m50b25 ladd?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
gorre
Posts: 32
Joined: 28 Sep 2007, 21:06
Location: Finland

m50b25 ladd?

Post by gorre »

Jag har funderat på det här med att konvertera min bil och har tänkt hur jag ska göra med en "besiktningsturbo"
Hur bra hanterar original sprutet en liten lätttrycks turbo med minimalt ladd. behöver jag kanske lite större spridare + btr?

Bor i finland så en turbokonverterig ses som ett motor byte vilket gör att jag får höja effekten 20% om jag har modellseriens kraftigaste bromsar (M3?)
Får även höja volymen 20% men det blir i ett senare skede med vev byte.


så jag funderar på att ladda typ 0.2 eller nått sånt så att jag har en motor som går genom besiktning med turbo.
sen är det ju bara att lägga dit det som ska sitta där :D
gorre
Posts: 32
Joined: 28 Sep 2007, 21:06
Location: Finland

Post by gorre »

ingen av 85 st som har nån aning
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Ska du åka med så lite som 0,2 i ladd så klarar orginalsystemet av det.
Åtminstonde för körning till och från besiktning.
gorre
Posts: 32
Joined: 28 Sep 2007, 21:06
Location: Finland

Post by gorre »

måste ev hålla en bänkning också om jag måste ha bevis på den nya effekten ska kolla upp sånt mer nogrant när jag börjar konverteringen.
men ni tror inte att det behövs göras nått åt soppa tillförseln?
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

gorre wrote:måste ev hålla en bänkning också om jag måste ha bevis på den nya effekten ska kolla upp sånt mer nogrant när jag börjar konverteringen.
men ni tror inte att det behövs göras nått åt soppa tillförseln?

Det enda du behöver göra för att klara dig är möjligen att montera in en justerbar bränsletrycksregulator.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

du kan nog ladda 0,2 utan problem!
jag ladda 0,5 på en standard m50b25 och det funka utan å göra nått! körde många mil och motorn va fortfarande hel när ja tog isär den...
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Får ni ha 20% ökning i vridmoment också ?
Vridet lär sticka iväg när du har en liten turbo. Skulle tippa på att det lätt går över ~290nm isf. även vid 0.2 bar

I sverige finns en generell regel om 20% effekt ock 10% vrid ökning, om det inte finns uppgift från tillverkare för bil modellen.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

du kan inte besikta sådärr bara...alltså lägga turbo och köta till besiktningskontorete! du måste köra först ner till tammerfor eller så va det helsingfors och då ska bilen sdtå en natt i den såkallade "firman" och så kopplas massa mätare osv osv på den och så mäter den en massa skit och så får dom ut på papper värdena men om dom inte är brsa så har du slängt bort 1500€ i onödan...thats it....
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
MMT
Posts: 26
Joined: 10 Aug 2007, 09:13
Location: Ryd

Post by MMT »

Dvs att dom avgas certifierar motorn ?
Enkelt så borde ju en avgas certifiering i finland gälla även i övriga EU eller har jag helt fel ?
Team Kööken Racing
gorre
Posts: 32
Joined: 28 Sep 2007, 21:06
Location: Finland

Post by gorre »

Fido85 wrote:du kan inte besikta sådärr bara...alltså lägga turbo och köta till besiktningskontorete! du måste köra först ner till tammerfor eller så va det helsingfors och då ska bilen sdtå en natt i den såkallade "firman" och så kopplas massa mätare osv osv på den och så mäter den en massa skit och så får dom ut på papper värdena men om dom inte är brsa så har du slängt bort 1500€ i onödan...thats it....


har inte kollat upp allt ordentligt än jag bara spånar och funderar hur jag ska göra men är det sånt som man måste göra så är det bara till att göra det.
ska kolla upp vad dom egentligen gör och se till att den håller "måttet"
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

Fido85 wrote:du kan inte besikta sådärr bara...alltså lägga turbo och köta till besiktningskontorete! du måste köra först ner till tammerfor eller så va det helsingfors och då ska bilen sdtå en natt i den såkallade "firman" och så kopplas massa mätare osv osv på den och så mäter den en massa skit och så får dom ut på papper värdena men om dom inte är brsa så har du slängt bort 1500€ i onödan...thats it....


ääähhh det beror på vilken årsmodell på bilen du har isåfall efter 91 är det typ så före så är det bara att bänka effekten(max20%) sedan besikta!
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Daniel_
Posts: 229
Joined: 06 Apr 2006, 15:22
Location: Stockholm

Post by Daniel_ »

bmw_fredde wrote:du kan nog ladda 0,2 utan problem!
jag ladda 0,5 på en standard m50b25 och det funka utan å göra nått! körde många mil och motorn va fortfarande hel när ja tog isär den...


Var den helt oöppnad? Och med orginalsprut? Imponerande i så fall! :)
Post Reply