e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack
Har planer på att turbokonvertera min relativt nyinköpta e36 325.
Detta kommer att bli min projekt tråd, då jag kommer behöva all hjälp jag kan få med bygget. Har relativt mycket motorvana, mer med motorcyklar mindre av bilar.
Min budget kommer att ligga kring ~25 000 :- och jag tror\hoppas det är möjligt att få ut kring 350 bakhjulshästar för dom pengarna.
Här är utgångsprojektet.
Setupen kommer se ut på följande sett.
M50b25 med vanos
Toppdeckat block
Planad topp
Renoverad bottendel.
Mls 3.5mm
Arp bultar
walbro 255 lph bränslepump
440 cc spridare
VEMS sprut
Turbonetics 57trim T3/T04 .63 a/r
Greddy type S dump kopia
328 zf låda
328 kardan
Svarvat m20 svänghjul
sachs 618 tryckplatta
m20 startmotor
Kom lite roliga delar igår 07-11-30:
Detta kommer att bli min projekt tråd, då jag kommer behöva all hjälp jag kan få med bygget. Har relativt mycket motorvana, mer med motorcyklar mindre av bilar.
Min budget kommer att ligga kring ~25 000 :- och jag tror\hoppas det är möjligt att få ut kring 350 bakhjulshästar för dom pengarna.
Här är utgångsprojektet.
Setupen kommer se ut på följande sett.
M50b25 med vanos
Toppdeckat block
Planad topp
Renoverad bottendel.
Mls 3.5mm
Arp bultar
walbro 255 lph bränslepump
440 cc spridare
VEMS sprut
Turbonetics 57trim T3/T04 .63 a/r
Greddy type S dump kopia
328 zf låda
328 kardan
Svarvat m20 svänghjul
sachs 618 tryckplatta
m20 startmotor
Kom lite roliga delar igår 07-11-30:
Last edited by ippe on 15 Jun 2015, 09:15, edited 97 times in total.
Inte mycket respons, kitet är iaf påväg nu!
Annat som ska inhandlas är
Bränslepump
BTR
Arp bultar
Mls packning
ramlager
packningsats
tips?
Börjar fundera på drivlinan, kommer min orig låda hålla för effekten jag vill plocka ut? Koppling?
Om jag vill få sprutet att lira med allt, är ett annat sprut ett måste?
Annat som ska inhandlas är
Bränslepump
BTR
Arp bultar
Mls packning
ramlager
packningsats
tips?
Börjar fundera på drivlinan, kommer min orig låda hålla för effekten jag vill plocka ut? Koppling?
Om jag vill få sprutet att lira med allt, är ett annat sprut ett måste?
Här är utgångsprojektet iaf.
Förresten ingen som har en sidoruta till passagerarsidan över? :S
Skulle hem från jobbet, startade bilen som vanligt för att gå ut och skrapa rutorna.
När jag sedan ska in i bilen märker jag till min storaförvåning att det är låst.. väldigt roligt 2 mil hemifrån i -5 vetandes att den enda nyckeln sitter inlåst i bilen.....
Förresten ingen som har en sidoruta till passagerarsidan över? :S
Skulle hem från jobbet, startade bilen som vanligt för att gå ut och skrapa rutorna.
När jag sedan ska in i bilen märker jag till min storaförvåning att det är låst.. väldigt roligt 2 mil hemifrån i -5 vetandes att den enda nyckeln sitter inlåst i bilen.....
Last edited by ippe on 01 Dec 2007, 14:18, edited 2 times in total.
Kopplingen kommer att behöva en uppgradering.
Lager och sånt i motorn lär du inte behöva byta.
Kolla först innan du lägger ut pengar på det.
Oftast så är dom i ok skick, speciellt ramlagren.
ARP och MLS är att rekomendera, glöm inte att plana block och topp också.
Annars håller det mesta ihop hur länge som helst med 350hk.
(Som vanligt så kan ALLT rasa med vårdslöst användande)
Vanos e bra....kolla med PPF om dom har möjlighet att sälja deras programvara löst till vettig peng?!
Lager och sånt i motorn lär du inte behöva byta.
Kolla först innan du lägger ut pengar på det.
Oftast så är dom i ok skick, speciellt ramlagren.
ARP och MLS är att rekomendera, glöm inte att plana block och topp också.
Annars håller det mesta ihop hur länge som helst med 350hk.
(Som vanligt så kan ALLT rasa med vårdslöst användande)
Vanos e bra....kolla med PPF om dom har möjlighet att sälja deras programvara löst till vettig peng?!
Tanken var att uppgradera kopplingen med m20 svänghjul och 618 tryckplattan.
Okej, om jag river så känns det nästan lika bra att slänga i nya lager så det känns fräsch och fint. Eller så skippar jag det slipper jag riva bottendelen, hmm.
ARP och MLS kommer inhandlas.
Programvaran? tänkte du då chip till orig sprutet?
Tack för hjälpen Johnny uppskattas mer än du tror.
Okej, om jag river så känns det nästan lika bra att slänga i nya lager så det känns fräsch och fint. Eller så skippar jag det slipper jag riva bottendelen, hmm.
ARP och MLS kommer inhandlas.
Programvaran? tänkte du då chip till orig sprutet?
Tack för hjälpen Johnny uppskattas mer än du tror.
ippe wrote:Tanken var att uppgradera kopplingen med m20 svänghjul och 618 tryckplattan.
Okej, om jag river så känns det nästan lika bra att slänga i nya lager så det känns fräsch och fint. Eller så skippar jag det slipper jag riva bottendelen, hmm.
ARP och MLS kommer inhandlas.
Programvaran? tänkte du då chip till orig sprutet?
Tack för hjälpen Johnny uppskattas mer än du tror.
Johnny är trevlig att prata med
Ja i PPF:s kit så körde dom med större LMM och ommappat prginalsprut med vanosen kvar, jag ska själv bygga M50 med vanos fast en 2,8 så jag följer din tråd på nära håll
/ Mvh Jimmy
Jimmy J
Alive.se
Tack till: HULTA, Vänner, Peter
Alive.se
Tack till: HULTA, Vänner, Peter
Sprut biten är det jag inte riktigt kommer underfun med.
Om man till ex skulle köra med ett ms sprut så kör man utan lmm, rätt ?
Mappning av detta är det nåt man kan lära sig eller är det bara att lämna in?
Om man tex börjar med att ladda 0.5 bar men sedan vill ladda 1, hur går man tillväga då?
Gissar att det är en hel del jobb med att koppla sprutet har ev funderingar på att få ett chip gjort och sedan då byta LMM.
Nackdel med detta?
Jag tänkte spridarna "42lb\hr", hur många cc är dessa på?
Många frågor vore kanon om nån kunde ta sig tid och hjälpa
Om man till ex skulle köra med ett ms sprut så kör man utan lmm, rätt ?
Mappning av detta är det nåt man kan lära sig eller är det bara att lämna in?
Om man tex börjar med att ladda 0.5 bar men sedan vill ladda 1, hur går man tillväga då?
Gissar att det är en hel del jobb med att koppla sprutet har ev funderingar på att få ett chip gjort och sedan då byta LMM.
Nackdel med detta?
Jag tänkte spridarna "42lb\hr", hur många cc är dessa på?
Många frågor vore kanon om nån kunde ta sig tid och hjälpa
Sprut biten är det jag inte riktigt kommer underfun med.
Om man till ex skulle köra med ett ms sprut så kör man utan lmm, rätt ?
RÄTT
Mappning av detta är det nåt man kan lära sig eller är det bara att lämna in?
Du kan lära dig det själv, men bäst är att be någon som gjort detta förut om hjälp. Bäst är att lämna bort det åt någon firma med mappningsmöjligheter. Tex Motor Nord eller PPF bla...
Om man tex börjar med att ladda 0.5 bar men sedan vill ladda 1, hur går man tillväga då?
Det är bara att ställa upp trycket med laddtrycksstyrningen. Den kan vara styrd via sprutet eller mekaniskt. Finns flera sätt...de flesta fungerar ok. Elektroniskt styrt via sprut är såklart att föredra.
Sen måste ju självklart mappningen vara gjord även för detta.
Gissar att det är en hel del jobb med att koppla sprutet har ev funderingar på att få ett chip gjort och sedan då byta LMM.
Nackdel med detta?
Nackdelen är att du är "fast" i den konfigurationen.
Ändrar du något så måste ett nytt chip göras.
Men vet man vad man vill ha i början och får det gjort efter detta....no problemo.
Jag tänkte spridarna "42lb\hr", hur många cc är dessa på?
I princip kan man översätta det till cc genom att ta 42 och multiplicera genom 10. Alltså ca 420cc. Detta är grovt räknat men du får en ide om storleken iaf.
Ungefär som att kolla på de övre regionerna på en tjejs kropp...man ser på ett ungefär storleken och kan då bedömma om det passar dina behov.
Om man till ex skulle köra med ett ms sprut så kör man utan lmm, rätt ?
RÄTT
Mappning av detta är det nåt man kan lära sig eller är det bara att lämna in?
Du kan lära dig det själv, men bäst är att be någon som gjort detta förut om hjälp. Bäst är att lämna bort det åt någon firma med mappningsmöjligheter. Tex Motor Nord eller PPF bla...
Om man tex börjar med att ladda 0.5 bar men sedan vill ladda 1, hur går man tillväga då?
Det är bara att ställa upp trycket med laddtrycksstyrningen. Den kan vara styrd via sprutet eller mekaniskt. Finns flera sätt...de flesta fungerar ok. Elektroniskt styrt via sprut är såklart att föredra.
Sen måste ju självklart mappningen vara gjord även för detta.
Gissar att det är en hel del jobb med att koppla sprutet har ev funderingar på att få ett chip gjort och sedan då byta LMM.
Nackdel med detta?
Nackdelen är att du är "fast" i den konfigurationen.
Ändrar du något så måste ett nytt chip göras.
Men vet man vad man vill ha i början och får det gjort efter detta....no problemo.
Jag tänkte spridarna "42lb\hr", hur många cc är dessa på?
I princip kan man översätta det till cc genom att ta 42 och multiplicera genom 10. Alltså ca 420cc. Detta är grovt räknat men du får en ide om storleken iaf.
Ungefär som att kolla på de övre regionerna på en tjejs kropp...man ser på ett ungefär storleken och kan då bedömma om det passar dina behov.
10,61@215 med "kina" delar!
Haha Johnny H! riktigt stort tack ska du ha. Klarnat upp rejält.
Måste fundera på om jag ska köra standalone eller om jag bara ska använda mit utav chip.
Om ett chip ska bli gjort, för vilket ladd hade varit lagomt om jag vill plcoka ut kring 300 - 350 hk med någorlunda driftsäkerhet?
Hur hade ni gjort med en snäv budget? MS spruten verkar ändå gå att få tag i förhållandevis billigt, men gissar att det är mer än bara sprutet som behövs?
Måste fundera på om jag ska köra standalone eller om jag bara ska använda mit utav chip.
Om ett chip ska bli gjort, för vilket ladd hade varit lagomt om jag vill plcoka ut kring 300 - 350 hk med någorlunda driftsäkerhet?
Hur hade ni gjort med en snäv budget? MS spruten verkar ändå gå att få tag i förhållandevis billigt, men gissar att det är mer än bara sprutet som behövs?