Sugmotor trima S38B38

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Nobbe

Sugmotor trima S38B38

Post by Nobbe »

Är inte så jäkla säker på sugmotor trimning, eller iof inte trimmning öht.

Vad är enklaste/billigaste sättet att vässa på en S38B38 så man får ut ca 100+hk/l?

Högre komp, kammar, mappning etc. men hur mkt behövs egentligen och vad?

kanalerna behöver väll inte bearbetas nått? ser ju ruskigt bra ut original.

Inte min motor det handlar om, för då hade det bara blivit en snik-turbo konventering å ladda ca 0,5 så är man ju där å lite till 8)
Fear This

Post by Fear This »

minns att ja lyssnade med köhler för länge sen när ja va sugen på att sugtrimma min motor en del.. de hade massa olika kit beroende på vad man ville få ut tex omslipade kammar med chip anpassat efter det mm och såna prylar.. har för mej de va rätt prisvärt mot effekten man skulle få ut? vet dock inte så mkt om hur "köhler" är men kan kanske va värt att kolla up? hoppas innerligt att det är till en vit e28? 8)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
xelerator

Post by xelerator »

som du har sagt själv..

andra kammar, högre komp, samt en mappning så kan du plocka ut effekt.. minimera den roterande massan är inte heller helt fel, stakar, kolvar, svänghjul, koppling etc....
sen kan du ju bestämma vilket bränsle motorn ska gå på..

man ska INTE ge sig på o porta toppen eller dylikt.. spelar ingen roll vad någon säger, men jag står fast vid det vilket super guru som helst som har stått o portat toppar hela livet ALDRIG kan få det bättre än ett helt gäng ingenjörer på bmw som suttit och gjort en massa simuleringar på kanalerna..

med tanke på trimgraden så skulle jag inte röra plenum eller grenrör heller, dem är noga avstämda..
man skulle tex kunna köra utan plenum o med trattar rakt ut i atmosfären, visst det är coolt som fan o ger effet om det görs rätt, men bilen ska ju köras på gatan förmodligen så det kan bli lite jobbigt i längden :roll: ..

börjar man trimma motorn riktigt ordentligt så kan man säkert fixa nya grenrör etc, men för att det ska bli riktigt bra så måste man simulera allt med datorprogram gjort för ändamålet vilket tar lång tid samt att det hela kommer kosta en hel del tills man e klar..
Så frågan är om det ens är värt att hålla på med det..
det är ju ingen raceteam som håller på med massa stålar :wink:.

mvh
BRUZZE

Post by BRUZZE »

grenrören som sitter på är redan extraktor.

håller själv på me just detta på en s38b38. ska bli mer än orginal men ändå ingen värsting.

ja kommer köra me andra kammar,ombyggt avgas me rensad katt.öppet filter.extraktor(orginal) svänghjul som är typ 10 kg lättare än orginal.
ev mappas på etanol för att kunna plocka ut yttligare om det kommer spela nån roll på en sugis.

å ja hoppas också på 100hk/L

allt är ju en prisfråga!
wuffee

Post by wuffee »

jag tror stenhårt på hyffsat irriterade kammar och en ommappning..
någon som är värt att lägga en slant är ju en hel renovering. dvs balansering, invägning, fräga ventiler/säten.. gör ju en jävla massa..

Ta tex "min" motorrenoverare som bänkade en gammal sunken 240 (Glt) som hade 100kusar kvar i maskien.. efter enbart en ronvering, alltså ingen bearbetning i topp what so ever så lämnade den 170 sedan :)..

Mvh
uffe
HenrikF

Post by HenrikF »

Frågan är vad man är ute efter. Originaltoppen är ju anpassad för en gatmotor, så man kan nog få ut mer effekt men smalare register.
Grenrör är redan rätt grova på 3.8an, tror inte man hittar så mkt där. Insuget är ju variabelt och har kanaler som leder luften runt en 180gradersböj, inbildar mig att ett större insug, typ de som sitter i s50 utan kanaler, hade gjort en del på toppeffekten.
Enligt vissa har köhler på en b38 plockat uppåt 380hk på ommappade bilar o kammar, utan att röra toppen. Grövre avgas o racekattar tillkom. Hur bra det stämmer vet jag inte, men 100literhästar på en så vasst byggd motor är ingen omöjlighet, speciellt inte då 3.2an har 100literHk och är byggd som en gatmotor från början.
Ekman

Post by Ekman »

Det är synd jag är "senil light" och inte hittar adressen men ja vet en belgisk firma som trimmar S38 med fina resultat.. vet att det värsta kittet innehåll godis som stroker vev kammar. portning och mappning och annat och skulle då hamna på 4.2 liter samt 470hk. måste leta efter den jävla adressen
1602T

Post by 1602T »

Finns norrläningar som kan få fart på iallafall S50:in. Fredrik tiger, kör rallycross. Bromsade 472 hk ur 3,3 liter sug S50 maskin.
www.teamtiger.se
BRUZZE

Post by BRUZZE »

Post Reply