Så ..
Nu har jag fixat en enkel ritning på tändning. ( tändmodulen brukar finnas i saab 9000)
Låt allting vara kvar på motronic härvan (även fördelaren i topen).
Det enda som behöver göras är ta bort den svarta kabeln ( minus kabeln som kommer ifrån databoxen) på tändspolen och ersätta med den som kommer ifrån den nya tändmodulen (pinne 1), den gröna ( + ) ska sitta kvar då det är där tändmodulen tar + ifrån.
OBS: tändmodulen MÅSTE vara väl jordad.
Motronic m20b25 tändning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
mirre = hyvens kille
så då bygger jag ihop allt sådär och sätter dit en fördelare på blocket som jag kan ställa tändningen med... blir ju kanon!
en fundering bara.. hur kom du fram till vilken tändmodul jag ska ha ?
och varför finns det olika ? alla borde ju göra samma sak... vad gör dom olika ??
mvh ///Rille
så då bygger jag ihop allt sådär och sätter dit en fördelare på blocket som jag kan ställa tändningen med... blir ju kanon!
en fundering bara.. hur kom du fram till vilken tändmodul jag ska ha ?
och varför finns det olika ? alla borde ju göra samma sak... vad gör dom olika ??
mvh ///Rille
mirre:
har du hållt på mycket med MS? har fundrat på det lite grann. problemet är inte att bygga och koppla ihop det. det fixar jag.. men att mappa det.. har kollat runt i megatune.. och är inte med på noterna... har kollat på
svenska hemsidan men jag tycker det är så jäkla rörigt.. vet du om det finns nån "mappning for dummies" ? nått bra ställe att lära sig om mappning ?
mvh ///Rille
har du hållt på mycket med MS? har fundrat på det lite grann. problemet är inte att bygga och koppla ihop det. det fixar jag.. men att mappa det.. har kollat runt i megatune.. och är inte med på noterna... har kollat på
svenska hemsidan men jag tycker det är så jäkla rörigt.. vet du om det finns nån "mappning for dummies" ? nått bra ställe att lära sig om mappning ?
mvh ///Rille
E21_Rille wrote:dom alternativen (snik) är att: ?
1. ha motronic:en komplett med tändning och flytta triggern.
2. sänka tändningen i motronic chipet.
3. andvända tändning från en äldre m20 med fördelare på blocket. och kunna sänka tändningen vid ladd med tryck på vaccum klockan.
alternativ 3 känns enklast fast kanske inte bäst...
nån som har en aning om hur mycke jag bör backa tändningen ?
mvh ///Rille
alernativ 3 og 3 sammen funker meget fint. jeg kjørte det opsette på en 2,3l med 88mod2,5l motronik ca 8,0:1 i komp. laddet 0.8bar. helt fint.
solgte bilen og nya eieren ladet 1,5bar med en extra 385ccm spridare.på mapsensor
veit ikke hk resultatet men tipper på 250+
kjør stil kjør bredt kjør bmw
Hei!
Hva er enkleste måten å backa tenning på en M20B23 LE-Jetronic? Jeg vet det er mulig å justere fordeler-lokket, men dette fører jo til statisk backning. Er der en enkel måte å backa tenningen relativt til ladetrykk?
Ett spørsmål ang. SMT, jeg vet det er å banne i kirka Hvordan koble opp SMT-6 mot LE-Jetronic?
Hva er enkleste måten å backa tenning på en M20B23 LE-Jetronic? Jeg vet det er mulig å justere fordeler-lokket, men dette fører jo til statisk backning. Er der en enkel måte å backa tenningen relativt til ladetrykk?
Ett spørsmål ang. SMT, jeg vet det er å banne i kirka Hvordan koble opp SMT-6 mot LE-Jetronic?