ScratcH wrote:De där skruvarna har sett bättre dagar
Finns det risk att det kommit metallspån i motorn
Visst kan det ha kommit in men turligt nog är det alu i skruvarna så det borde inte ställa till alltför mycket.
? ser ut som honan har varit den som drivit runt kompressorn, hur är skicket på dreven?
Dreven ser helt ok ut, vi hittade inga konstigheter när kompressorn revs, ja förutom skruvarna då förstås och kompressorhuset som självklart hade tagit stryk när skruvarna blev dåliga.
Nu vet inte jag riktigt hur skruv kompressorer till bilar fungerar.
Men jag monterade in 3 skruvpumpar (a`1200l/min) i en hydraulanläggning vi byggde. När vi skulle ställa in tryckbeg så körde vi ganska snabba av och på lastningar på pumparna. Verkade som att den drivande skruven i mitten inte klarade av trycket piken som blev 35bar och började vandra upp och ner. Blev total ras. Kan tillägga att tanken var på 8000l och aluminim spån i hela systemet. Boring!
Men det bör väl vara testat att din kompressor skall palla det trycket du kört på?
/gustaf
Audi a4 2,5tdi quattro -01
Min BMW gjorde:
10.7 @ 206 km/h, 60fot 1.64 på Mantorp 2009
Kompressorn ska klara det trycket jag kört med, dvs ca 1,5 bar.
Fast frågan nu är hur högt trycket varit i kompressorn, teoretiskt borde trycket varit drygt 2 bar men jag har "bara" haft ca 1,5 i insuget, frågan är då om det varit någon rejäl strypning på vägen som gjort att kompressorn fått jobba extra hårt.
Min kompressor pumpade 8500 x 1,77 x 2 = 30090 liter per minut.
M3JONAS wrote:Min kompressor pumpade 8500 x 1,77 x 2 = 30090 liter per minut.
fyfaan, får hemska minnen från plugget nu
men allvarligt, vad tror du om en rätt dimensionerad kullagrad turbo god för ca: 500hk då? borde ju få ganska ok spool.. tycker de e helrätt att du går mot strömmen och bygger kompressor men de verkar ju mest jävlas me dej & kosta en del anyway hoppas du blir av me all oflyt nån gång..
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
M3JONAS wrote:Min kompressor pumpade 8500 x 1,77 x 2 = 30090 liter per minut.
fyfaan, får hemska minnen från plugget nu men allvarligt, vad tror du om en rätt dimensionerad kullagrad turbo god för ca: 500hk då? borde ju få ganska ok spool.. tycker de e helrätt att du går mot strömmen och bygger kompressor men de verkar ju mest jävlas me dej & kosta en del anyway hoppas du blir av me all oflyt nån gång.. mvh
Kullagrat blir det inte, verkar vara så många nackdelar, tex pris och att den är så känsligt mot övervarv mm. Sen vet jag inte hur stor skillnad det blir jämfört med ett bra annat agg.
Har kikat lite åt SC61 hållet, vore smidigt om man kunde få ett sådant med inbyggd wg att funka fint.
Då borde effekten kunna hamna på ca 550-600 hk och resten av prylarna borde räcka. 1000cc spridare, 044 pump, koppling kan ev behöva kompletteras med en sinterlamell till min 765 tryckplatta.
Kommer man upp på den effekten på 98bf eller är det något som sätter stopp tror ni?
Alfa Danne wrote:En liten fråga bara, avlastningsventilen, hur fungerar den? är det som en återcirkulerande dumpventil?
Håll dig nu kvar till kompressor när du kommit så långt, har du pratat med tex ENEM om dina problem, dom kanske kan ge dig lite tips? Lycka till.
Avlastningsventilen funkar så att den är öppen när man har vacuum i insuget, dvs på låga laster. Stänger sedan så fort spjället öppnas och man får laddtryck.
Detta för att kompressorn inte ska gå så tungt när man åker på dellast.
Har inte pratat med Enem, däremot med JM Tech som är de som säljer Autorotor kompressor i sverige och de jobbar även med och monterar kompressorer till Kenne Bell som är den amerikanska återförsäljaren.
vad blir det för snurra? tillbaka med kompressorn?
Du, inte råkar du ha nån gammal filmsnutt på m3:an liggandes? skulle vara kul å höra den =)
Som det ser ut nu så lutar det mer åt att det blir turbo...
Ärtan hade lite tips på lämpligt aggregat som det förhoppningsvis ska bli.
Får åka turbo ett år och se vad jag tycker om det, kan ju inte bli värre än att man får byta tillbaks om det visar sig att jag inte tycker det är lika kul.
vad blir det för snurra? tillbaka med kompressorn?
Du, inte råkar du ha nån gammal filmsnutt på m3:an liggandes? skulle vara kul å höra den =)
Som det ser ut nu så lutar det mer åt att det blir turbo... Ärtan hade lite tips på lämpligt aggregat som det förhoppningsvis ska bli.
Får åka turbo ett år och se vad jag tycker om det, kan ju inte bli värre än att man får byta tillbaks om det visar sig att jag inte tycker det är lika kul.
Är ont om filmer
grattis jonas! nu har du bevisat att du inte är för gammal för att lära dig av folk som förstår bättre