Lite frågor om s38

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

en smått ryckande 3,8 som rycker lätt vid jämn gas och ingen belsastning..
kan det hjälpas med rengöring av lmmen? sitter ju sportfilter på den!
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

charger wrote:en smått ryckande 3,8 som rycker lätt vid jämn gas och ingen belsastning..
kan det hjälpas med rengöring av lmmen? sitter ju sportfilter på den!

Om detta är mest markant mellan ca 1300-1700rpm,skulle jag vilja påstå att det är oerhört vanligt på M88/3, S38b35,S38b36 och S38b38
Vet inte varför det är så på dessa bilar,känner till 4 st M5E34 med 3,6:an som beter sig så och även 2 st 3,8:or.
Min M88/3 gör likadant,men lyckades få mindre ryckigt under ca 15-20 mil,då jag bytte allt på tändningsidan inkl.stift och olja.
En rengöring av LMM med CRC airsensorcleaner,kan få din bil att gå jämnare om du har tur,men framförallt blir gasresponsen bättre och soppaförbrukningen kan minska.
Gjorde detta på min brors 3,6:a, och det blev ganska markant skilnad på gången.
Placebo eller inte!?? prova så får du se.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

rengöra lmm på 3.8an.. är det nån mening då det är en av modell glödtråd?
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

xtiz wrote:Precis detta på min. Plockade ner allt tidigare idag, Trodde de skulle kosta omkring 6k . Men hittar inget som är slitet. Släporna ser nya ut. Sätter dit ny kedja och sträckare i morgon och hoppas på att den är tyst.

Gokväll

När får man se underverket? :)
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

charger wrote:rengöra lmm på 3.8an.. är det nån mening då det är en av modell glödtråd?

Ja,även glödgtråden blir skitig,bränns fast en hel del smuts på den.
Och har du öppet luftfilter som oljas in kontinuerligt,så riskeras tråden att brinna av pga oljan som fastnar på tråden.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
karlo
Posts: 9
Joined: 17 Sep 2006, 02:30

Post by karlo »

Lurt å skifte plastskinnen (11311308495) når du har dette ute. Den bruker å bli sprø etter hvert, går i oppløsning, og med litt uflaks kommer bitene i tannhjulet for kamkjedet.

I beste fall bare bøyde ventiler, i verste fall ødelagt topp.
Karl Anders Øygard
E24 635CSi!
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

Min M5:a har precis slagit över på 12K... Går som en klocka... :D
Thorsella
Posts: 240
Joined: 31 Dec 2006, 17:58
Location: Jag bor i SKARA

Post by Thorsella »

bror min köpte nu kamkedja tror den kosta 600 spänn :roll:
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

xtiz wrote:Om du menar bilen så är den inte ihop satt ännu.. skit väder här nere i karlskrona.


Ja, jag tänkte på bilen. :P

Skitväder alldeles för ofta härnere på "solkusten" i år enligt min mening.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
Post Reply