Bmw 538 -90 Turbo - Uppdaterad 5/6-08 ett litet ljus :)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

vad kostar e85 litern i sverige? häråt finns det inte e85 så måste fråga :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vision79 wrote:Tänkte kolla om ngn har tips hurvida jag ska behöva köra med "catchtank" eller ej till fuelcellen? , 90% gatkörning är melodin.

Kommer köra 2 x Bosch 984 pumpar , Aeromotive regulator eller liknande , Nuke fuelrail samt 1000cc MSD spridare på E85

Köra dubbla filter efter resp pump och sedan gå ihop till 1 matar ledning fram?

Grovlek på returen från fuelrailen till tanken?

Ang avluftning av fuelcellen?

700hk på E85 är väll målet iaf..


Du lär ha dubbla 044.
Och du behöver ingen catchtank..
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Fido85 wrote:vad kostar e85 litern i sverige? häråt finns det inte e85 så måste fråga :)


Run 8-9:- Sek/Liter
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

StrS wrote:
Fido85 wrote:vad kostar e85 litern i sverige? häråt finns det inte e85 så måste fråga :)


Run 8-9:- Sek/Liter


Runt där jag bor (Motala) ligger det mellan 7-8 sek/liter
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Tänkte kolla om ngn har tips hurvida jag ska behöva köra med "catchtank" eller ej till fuelcellen? , 90% gatkörning är melodin.

Kommer köra 2 x Bosch 984 pumpar , Aeromotive regulator eller liknande , Nuke fuelrail samt 1000cc MSD spridare på E85

Köra dubbla filter efter resp pump och sedan gå ihop till 1 matar ledning fram?

Grovlek på returen från fuelrailen till tanken?

Ang avluftning av fuelcellen?

700hk på E85 är väll målet iaf..


Du lär ha dubbla 044.
Och du behöver ingen catchtank..


Ok...hur mkt hk flödar 1st 984 för ?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Vision79 wrote:
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Tänkte kolla om ngn har tips hurvida jag ska behöva köra med "catchtank" eller ej till fuelcellen? , 90% gatkörning är melodin.

Kommer köra 2 x Bosch 984 pumpar , Aeromotive regulator eller liknande , Nuke fuelrail samt 1000cc MSD spridare på E85

Köra dubbla filter efter resp pump och sedan gå ihop till 1 matar ledning fram?

Grovlek på returen från fuelrailen till tanken?

Ang avluftning av fuelcellen?

700hk på E85 är väll målet iaf..


Du lär ha dubbla 044.
Och du behöver ingen catchtank..


Ok...hur mkt hk flödar 1st 984 för ?


dom säger ju upp till 500hk och 044 för 500+ nånting
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Fido85 wrote:
Vision79 wrote:
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Tänkte kolla om ngn har tips hurvida jag ska behöva köra med "catchtank" eller ej till fuelcellen? , 90% gatkörning är melodin.

Kommer köra 2 x Bosch 984 pumpar , Aeromotive regulator eller liknande , Nuke fuelrail samt 1000cc MSD spridare på E85

Köra dubbla filter efter resp pump och sedan gå ihop till 1 matar ledning fram?

Grovlek på returen från fuelrailen till tanken?

Ang avluftning av fuelcellen?

700hk på E85 är väll målet iaf..


Du lär ha dubbla 044.
Och du behöver ingen catchtank..


Ok...hur mkt hk flödar 1st 984 för ?


dom säger ju upp till 500hk och 044 för 500+ nånting


OKi..

idag har nog kolvarna kommit så ja ska åka o hämta upp dom nu på eftermiddagen, även grenrörsböjjarna borde ha kommit...nu ere bara toppen o blocket kvar då som är det största oro momentet.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vision79 wrote:
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Tänkte kolla om ngn har tips hurvida jag ska behöva köra med "catchtank" eller ej till fuelcellen? , 90% gatkörning är melodin.

Kommer köra 2 x Bosch 984 pumpar , Aeromotive regulator eller liknande , Nuke fuelrail samt 1000cc MSD spridare på E85

Köra dubbla filter efter resp pump och sedan gå ihop till 1 matar ledning fram?

Grovlek på returen från fuelrailen till tanken?

Ang avluftning av fuelcellen?

700hk på E85 är väll målet iaf..


Du lär ha dubbla 044.
Och du behöver ingen catchtank..


Ok...hur mkt hk flödar 1st 984 för ?


2st E85 650hk
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi körde ca 700hk på 2st 984 i min M3:a, men då tappade den trycket så runt 650 stämmer nog bra.

Ta tre st så vet du att det räcker.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bäckis wrote:Vi körde ca 700hk på 2st 984 i min M3:a, men då tappade den trycket så runt 650 stämmer nog bra.

Ta tre st så vet du att det räcker.


Ja :)....va krångligt d ska va med E85...frågan om ja inte plockar 700 på Vpower oxå...vad velig ja känner mig :?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Då har lite nya kolvar (3st) landat i brevlådan...orginal 745 turbo, då har jag så gott som en komplett motor igen. * Tack Pitbull *

Ska vi laborera lite o få en harmoni över alla 6 med stakar..

Men man vet aldrig vad som händer innan det är klart...kanske smackar i nå H-profilare o Wössner kolvar oxå :)
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Vision79 wrote:Då har lite nya kolvar (3st) landat i brevlådan...orginal 745 turbo, då har jag så gott som en komplett motor igen. * Tack Pitbull *

Ska vi laborera lite o få en harmoni över alla 6 med stakar..

Men man vet aldrig vad som händer innan det är klart...kanske smackar i nå H-profilare o Wössner kolvar oxå :)



Lite bilder på bygget skadar ju inte, ;)
Hoppas det går bra med kolvarna´.

Mvh
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Pitbull wrote:
Vision79 wrote:Då har lite nya kolvar (3st) landat i brevlådan...orginal 745 turbo, då har jag så gott som en komplett motor igen. * Tack Pitbull *

Ska vi laborera lite o få en harmoni över alla 6 med stakar..

Men man vet aldrig vad som händer innan det är klart...kanske smackar i nå H-profilare o Wössner kolvar oxå :)



Lite bilder på bygget skadar ju inte, ;)
Hoppas det går bra med kolvarna´.

Mvh


Japp det vore roligt, men min topp är ute på vift tillsammans med det nya blocket...vet inte vad som händer :(...sedan har jag inte heller ännu fått mina nya lager o packningar heller så kan inte slå ihop den iafall just nu.

ska bygga nytt grenrör o downpipe när nya turbon o wg´n kommer...ja d finns lite o göra men det är långt till våren :):)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Blir nog riktigt trevligt allt detta :)

Nått tips på när du lossade hubben? stora muttern sitter saatan!

Samt hur ser man om de är Mahle eller KS kolvar?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Pimplaren wrote:Blir nog riktigt trevligt allt detta :)

Nått tips på när du lossade hubben? stora muttern sitter saatan!

Samt hur ser man om de är Mahle eller KS kolvar?


Ja den sitter med + 400Nm , vi har ett specialverktyg man stoppar in i sprängkåpan där varvtalsgivaren sitter så kan man låsa svänghjulet, sedan tar man modell stort dragskaft och lossar.

MAHLE har sitt namn stämplat i kolven , Mahle har en "mindre" kjol..samt att den är plan vid kolvbolten medans KS har en "infräsning" där..jag kan lägga upp bilder på KS vs MAHLE
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Hehe,misstänkte att den satt med lagom moment!

Jag hängde (90kg) på 1 meters hävarm, dock har jag motorn i stativ så jag låser veven med en planka mellan 1ans motvikt och blocket! ska kasta på ett riktigt dragskaft ikväll.

Ja jättegärna, ska försöka få ur kolvarna ikväll.

Vad är det för skillnad på Mahle och Ks i kvalitet o.s.v ?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det är inte att allt för bra sätt då veven KAN ta skada.

Vi svetsar om en remskiva edy och bultar fram på veven med ett rör ner i golvet.
Post Reply