DIFF spel osv

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

DIFF spel osv

Post by Henke_mellerud »

Halloj :lol:

Hur mkt spel ska kuggflank spelet på stora e30 diffen vara? (Lamell diffen)

Och behöver man shimsa in pinjonen nånting?

// Henrik
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Ingen som kan nåt om detta?

// Henrik
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

Finns lite allmän info här: Bakaxelguide PDF-fil

Annars har du en tråd med bra info om E28'ans stora diff här:E28.se
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Ok, tack hoppas man finner nåt nyttigt då :D

Men ingen annan som vet nåt?

// Henrik
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

0,07-0,09mm har jag för mig. blir det för mycke spel så blir det sjunga i bakaxeln.
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

Pinjonghöjden ska stå ingraverat på den "flata" sidan av pinjongdrevet.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Hur många Nm ska muttern bakom diffen dras?

// Henrik
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Ingen som skruvat ihop en diff?
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Nån måste väl veta?

// Henrik
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

Har inte exakta siffror men TROR att det är 150 Nm med ny spännhylsa. Nummer 8 på bilden
När man mäter in en utväxling måste spännhylsan också bytas.
Det viktigaste är dock att lagerna får rätt förspänning och det mäts med en vridmomentsmätare på pinjongen.
Jag säger inget värde eftersom jag inte kan det exakta på det heller.

Om man bara ska byta packboxen, alltså inte har ny spännhylsa, ska man dra med muttern med 85 Nm.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
MMT
Posts: 26
Joined: 10 Aug 2007, 09:13
Location: Ryd

Post by MMT »

Kolla med märkfärg när du har monterat ihop det så du ser vilket anläggningsmänster du får mycket info finns från ritchmond
Team Kööken Racing
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Kolla absolut med Peder på Mobimech. Han renoverar bmw diffar, säljer uppgradering av diffverkan mm mm.

När jag snackade med honom sist sa han att BMWs tollerans på diffspelet är +/- 0,10mm. Så han brukar lägga sig på just 0,10mm. Men ring och kolla för säkerhetsskull!

http://www.mobimech.com/
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

OK, Tack för alla svar;) Hoppas jag får rätt på det snart då:)

// Henrik
Post Reply