895cc ppf spridare peak and hold... hjälp!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

Nira har ju märkt upp kablarna met text på hela vägen på härvan.. det gör ju att det är enklare att koppla in snabbt :)

sen har ju Autronic inbyggd mapsensor vilket jag tycker e bra.
Mvh Nicke Blom
elvis
Posts: 220
Joined: 15 Jun 2006, 18:54
Location: Vårberg

Post by elvis »

elvis wrote:
Andreas K wrote:när man kör med motstånd tappar man lågohmsspridarnas fördel (den kortare öppningstiden).


En fråga! ändrar du värkligen spridarns fördel när du kopplar med motstånd! spridarn är ju fortfarande av samma "värde"... jag todde man man bara ändra förutsättningen för sprutet med den kopplingen, och därigenom bibehålla fördelen med den korta öppningstiden, eller har jag gått villse nu... Och om inte, är det bara en teoretisk skillnad eller är den märkbar på gången/ effekten av motorn!

MVH Elvis


Vet ingen svar på detta...........
elvis
Posts: 220
Joined: 15 Jun 2006, 18:54
Location: Vårberg

Post by elvis »

förlåt om jag e pantad... men vad vad menar du med dataloggning???

mvh Elvis
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

JAG har aldrig sett någon märkbar skillnad med att köra med motstånd.
När jag pratade med min leverantör så sa han att dom på DTA hade kommenterat saken så här:

"Med motstånden så får du en långsammare öppningstid men en snabbare stängning."

Hur det är med den saken vet jag inte men det känns som det kvittar.

Annars tycker jag att en viktig sak är hur bra det går att få till tomgångsmotor osv...
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Nicke Blom wrote:Nira har ju märkt upp kablarna met text på hela vägen på härvan.. det gör ju att det är enklare att koppla in snabbt :)

sen har ju Autronic inbyggd mapsensor vilket jag tycker e bra.


det är i princip olika färger på alla kablarna i autronichärvan och kopplingsschemat är inte svårt att förstå. Jag tycker iaf. att det va väldigt lätt att koppla in autronicet.
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Post by Bumpe »

Johnny H wrote:JAG har aldrig sett någon märkbar skillnad med att köra med motstånd.
När jag pratade med min leverantör så sa han att dom på DTA hade kommenterat saken så här:

"Med motstånden så får du en långsammare öppningstid men en snabbare stängning."

Hur det är med den saken vet jag inte men det känns som det kvittar.

Annars tycker jag att en viktig sak är hur bra det går att få till tomgångsmotor osv...

Grejjen med lågohm är ju att de öppnar snabbare och du kan få en mer exakt tid som spridaren är öppen. Det går ju att köra dem med motstånd men då fungerar de ju mest som en högohm = ingen menong att köpa lågohm ifall sprutet inte stödjer det.

Om det har någon sexuell betydelse med låh kontra högohm EGENTLIGEN vet jag inte. Skulle tippa på att det är bra om man kör väldigt stora spridare.

Om jag minns rätt så har vissa versioner av MS stöd för lågohm. Satt o kikade i en mapp en gång...
p_stman
Posts: 244
Joined: 06 Aug 2007, 16:03
Location: Avesta

Post by p_stman »

tigerbjeorn wrote:vi har fått igång nirat med lågohms spridare utan motstånd.. bara att koppla dem 2 och 2....


om man seriekopplar spridarna 2 och 2 så kommer varje spridare att operera på 6 volt.. tänk på det...

om man paralellkopplar spridarna 2 och 2 så halveras impendansen och man riskerar att bränna boxen...
Post Reply