snik turbo på m50b25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

snik turbo på m50b25

Post by david__ »

ska turbo konvertera min bmw som sagt.
undrade då bara hur mycket man kan ladda med mls packing o INGET annat , innan motorn börja spika? (inget till läggsptut eller andra spridare, aboslut INGET.)

o om nån vet hur många hästar det kan ge?

:roll:
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

du måste ge bilen mer soppa om du ska ha mer hk, systemet är redan optierat som det är, det går väl max o pressa ur ca 220 hk med orginal spridare o.s.v. och när soppan tar slut så kommer den knacka. kanske utan att du märker det
du kan typ ladda 0.2-0.3 högst

icke vanos motorn är väl lite mindre spikkänslig.. men o andra sidan har den inga knack sensorer som du skulle behöva :D
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

ok.. tack för svaret..
de blir större pump o spridare m.m .
sak bara sätta på kittet o testa innan bes.

om ja ha större spirare på under bes blir mina avgasväreden för höga då?
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

du kan inte bara sätta på stora spridre på orginal systemet då kommer den få för mycke på tomgång o.s.v... o avgasvärdena kommer nog inte v a så bra då heller...
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Du kan sätta ditt större spridare! men ställbar progresiv btr är att rekomendera för att den inte ska gå för fett!
om du ska köra etanol kan du öka spridarstorleken utterligare 30%
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

ok.. blir inte etanol..
tack för svaren :D
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

du kan få ca 260 hk med original spridare utan spikningar men en btr behöver du då
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

ok. har kolalt lite på btr nu ..
hur funkar ne progressiv? går den på turbo trycket eller på
vacumet. o vilken btr ska man ha?
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

jag hade nån konstig btr då jag körde med original sprut och komp...jag hade ju så den kom vid laddtryck så slog den andra btr:n på för om jag inte har missförstått så har bmw en inbyggd färdigt eller?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

klart du har btr orginal annars skulle bränsle trycker bli jätte högt.. koppla bara den nya efter den som redan finns. som sitter på fuel-railen
sen finns det en skruv på btren som man ställer inte trycket med

http://www.misab.se/ har bäst pris på dom tror ja!
du ska ha Progressiv 1:1,4


260hk med orginal spridare och orginal komp?! det kan väl ändå inte stämma?!?!

då har man ju ökat spridarnas kapacitet med typ 35% :shock:
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Man behöver inte ha kvar original btr :) man kan ställa ner trycket på den nya, dock så är det simplare att strunta i att ta dän den gamla och sätta den nya efter...
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Ludde wrote:klart du har btr orginal annars skulle bränsle trycker bli jätte högt.. koppla bara den nya efter den som redan finns. som sitter på fuel-railen
sen finns det en skruv på btren som man ställer inte trycket med

http://www.misab.se/ har bäst pris på dom tror ja!
du ska ha Progressiv 1:1,4


260hk med orginal spridare och orginal komp?! det kan väl ändå inte stämma?!?!

då har man ju ökat spridarnas kapacitet med typ 35% :shock:


men det är ju med original komp så det är ju lite mera respons ochså och jag märkte stor skillnad sedan då det blev lagt 3mm mls packning så då blev den ju slö som en fiesta ;)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

ok. kollade misab.. sant bra priser.
kollade också på ppf web shop, i ppf:s web shop hittar man 2 st bägge har 3 anslutningar....?? är den 3:dje till till mät intrument ?? elelr va den dn till? o e den nån skillnad på ppf:s o misab:s btr?

/???
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

ppf:s tror ja är linjära, du ska ha progressiv
den tredje är till soppa tryck.
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man brukar köra progressiv 1:2 eller ännu högre.

Dom som vi säljer är linjära.
Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Post by Stiffmeister »

david: Jag har en helt ny progressiv Malpassi 1:1,4 om du vill köpa.
Den som heter 384hr på Misab.
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

ursäkta men nybörjarn undrar vad det är för skillnad mellan en linjär och progressiv? :roll:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Post Reply