M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Ålands Adde
- Posts: 345
- Joined: 14 Feb 2006, 22:01
- Location: Åland och Upplands Väsby
- Contact:
Zito gillar ja.. håller me Hulta!
Anders "Ålands adde" Söderlund
0702965268
Anders@speedracerz.com
8,62/264km/h gxsr 1420cc 2003..
10,74/214km/h e36 coupe turbo 2005..
10,89/218km/h Supra mkiv 2010...
10,01/227km/h 991 Turbo 2018…
0702965268
Anders@speedracerz.com
8,62/264km/h gxsr 1420cc 2003..
10,74/214km/h e36 coupe turbo 2005..
10,89/218km/h Supra mkiv 2010...
10,01/227km/h 991 Turbo 2018…
Guld! inte svart...
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Usch och fy, nu har jag försiktigt påbörjat jobbet med att försöka få dit en konstig snigel på grenröret...
Enkelt uttryckt så kan man säga att det är trångt! Någonstans där nere var planen att turbon skulle hamna, får se om det var en dum idé eller om det kan bli verklighet!?
Första planen var att ha den ungefär här men det sket sig genom att inloppet till avgashuset är i jämnhöjd med avgasportarna
Nu funderar jag på om man kan ha det lite snett framåt under rambalken eller är det någon annan som har tips på var man ska placera turbon?
Har iofs testat med ett gt40 nu som är rätt stort. Hur stort är tex en sc61:a i jämförelse rent fysiskt?
Enkelt uttryckt så kan man säga att det är trångt! Någonstans där nere var planen att turbon skulle hamna, får se om det var en dum idé eller om det kan bli verklighet!?
Första planen var att ha den ungefär här men det sket sig genom att inloppet till avgashuset är i jämnhöjd med avgasportarna
Nu funderar jag på om man kan ha det lite snett framåt under rambalken eller är det någon annan som har tips på var man ska placera turbon?
Har iofs testat med ett gt40 nu som är rätt stort. Hur stort är tex en sc61:a i jämförelse rent fysiskt?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
E85 är jag tveksam till. Känns som om det inte är tillräckligt utbrett än, dessutom måste jag isf byta ut både spridare, kör 1000cc nu, och soppapumpen eller komplettera med en pump till.
Men en sc61:a är intressant, har ni några mått på den? Lilla avgashuset säger du, hur mycket räcker ett sådant till effektmässigt?
Oops, trodde att s362 var ett rätt smidigt aggregat men så verkar det ju inte vara.
Men en sc61:a är intressant, har ni några mått på den? Lilla avgashuset säger du, hur mycket räcker ett sådant till effektmässigt?
Oops, trodde att s362 var ett rätt smidigt aggregat men så verkar det ju inte vara.
Bäckis wrote:Med en SC61 med 0.63 får du bättre respons och betydligt mer effekt än du någonsin haft med kompressor, lätt.
Längtar efter att se ditt slutresultat Jonas!
Tack för det Bäckis!
Satt det 0,63 hus på cabben ni byggde? Vad gav den för effekt?
Målet är att iaf hamna närmare 600hk än 500hk och det borde inte vara något bekymmer med tanke på att maskinen tidigare flödade luft och soppa för ca 560hk vid 1,4 bars laddtryck. Sen snodde ju remmen 100hk så det blev inte så mycket ut...
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
Skönt att du ÄNTLIGEN har kastat kompressorn i soptunnan!
De där med turboplaceringen... Varför inte helt enkelt toppmontera den?
En GT40 vet jag av erfarenhet att den får plats där uppe utan att modifiera någonting. (Knacka plåt eller liknande)
De där med turboplaceringen... Varför inte helt enkelt toppmontera den?
En GT40 vet jag av erfarenhet att den får plats där uppe utan att modifiera någonting. (Knacka plåt eller liknande)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo