Motronic m20b25 tändning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Motronic m20b25 tändning
Tjenare
håller på och bygger ett "snikbygge" (300hk+ är målet) och funderar på om man kan andvända motronic motorstyrningen till att bara sköta bränslet och inte tändning?
tanken är att andvända tändning från en äldre m20b23 och på enklare sätt sänka tändningen på fördelaren med laddtryck på vaccum-klockan.??
har även fundrat på att köpa att msd 6l kitt från ppf om det skulle kunna förbättra tändningen..?? eller om det hjälper med "bara" en blasterspole?
tips och trix mottages med öppna armar
Mvh /// Rille
håller på och bygger ett "snikbygge" (300hk+ är målet) och funderar på om man kan andvända motronic motorstyrningen till att bara sköta bränslet och inte tändning?
tanken är att andvända tändning från en äldre m20b23 och på enklare sätt sänka tändningen på fördelaren med laddtryck på vaccum-klockan.??
har även fundrat på att köpa att msd 6l kitt från ppf om det skulle kunna förbättra tändningen..?? eller om det hjälper med "bara" en blasterspole?
tips och trix mottages med öppna armar
Mvh /// Rille
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
E21_Rille wrote:okej låter ju bra! men hur gör jag med kabeln som sitter på en tändkabel? vad går den till ? har inte min bil i närheten så jag kan inte bara gå ut och kolla?
mvh ///Rille
Kabeln används av motronic för att trigga rätt spridarbank (123/456)
Utan den går den helt klart inte bra, men du kan väl flytta den tändkabeln till nya fördelaren.
CWR wrote:E21_Rille wrote:okej låter ju bra! men hur gör jag med kabeln som sitter på en tändkabel? vad går den till ? har inte min bil i närheten så jag kan inte bara gå ut och kolla?
mvh ///Rille
Kabeln används av motronic för att trigga rätt spridarbank (123/456)
Utan den går den helt klart inte bra, men du kan väl flytta den tändkabeln till nya fördelaren.
problemet är att om jag skruvar dit fördelaren på blocket räcker inte dom tändkablarna...
mvh
eko wrote:ja har inget trigger hjul på min 325 men det sitter en
givare i sprängkåpan som är till tändningen, kan jag göra på samma vis
som tidigare har beskrivits.
Jag tror att givaren som sitter på kåpan samt kikar på svängningsdämparen bara går till Check utaget på motorn för verkstäder.
Jag hade en likadan, den gick iaf till den kontakten, så jag bytte till triggerhjul och rätt givare.
peppe wrote:eko wrote:ja har inget trigger hjul på min 325 men det sitter en
givare i sprängkåpan som är till tändningen, kan jag göra på samma vis
som tidigare har beskrivits.
Jag tror att givaren som sitter på kåpan samt kikar på svängningsdämparen bara går till Check utaget på motorn för verkstäder.
Jag hade en likadan, den gick iaf till den kontakten, så jag bytte till triggerhjul och rätt givare.
Men jag har två stycken. Har du det med eller?
För läser man i en handbok jag har så står det att den ena är läges givare och den andra är hastighets givare. Så jag antar att de sköter tändningen eller vad trora du.
Hur gjorde du när du byggde om till trigger hjul?
dom alternativen (snik) är att: ?
1. ha motronic:en komplett med tändning och flytta triggern.
2. sänka tändningen i motronic chipet.
3. andvända tändning från en äldre m20 med fördelare på blocket. och kunna sänka tändningen vid ladd med tryck på vaccum klockan.
alternativ 3 känns enklast fast kanske inte bäst...
nån som har en aning om hur mycke jag bör backa tändningen ?
mvh ///Rille
1. ha motronic:en komplett med tändning och flytta triggern.
2. sänka tändningen i motronic chipet.
3. andvända tändning från en äldre m20 med fördelare på blocket. och kunna sänka tändningen vid ladd med tryck på vaccum klockan.
alternativ 3 känns enklast fast kanske inte bäst...
nån som har en aning om hur mycke jag bör backa tändningen ?
mvh ///Rille