M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Haha, är det så illa? :(

Finns det nånting som funkar förutom autronics inbyggda?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Enda som jag vet funkar är Eboost.

Nej sälj, annars kommer du bli galen.
Har själv pysslat med sån där i bänken..
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det står på deras hemsida att den är bra. Då måste den väl vara det :twisted:

Var iaf rätt kurs på den, måste iaf läsa igenom bruksen för att se hur det är tänkt att funka...

Jobbar ni imorrn? Ringer dig isf för beställning av lite prylar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

ring mellan 09-11
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu förstår jag Ärtans taktik... Vill inte att jag ska lägga pengar på laddtrycksstyrningen utan köpa andra tuffa prylar istället... ;)

Turbo och flänsar beställda iaf. Får se när de dyker upp. Ska bli kul att snickra grenrör å föröska få dit allting på bilen.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Planen är att hag har tänkt att åka med original plenum. Är det någon som har gjort det och har nånting att säga om det? Bu eller bä?
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Bonje körde med det på sin m3:a funka fin fint vad jag har fått höra

http://www.e30.se/Bonje/M3/Bonje%20m3e30.htm

pm:a honom

Han har väll liknande setup som du .. give or take :roll:

det här har säkerts nämts förut med saxat från länken

"Motorn bromsades hos VM-Perfomance och gav 473Hk och 587Nm vid 1,45 bar" - notera motor hästar
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Greddys laddtrycksstyrningar fungerar riktigt bra, åtminstone med mindre turbos. Har även testat en Apexi som fungerade mycket bra.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

johankihl wrote:Greddys laddtrycksstyrningar fungerar riktigt bra, åtminstone med mindre turbos. Har även testat en Apexi som fungerade mycket bra.


Spännande att du säger så och Ärtan precis tvärtom... Eller iofs, vad räknas som liten turbo? Jag har beställt en sc61:a. Är den stor eller liten?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Greddy styrning körde vi med SC61 på Volvo 16V, fungerade bra. Efter intuning stämde laddtrycket på hektot med vad som stod på displayen. Kompisen hade en likadan på en standard Nissan turbo och den fungerade lika bra där. Apexi körde vi på en Audi 20v med Master Power T61 och den fungerade bra som fan också, dock fanns problem med surge på den av andra anledningar. Med korrekt inkoppling och intuning så verkar de här styrningarna fungera lika bra som andra.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

I väntan på ork och nya delar och motivation så får man fördriva garagetiden med nånting iaf... Ventilkåpan var så ful så jag tyckte att det var lika bra att lacka den och fräsa av texten.
Helst så skulle man väl brästrat av hela kåpan och lackat med blan krymplack som man sen lägger matt klarlack på men dessvärre så hade jag inget sånt så kåpan blev lite för blank med klarlack på. Får väl duga till han som ska ha´t iaf... ;)

Före:
Image

Efter:
Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Blev ju skitsnyggt!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Bäckis wrote:Blev ju skitsnyggt!

Håller med Bäckis :)

Vart köpte du krymplacken?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fisåkare wrote:
Bäckis wrote:Blev ju skitsnyggt!

Håller med Bäckis :)

Vart köpte du krymplacken?


Det är bara lackat ovanpå original krymplack.

Någon som vet vart man kan få tag på krymplack om man vill lacka annat?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:
Fisåkare wrote:
Bäckis wrote:Blev ju skitsnyggt!

Håller med Bäckis :)

Vart köpte du krymplacken?


Det är bara lackat ovanpå original krymplack.

Någon som vet vart man kan få tag på krymplack om man vill lacka annat?


Vad e d för ngt?

Edit: Ja nu hänger ja med...tur google finns ;) , sånt där ska ja skaffa!! ;)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

för oss som inte orkar Google, vad är krymplack? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nisse Järnet wrote:för oss som inte orkar Google, vad är krymplack? :)


Färgen drar ihop sig/krymper under tiden den torkar, slutresultatet blir lite skrovligt och halvruggit.

Det är min gissning utan att googla ;)

mvh Mathias
Post Reply