895cc ppf spridare peak and hold... hjälp!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- tigerbjeorn
- Posts: 164
- Joined: 22 Jan 2006, 13:13
- Location: visby
895cc ppf spridare peak and hold... hjälp!
vad har ppf:s 895cc spirader för peak and hold? dvs vad krävs för att öppna dem och för att hålla dem öppna? får inte dem att öppna...
kör med nira i3+
hjälp! =)
kör med nira i3+
hjälp! =)
E30 325
- tigerbjeorn
- Posts: 164
- Joined: 22 Jan 2006, 13:13
- Location: visby
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- tigerbjeorn
- Posts: 164
- Joined: 22 Jan 2006, 13:13
- Location: visby
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Framför allt saknar det inbyggd dataloggning, något man bör förvänta sig i prisklassen. Men alla system har sina för- och nackdelar, men det kan vara lite svårt att se helhetsbilden innan man provat några stycken.
Har man så mycket pengar att ett Nira är i rätt kurs så tycker jag man kan titta på andra istället om inte den svenska supporten är värd mycket för dig.
Har man så mycket pengar att ett Nira är i rätt kurs så tycker jag man kan titta på andra istället om inte den svenska supporten är värd mycket för dig.
Andreas K wrote:när man kör med motstånd tappar man lågohmsspridarnas fördel (den kortare öppningstiden).
En fråga! ändrar du värkligen spridarns fördel när du kopplar med motstånd! spridarn är ju fortfarande av samma "värde"... jag todde man man bara ändra förutsättningen för sprutet med den kopplingen, och därigenom bibehålla fördelen med den korta öppningstiden, eller har jag gått villse nu... Och om inte, är det bara en teoretisk skillnad eller är den märkbar på gången/ effekten av motorn!
MVH Elvis
Mattias Sandgren wrote:Framför allt saknar det inbyggd dataloggning, något man bör förvänta sig i prisklassen. Men alla system har sina för- och nackdelar, men det kan vara lite svårt att se helhetsbilden innan man provat några stycken.
Har man så mycket pengar att ett Nira är i rätt kurs så tycker jag man kan titta på andra istället om inte den svenska supporten är värd mycket för dig.
Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..
Sen om vi ska diskutera sprut prismässigt, så finns det ju tex Vems-sprut som duger åt tex Christell racing...betydligt billigare än tex Autronic och Nira..
Sen så hänger det igentligen bara på vad man vill ha/känns rätt..VÄLDIGT olika beroende på vem man pratar med..
Ett Nira kostar under 17000kr ink egtc och mapp/mat hos rätt ÅF, och det är bara att köra med org givare och lösa steg+bra spolar.
Inga extra boxar o dyl..
Bra support samt bra instruktionsbok.
Fungerar hur bra som helst med korrekt mont som i alla andra fall..
Ville bara skriva lite pga kommentarerna i denna tråd.
Tack för mig.
/Rikard
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
EklundTPR wrote:Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..
Jag saknar loggfunktionerna som du skulle behöva i en riktigt mördar-maskin där allt vibrerar/skakar och där det är svårt att placera en bärbar dator permanent och man vill slippa meket med att överföra datat från Palmen till en riktig dator där man verkligen ser något.
Jag har råkat prata med dragracers som kör Nira och de hade provat Palm och dataloggat på den men var missnöjda för det var väldigt mycket bök mellan reporna. De var däremot nöjda med sprutet i övrigt, men fick ingen respons av Nira på deras krav på bättre dataloggning. Det kan jag förstå, för det kräver att man tänkt på det när man designat elektroniken och är inget man lägger till i efterhand som en programvara utan kommer isf i nästa version av hårdvaran.
Mattias Sandgren wrote:EklundTPR wrote:Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..
Jag saknar loggfunktionerna som du skulle behöva i en riktigt mördar-maskin där allt vibrerar/skakar och där det är svårt att placera en bärbar dator permanent och man vill slippa meket med att överföra datat från Palmen till en riktig dator där man verkligen ser något.
Jag har råkat prata med dragracers som kör Nira och de hade provat Palm och dataloggat på den men var missnöjda för det var väldigt mycket bök mellan reporna. De var däremot nöjda med sprutet i övrigt, men fick ingen respons av Nira på deras krav på bättre dataloggning. Det kan jag förstå, för det kräver att man tänkt på det när man designat elektroniken och är inget man lägger till i efterhand som en programvara utan kommer isf i nästa version av hårdvaran.
Vibrerar? Vad menar du med det?Bök?
Bökigt brukar de säga när handhavandet är det igentliga problemet..
/R
Mattias Sandgren wrote:EklundTPR wrote:Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..
Jag saknar loggfunktionerna som du skulle behöva i en riktigt mördar-maskin där allt vibrerar/skakar och där det är svårt att placera en bärbar dator permanent och man vill slippa meket med att överföra datat från Palmen till en riktig dator där man verkligen ser något.
Jag har råkat prata med dragracers som kör Nira och de hade provat Palm och dataloggat på den men var missnöjda för det var väldigt mycket bök mellan reporna. De var däremot nöjda med sprutet i övrigt, men fick ingen respons av Nira på deras krav på bättre dataloggning. Det kan jag förstå, för det kräver att man tänkt på det när man designat elektroniken och är inget man lägger till i efterhand som en programvara utan kommer isf i nästa version av hårdvaran.
Hårdvaran i Nira är utvecklad för Volvos gasbussar från början. Man utnyttjar inte hela hårdvaran som det ser ut nu och troligen finns det plats för loggning redan. Kom ihåg att systemen bara funnits i något år, troligen dyker dataloggning upp om behov uttalas av återförsäljarna och inte av dragracers...