E30 Förstbilsbygge

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
M_power86

E30 Förstbilsbygge

Post by M_power86 »

Tjenaa! ska nu göra iordning min motor köpt en topp med ny kam mm..
Inga stora pengar ska läggas ner på den eftersom ekonomin ligger på 950kr i månaden hehe (sista året på Fordonsprogrammet)..blir ju inte direkt i klass med PPF byggen :wink: men ska föröka få motorn så fin som möjligt och byta topp,ställa ventilspel,byta olja filter o tändstift.

Inköpt:Sportfilter, motorfärg, siliconvacumslang, siliconadapter, 90graders 2½tums rör som ska bli nya insugsröret och 5L Mobil 1 rallyformula.

Idag har Kardan,lådan,motorn och avgassystemet tagits ner.

Ska lacka block,lacka ventilkåpa,polera insuget,polera generatorn,polera insugsröret mm.

Mer info och bilder kommer inom kort!
Last edited by M_power86 on 16 Feb 2006, 12:45, edited 2 times in total.
M_power86

Re: E30 Förstbilsbygge

Post by M_power86 »

Image
Image
Image
Image
Image
Krillian

Post by Krillian »

de e bra och bara kämpa på. men 950kr/mån kommer man inte långt med men de går.!! vad har du för planer me den annars då??
M_power86

Post by M_power86 »

Krillian wrote:de e bra och bara kämpa på. men 950kr/mån kommer man inte långt med men de går.!! vad har du för planer me den annars då??

Försöka få iväg karossen! är lite sugen på en e21 eller liknande, tycker peckas är såå rå :wink:
Franke

Post by Franke »

Borde inte vara nått problem att kränga karossen , tyckte den såg fin ut :)
M_power86

Post by M_power86 »

Franke wrote:Borde inte vara nått problem att kränga karossen , tyckte den såg fin ut :)

jo men bilder ljuger ju alltid lite oxå ;) skulle behöva lacka huv front o framskärmar! men sen har ju karossen rullat 27k mil oxå..
Clew

Post by Clew »

Ser bra ut max :)
Men du måste hitta en 325-motor till den, det duger inte med den där lilla :)
Bara att säga till om du vill ha hjälp me nåt :P
M_power86

Post by M_power86 »

Clew wrote:Ser bra ut max :)

Sorry lars :)..kommer i en 3.0-3.5 till sommaren ska du se ska bara besikta den först :D..fint det ska bli att åka till norge i sommar eller vad säger du?när får du färdigt på 325:an då?
wuffee

Post by wuffee »

Pyttsan! De ska nog fasen gå att åka fort med smallblock också ska du se!;)
M_power86

Post by M_power86 »

wuffee wrote:

Pyttsan! De ska nog fasen gå att åka fort med smallblock också ska du se!;)

hehe jo det går ju att göra det ;)
Strandholm

Post by Strandholm »

Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D:D

Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen :P
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
_JP_

Post by _JP_ »

Den ser ju precis ut som min när ja köpte den :)

Förutom att du har lite "sportigare" utblås..

/ Johan
Audi 90 quattro
M_power86

Post by M_power86 »

Efter mycket vel och grubblande så har ja bestämt mig att behålla karossen och försöka fixa den lilla rost som finns!
M_power86

Post by M_power86 »

Amplify wrote:Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D:D

Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen :P

hehe fårstår hur du tänker, men ja ska behålla karossen nu ändå ;)..trött 2.0:a hehe det ska vi bli 2 om!
Strandholm

Post by Strandholm »

M_power86 wrote:
Amplify wrote:Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D:D

hehe fårstår hur du tänker, men ja ska behålla karossen nu ändå ;)..trött 2.0:a hehe det ska vi bli 2 om!

Hehe inga problem. Pengarna du måste lägga ner föratt få den å gå bättre änn en m20b25 hade du kunnat köpa en komplett m20b25 för och sedan börjat fixa på den istället. Med bättre utgångsläge.

För 4tusen och uppåt kan man hitta en motor. Förstår inte folk som trimmar m20b20. 4lax, det är ju vad en trimkam kostar lixom? Inga pengar alls i sammanhanget. Väldigt billiga hästar....
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
M_power86

Post by M_power86 »

Amplify wrote:
M_power86 wrote:

Hehe inga problem. Pengarna du måste lägga ner föratt få den å gå bättre änn en m20b25 hade du kunnat köpa en komplett m20b25 för och sedan börjat fixa på den istället. Med bättre utgångsläge.

För 4tusen och uppåt kan man hitta en motor. Förstår inte folk som trimmar m20b20. 4lax, det är ju vad en trimkam kostar lixom? Inga pengar alls i sammanhanget. Väldigt billiga hästar....

Nej nej nu har du nog fått allt om bakfototen! motorn ska ej trimmas ska bara byta topp och oljepump! toppen köpte jag av en polare som precis slängt i en ny originalkam, eller ja ja köpte hela hans e30 för halva nypriset på kammen så ja tror inte ja har gjort nån dålig affär..så allt som allt blir det 2000:- för en komplett bil med trasig framvagn med sprillans ny kam och oljepump i!

ska ändå köra med bilen helt original tills sommaren då ja får jobb..då kommer det ner en riktig motor i den!
Post Reply