som du har sagt själv..
andra kammar, högre komp, samt en mappning så kan du plocka ut effekt.. minimera den roterande massan är inte heller helt fel, stakar, kolvar, svänghjul, koppling etc....
sen kan du ju bestämma vilket bränsle motorn ska gå på..
man ska INTE ge sig på o porta toppen eller dylikt.. spelar ingen roll vad någon säger, men jag står fast vid det vilket super guru som helst som har stått o portat toppar hela livet ALDRIG kan få det bättre än ett helt gäng ingenjörer på bmw som suttit och gjort en massa simuleringar på kanalerna..
med tanke på trimgraden så skulle jag inte röra plenum eller grenrör heller, dem är noga avstämda..
man skulle tex kunna köra utan plenum o med trattar rakt ut i atmosfären, visst det är coolt som fan o ger effet om det görs rätt, men bilen ska ju köras på gatan förmodligen så det kan bli lite jobbigt i längden

..
börjar man trimma motorn riktigt ordentligt så kan man säkert fixa nya grenrör etc, men för att det ska bli riktigt bra så måste man simulera allt med datorprogram gjort för ändamålet vilket tar lång tid samt att det hela kommer kosta en hel del tills man e klar..
Så frågan är om det ens är värt att hålla på med det..
det är ju ingen raceteam som håller på med massa stålar

.
mvh