M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bonje wrote:Skönt att du ÄNTLIGEN har kastat kompressorn i soptunnan! :lol:
De där med turboplaceringen... Varför inte helt enkelt toppmontera den?
En GT40 vet jag av erfarenhet att den får plats där uppe utan att modifiera någonting. (Knacka plåt eller liknande)


Haha, jag saknar redan min kära kompressor... :)

Kanske blir så att jag toppmonterar den, anledningen till att jag ville ha den lågt var att det vore kul om det blev en rätt diskret installation.Turbon lågt, tryckrören neråt, original insug. Kanske dra tryckrören i original luftburk och luftmängdmätare?!

Siktar på ca 600hk och för det så känns det onödigt med ett brottarstort aggregat, även om fördelen med en gt40 eller hx40 är att de inte kostar några stora pengar.
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

M3JONAS wrote:
Bonje wrote:Skönt att du ÄNTLIGEN har kastat kompressorn i soptunnan! :lol:
De där med turboplaceringen... Varför inte helt enkelt toppmontera den?
En GT40 vet jag av erfarenhet att den får plats där uppe utan att modifiera någonting. (Knacka plåt eller liknande)


Haha, jag saknar redan min kära kompressor... :)

Kanske blir så att jag toppmonterar den, anledningen till att jag ville ha den lågt var att det vore kul om det blev en rätt diskret installation.Turbon lågt, tryckrören neråt, original insug. Kanske dra tryckrören i original luftburk och luftmängdmätare?!

Siktar på ca 600hk och för det så känns det onödigt med ett brottarstort aggregat, även om fördelen med en gt40 eller hx40 är att de inte kostar några stora pengar.


jag är helt säker till 100% på när du startat med turbon så vill du ha kompressorn tillbaka :lol:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

En silverrygg är en bergsgorilla som inte har något hår på ryggen.

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kul att det händer grejer och går åt rätt håll! :) Känns som om man behöver uppgradera motorn lite för att hänga med på gatan nästa år :shock:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Kul att du bygger turbo nu Jonas, du får väll montera tebax kompressorn senare och göra en Hilmersson?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har editerat lite...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Har editerat lite...


Inte tillräckligt på projektet... Turbon sitter fortfarande inte på plats :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har editerat ytterligare för att hålla stämningen fortsatt hög på forumet.

För att undvika silverryggeri på forumet kanske vi skulle göra som så att vi sätter upp en regel där detta betende straffas skoningslöst med banning? :)

BACK TO TOPIC!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nisse Järnet wrote:Kul att det händer grejer och går åt rätt håll! :) Känns som om man behöver uppgradera motorn lite för att hänga med på gatan nästa år :shock:


Tack Nisse, har inte fått ihop nånting så vi får väl se hur den kommer att men du kanske får kämpa lite för att ha en snabbare vit e30... :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

M3JONAS wrote:
Nisse Järnet wrote:Kul att det händer grejer och går åt rätt håll! :) Känns som om man behöver uppgradera motorn lite för att hänga med på gatan nästa år :shock:


Tack Nisse, har inte fått ihop nånting så vi får väl se hur den kommer att men du kanske får kämpa lite för att ha en snabbare vit e30... :)
Ja hehe men vafan jag har knappt några bromsar på bilen, skulle behöva bur, stolar och bälten och lite nya bussningar i framvagnen så pengar till ytterligare trim finns det inte gott om :? Men det slutar väl med ett par piratbelägg fram och nya kolvar till maskin ändå haha :lol:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Äntligen har det hänt nånting i garaget. Motivationen och tempot är inte direkt på topp såhär års...

Då min styrväxel har läckt som ett såll ett tag så tänkte jag att det är dags att göra nånting åt den. Har plockat ner den från bilen nu iaf. Är det någon som har rivit och renoverat en liknande styrväxel? Är det värt att försöka göra nånting åt den eller ska man leta efter en annan bättre begagnad växel direkt?

Image

Plockade bort bromsarna som lackades i vintras. De var lackade med värmebeständig silverfärg som dessvärre inte verkar vara alltför bra. Sef mest bara rostigt och äckligt ut nu :( Tips på vad man kan göra för att skivorna ska hålla sig fräscha tas tacksamt emot! :)
Börjar nog bli dags att byta bromsbelägg också. Någon som har tips på bra bromsbelägg för gatåkning och lite banåkning. Bromsarna kommer från 330 e46.

Image
Image

Så slutligen så stog jag och polaren och diskuterade turboplacering. Han påstår att turbon ska sitta som på bilden fast lite längre bak. För så har de tuffa killarna...
Jag som inte är så tuff är mer sugen på att försöka få snurran att hamna lite längre ner...

Image
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Montera turbon högt, det förenklar en hel del för framtida skruvande.

Om du fräser av struten på turbon och monterar en 3" v-bandfläns så blir den betydligt behändigare att placera i motorutrymmet också. Det är ju en hel del onödigt skrot som sticker ut iom den där struten på avgasdelen :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag ska inte använda den turbon, den är bara inlånad för lite måttning.

Ja sånt ska man ju tänka på också... :(
Är det lättare att komma åt med högt placerad turbo menar du? Hmm det kanske stämmer. är ju inte direkt jättegott om plats från något håll.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Läste igenom denna tråd http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... c&start=19
med Bengts fd M3:a och med tanke på att det gick at få plats med en pt76:a lågt monterad på den så kan det inte vara något bekymmer att få dit en så liten och gullig snurra som jag ska ha på min bil!

Vad ska man använda sig av för pump för oljereturen?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Silver hammarlack ser fräscht ut och håller på bromsarna.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag dök första läskiga turborelaterade produkten upp :)
En Greddy laddtryckstyrning. Vet inte så mycket om den mer än att det är en blingig display till den och att det ska gå att justera laddtrycket inifrån bilen.

Image

Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bläää sälj så fort som möjligt.

Sådana där prylar funkar sämre än en vanlig mekanisk kran.
Post Reply