får jag kolvarna svarvade och flänsarna på grenröret riktplanade. Sen är det dags att börja skruva ihop igen. En sak som jag funderar på är hur viktigt det är att balansera veven samt vad brukar detta kosta?
Spridare 550cc@3bar
Vev och ramlaget samt ARP topplocksbult.
Imorn får jag kolvarna svarvade och flänsarna på grenröret riktplanade. Sen är det dags att börja skruva ihop igen. En sak som jag funderar på är hur viktigt det är att balansera veven samt vad brukar detta kosta?
att balansera veven, så frågar du mej så är det VIGTIGT och du måste fråga runt vad det kostar för alla har olika priser.lycka till
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
- Henke_mellerud
- Posts: 256
- Joined: 25 Jan 2007, 22:55
- Location: Trollhättan