Motorfrågor, snik eller VEMS.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Motorfrågor, snik eller VEMS.

Post by pelko »

Hej, hoppas dessa frågor inte tar kål på er men rådfrågar ännu en gång då jag är osäker.

Jag har mailat VEMS och frågade lite vad det skulle kosta och köpa ett sprut till min E30 -89.

Tanken var från början att köpa en M20B25 och köra snik. Sedan kollade jag upp lite priser på VEMS och kom fram till att M20B20 med VEMS också skulle vara ett alternativ.

M20B25 och VEMS blir för dyrt då jag måste inhandla båda medans jag redan har M20B20 motorn hemma.

Så vad tycker ni? 2.0l med VEMS eller 2.5l med snik?

Till M20B20 blir det ev. kompsänkning och ARP, annars org invändigt.

Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.

mvh Mathias
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

2.0 + snik medans du bygger 2.5 + vems? :)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

birro wrote:2.0 + snik medans du bygger 2.5 + vems? :)


Körkort kommer nästa år, vill bara ha en fungerande bil som skjuter på lite så man kan sladda. Blir att bygga M50 i slutet på nästa år också :)

mvh Mathias
S38B35Turbo
Posts: 66
Joined: 19 Jan 2007, 19:04
Location: Finland

Post by S38B35Turbo »

m20b25 + msns
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

köp en m20b25 sälj m20b20n och sen köpt ms eller vems?
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

går inte snik å VEMS hand i hand?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

Magnaten wrote:går inte snik å VEMS hand i hand?


verkligen inte.,..
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Re: Motorfrågor, snik eller VEMS.

Post by Fear This »

pelko wrote:Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.

då jag inte åkt med någon b20 turbo utan endast b25 så e jag inte säker men som sugmotorer har jag ju kört flera av både b20 & b25 & nåt som e lika säkert som att de inte regnar bärs från himlen är att b20 har så sjukt tråkig karaktär asså.. t.om en 318 är mer körglädje i än en 320 så ja undrar om karaktären på en b20 blir så mkt roligare bara genom överladd? tror inte jag skulle chansa att bygga på b20 personligen iaf sen är volym fint att ha :)
spar till b25 & sprut istället tycker jag.
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

Kör på b20:n och lär dig mappa sprutet osv.
sedan smaskar du på ordentligt på nästa bygge då du lärt dig knepen och var fallgroparna är.

gratis är billiga läropengar. :wink:
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Om ett år kommer jag ovasett vad köpa en M50B25 till år 2009, så frågan är om det är "värt" att köpa en m20b25 till nästa år. Då jag inte har körkort än så kommer det mesta nog gå ganska bra för mig i början, sen vill jag även hellre lära mig och förstå mer om eftermarknadssprut och motorer i allmänt än att bara få något halvdant att halka runt i.

Vad tjänar man mest på att göra till en m20b20 om det ska hålla en sommar med vems, 12:9 bultar blir det nog iallafall men är det värt att göra något mer? Vad skulle effekten kunna landa på med en HX40 och lämpligt laddtryck så det håller?

Tack för era svar hittils.

mvh Mathias
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motorfrågor, snik eller VEMS.

Post by pelko »

Fear This wrote:
pelko wrote:Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.

då jag inte åkt med någon b20 turbo utan endast b25 så e jag inte säker men som sugmotorer har jag ju kört flera av både b20 & b25 & nåt som e lika säkert som att de inte regnar bärs från himlen är att b20 har så sjukt tråkig karaktär asså.. t.om en 318 är mer körglädje i än en 320 så ja undrar om karaktären på en b20 blir så mkt roligare bara genom överladd? tror inte jag skulle chansa att bygga på b20 personligen iaf sen är volym fint att ha :)
spar till b25 & sprut istället tycker jag.


Spara kan jag givetvis göra men jag vill ha något att köra nästa sommar utöver min hypersnabba 940 GL :)

Jag körde bara hem 320n efter att jag köpte den så nu i efterhand minns jag inte riktigt karaktären på motorn, den har gått 10k mil så den lär vara hyffsat fräsh.

Tack för dina funderingar.

mvh Mathias
Quixir
Posts: 10
Joined: 03 Apr 2007, 21:39
Contact:

Post by Quixir »

det tråkiga med b20 är ju att det är så lite volym... är hyffsat grön på turbo men vet ändå att: "There is nothin' like cubic inches" (Cubic mm) :wink:

Vet att det går en e30 320 i luleå med turbo. den går väldigt sakta... pyser mycke dock!

satsa på kubik och snik!

mitt tips :D
otrimmad bil är som oslipat spackel
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd :P
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Nog lär en B20 vakna med lite andningshjälp också? Mycket handlar om rätt komponenter tillsammans med en rätt mappad insprutning. Jag är förvånade att inte fler kör omkring med 2 liter och turbo. Det krävs inte 2.5 liter och laddtryck för att man ska kunna styra bilen med gaspedalen.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Borde väl vara vettigast att bygga på motorn du har och köpa ett sprut så är det inte hela världen när det rasar..
V8
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Har ett par b25 motorer på G, om allt går som jag vill med dessa så är chansen stor att det blir både 2.5l och VEMS. Får se hur det blir.

mvh Mathias
Post Reply