Motorfrågor, snik eller VEMS.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Motorfrågor, snik eller VEMS.
Hej, hoppas dessa frågor inte tar kål på er men rådfrågar ännu en gång då jag är osäker.
Jag har mailat VEMS och frågade lite vad det skulle kosta och köpa ett sprut till min E30 -89.
Tanken var från början att köpa en M20B25 och köra snik. Sedan kollade jag upp lite priser på VEMS och kom fram till att M20B20 med VEMS också skulle vara ett alternativ.
M20B25 och VEMS blir för dyrt då jag måste inhandla båda medans jag redan har M20B20 motorn hemma.
Så vad tycker ni? 2.0l med VEMS eller 2.5l med snik?
Till M20B20 blir det ev. kompsänkning och ARP, annars org invändigt.
Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.
mvh Mathias
Jag har mailat VEMS och frågade lite vad det skulle kosta och köpa ett sprut till min E30 -89.
Tanken var från början att köpa en M20B25 och köra snik. Sedan kollade jag upp lite priser på VEMS och kom fram till att M20B20 med VEMS också skulle vara ett alternativ.
M20B25 och VEMS blir för dyrt då jag måste inhandla båda medans jag redan har M20B20 motorn hemma.
Så vad tycker ni? 2.0l med VEMS eller 2.5l med snik?
Till M20B20 blir det ev. kompsänkning och ARP, annars org invändigt.
Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.
mvh Mathias
Re: Motorfrågor, snik eller VEMS.
pelko wrote:Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.
då jag inte åkt med någon b20 turbo utan endast b25 så e jag inte säker men som sugmotorer har jag ju kört flera av både b20 & b25 & nåt som e lika säkert som att de inte regnar bärs från himlen är att b20 har så sjukt tråkig karaktär asså.. t.om en 318 är mer körglädje i än en 320 så ja undrar om karaktären på en b20 blir så mkt roligare bara genom överladd? tror inte jag skulle chansa att bygga på b20 personligen iaf sen är volym fint att ha
spar till b25 & sprut istället tycker jag.
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Om ett år kommer jag ovasett vad köpa en M50B25 till år 2009, så frågan är om det är "värt" att köpa en m20b25 till nästa år. Då jag inte har körkort än så kommer det mesta nog gå ganska bra för mig i början, sen vill jag även hellre lära mig och förstå mer om eftermarknadssprut och motorer i allmänt än att bara få något halvdant att halka runt i.
Vad tjänar man mest på att göra till en m20b20 om det ska hålla en sommar med vems, 12:9 bultar blir det nog iallafall men är det värt att göra något mer? Vad skulle effekten kunna landa på med en HX40 och lämpligt laddtryck så det håller?
Tack för era svar hittils.
mvh Mathias
Vad tjänar man mest på att göra till en m20b20 om det ska hålla en sommar med vems, 12:9 bultar blir det nog iallafall men är det värt att göra något mer? Vad skulle effekten kunna landa på med en HX40 och lämpligt laddtryck så det håller?
Tack för era svar hittils.
mvh Mathias
Re: Motorfrågor, snik eller VEMS.
Fear This wrote:pelko wrote:Reflektera gjärna över era tankar, tack på förhand.
då jag inte åkt med någon b20 turbo utan endast b25 så e jag inte säker men som sugmotorer har jag ju kört flera av både b20 & b25 & nåt som e lika säkert som att de inte regnar bärs från himlen är att b20 har så sjukt tråkig karaktär asså.. t.om en 318 är mer körglädje i än en 320 så ja undrar om karaktären på en b20 blir så mkt roligare bara genom överladd? tror inte jag skulle chansa att bygga på b20 personligen iaf sen är volym fint att ha
spar till b25 & sprut istället tycker jag.
Spara kan jag givetvis göra men jag vill ha något att köra nästa sommar utöver min hypersnabba 940 GL
Jag körde bara hem 320n efter att jag köpte den så nu i efterhand minns jag inte riktigt karaktären på motorn, den har gått 10k mil så den lär vara hyffsat fräsh.
Tack för dina funderingar.
mvh Mathias
det tråkiga med b20 är ju att det är så lite volym... är hyffsat grön på turbo men vet ändå att: "There is nothin' like cubic inches" (Cubic mm)
Vet att det går en e30 320 i luleå med turbo. den går väldigt sakta... pyser mycke dock!
satsa på kubik och snik!
mitt tips
Vet att det går en e30 320 i luleå med turbo. den går väldigt sakta... pyser mycke dock!
satsa på kubik och snik!
mitt tips
otrimmad bil är som oslipat spackel
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd
E30 323i Turbo
vill ha mer ladd
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact: